Senaste nytt

SAS 0770-727727 spelar in alla samtal i annat än utbildningssyfte...?

perhall

Medlem
Hade idag ett ärende med SAS då jag, eller SAS, råkat avboka fel resa (hade till två destinationer vid överlappande tidpunkter). Agenten ber att få återkomma och ringer sedan tillbaka och säger att de har lyssnat igenom samtalet och att det är jag som har gjort fel.

Om de spelar in alla samtal och sedan använder det som bevisföring, bör de inte tala om det...? Det har var ju inte riktigt "samtalen används i utbildningssyfte"...
/Per
 

h9kh9k

Medlem
Om de spelar in alla samtal och sedan använder det som bevisföring, bör de inte tala om det...?

Jag kan förstå att dom gör så då det nog finns en hel del kunder som bara inte kan gå med på att det är dom som sagt/gjort fel och i Sverige räcker det enligt lag att ena parten vet om att ett samtal spelas in. Sen om man tycker det är god kutym att tala om det även för andra parten är en annan sak.
 

Jonas H

Medlem
Eftersom de uttryckligen säger att inspelningen sker just i utbildningssyfte så är det åtminstone moraliskt förkastligt.
Fast de kanske menar att det är kunderna som blir utbildade i att tänka på vad de säger...
 
Det är väl kanon att de spelar in. Man kan ju också här argumentera att de lyssnat igenom det i utbildningssyfte. För om det var agenten som hade gjort fel så hade hen ju behövt lära sig av sitt misstag. Nu visade genomlyssningen att det var du som hade gjort fel. Då är det väl självklart att de säger det?

För övrigt är ett tips att själv alltid spela in dina samtal.
 

perhall

Medlem
Jag tror att de är schyssta. I det här fallet sa jag fel eller var otydlig. Tror inte at de ljuger. En annan gång skulle jag boka om till en Plusbiljett och fick priset för en Go men trodde jag blivit inbokad i Plus och så hade jag blivit inbokad i Go. Alltså hade de gjort fel. Och de rättade det direkt när jag klagade.

Det jag vill åt är att de säger "utbildningssyfte"...
Per
 

Agö

Medlem
Mmm. Påminner mig om @Patrick s claim mot airBaltic där airBaltic spelat in samtalet och använde det i Allmänna Reklamationsnämnden. Oklart dock om airBaltic upplyser kunderna om att samtal spelas in i detta syfte eller om de gör som SAS och säger utbildningssyfte.
 

Skyraider

Medlem
Kundtjänstärenden kan vara bra att spela in även från kundsidan. (OT: Har hjälpt mig att få rätt mot Apple - de bytte attityd direkt när de fick reda på att jag hade deras muntliga löften inspelade, borde kunna fungera mot flygbolag också). Hade en gång ett ärende - ej inspelat - där SAS kundtjänstmedarbetare sade att de fått order om att enbart boka om på andra SK-flighter vid inställt flyg och inte på LH, trots EU-reglerna. Det löste sig till slut efter en massa strul men där hade det nog underlättat med inspelning.
 

AABack2ARN

Medlem
Håller med om att det överlag är bra stt samtalen spelas in men att de skall vara ärliga med avsikten. Man kanske skulle inleda alla samtal till kundtjänst med att säga att "Samtalet spelas in i utbildningssyfte"... ;)

@perhall: Stå på dig att du inte tror att du har sagt fel och begär ut samtalet "bara för att". Vill de då inte dela med sig av samtalet kan de knappast använda det i syftet som det gjorts. Framgår det att du är otydlig eller sagt fel får du be om ursäkt!
 
Toppen