Senaste nytt

Hur kan Bravofly vara 16% billigare än Air France / KLM själva?

Trots att man jobbar i resebranschen blir man förvånad över sökresultaten på flygningar. En t/r till Paris i September ger rätt stor bredd i sökresultaten och mest förvånad är jag att Bravofly säljer stolen 16% billigare än Air France / KLM själva.

En sökning på Kayak visar att denna flight säljs från 1875kr till 2531kr. Bravofly försöker erbjuda "NoProblem" tjänst för 191kr. Priset har också en rabatt på 149kr för att man betalar med Visakort, så fort den ändras till exempelvis American Express försvinner rabatten.

Såvitt jag kan se finns inga fler "hakar" i bokningskedjan så priset gäller.

Några tankar kring detta?


Skärmavbild 2015-04-15 kl. 11.03.45.jpg Skärmavbild 2015-04-15 kl. 11.04.22.jpg Skärmavbild 2015-04-15 kl. 11.04.38.jpg Skärmavbild 2015-04-15 kl. 11.05.00.jpg
 

jerixon

Medlem
Låter ju helt otroligt. Har aldrig bokat med sidan, men värt att komma ihåg för framtiden då jag flyger väldigt mycket KLM/ Air France
 

Dr. Miles

Expert
Såvitt jag kan se finns inga fler "hakar" i bokningskedjan så priset gäller.
Största haken av sådana resebyråer som erbjuder låga priser är att de har ofta icke-befintlig kundtjänst.
Om allting fungerar som det ska, då är det okej. Men om det blir strul äts besparingen upp väldigt snabbt.

http://www.businessclass.se/forum/threads/varför-ska-man-inte-boka-via-resebyrå.14109/
http://www.businessclass.se/forum/threads/använder-du-resebyrå-varför-varför-inte.21178/
 

erc

Medlem
Får jag bara mitt bokningnummer behöver jag aldrig någon annan hjälp.

Köpte nyligen en resa via Travelstart baserad på några Lufthansa- och Croatia Airlines-flighter. KSD-JKG-FRA-ZAG-ZAD-PUY t/r kostade SEK3200 och var mer än dubbelt så dyr på Lufthansas webbsida.

Fick Amadeusnummer i e-posten minuten efter köp och kunde strax därefter välja platser och hantera passageraruppgifter etc på Lufthansas webbsida.

Efter att jag hittar intressana kombinationer på ITA kikar jag oftast på flygresor.se för att se vad onlineresebolagen tar för biljetterna. Skiljer det lite går jag direkt till utfärdande bolags webbsida och bokar. Skiljer det mycket låter jag, som i det här fallet, Travelstart vara försäljare.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Du kan absolut behöva hjälp med en sådan bokning om det uppstår strejker, allvarliga förseningar eller liknande situationer där du inte vill/kan åka ut till flygplatsen och få hjälp där. Det är allt vanligare att man i de fallen hänvisas till resebyrån... Står du på flygplatsen brukar flygbolagen kunna ta större ansvar men sällan proaktivt. Bara så man är medveten om det.
 

bstark

Medlem
Har ofta noterat att Bravofly ligger väsentligt billigare än andra alternativ. Men har aldrig vågat mig på att boka med dem.
Känns märkligt att de kan vara så mycket billigare när alla övriga ligger på en helt annan nivå i pris.
 

fly4fun

Medlem
Bravofly är en av få resebyråer jag aldrig skulle boka genom. Det är inte alls ovanligt att dom billiga biljetterna ej går att boka, men Bravofly drar pengarna ändå och sedan måste man ringa dom och gå genom långa processer innan pengarna kommer tillbaka.
 

agehall

Medlem
Får jag bara mitt bokningnummer behöver jag aldrig någon annan hjälp.

Det är inte sant. I många fall vägrar flygbolaget röra bokningen om den är gjord via en resebyrå. Så behöver något göras, är du hänvisad till byrån där du köpte biljetten.
 
Toppen