Senaste nytt

Senaste infon om SAS retrofit av Airbus A330/A340

Jacob

Medlem
Mötte lite SAS-folk idag, bland annat de som jobbar med nya longhaulkabinerna, och fick samtidigt en uppdatering om retrofit-schemat.

Allt går i stort enligt schemat, SAS andra nyrenoverade Airbus A330 har nu levererats från Zürich och har satts i trafik. Så nu finns det två Airbus A330 med de nya kabinerna. Alla Airbus A330 kommer vara klara med de nya produkterna till sommaren, däremot var det inledningsvis tänkt att också en Airbus A340 skulle vara klar innan sommaren, det kommer inte ske som det ser ut nu. Första Airbus A340 med de nya kabinerna kommer runt september.

Som de flesta säkert redan vet är det ett tredjepartsbolag som gör retrofiten och de är i sin tur beroende av en rad leverantörer av exempelvis säten, underhållningssystem och kabininredning. Det finns alltså en hel del som kan påverka, både till det positiva och det negativa. Men så här ser det ut nu.
 

Jacob

Medlem
Med tanke på att det är en helt ny linje, till en helt ny destination, tror jag de kommer göra all de kan för att ha de nya produkterna till Hong Kong. Att inte ha dessa ombord skulle troligtvis se ganska illa ut. Vad jag förstår är man hos SAS mycket förväntansfull över linjen.

Men så klart, några 100-procentiga garantier går väl aldrig att ge tills hela flottan fått en retrofit.
 

MBA

Medlem
Den 10 september är det en retrofitted A330 som är planerad att flyga, har bokat in mig på den, men på returen den 14 september är det en A340 med den gamla kabinen planerad :(
 
Toppen