Senaste nytt

Uber i Kina (mest om People's Uber)

Dr. Miles

Expert
Jag har använt People's Uber (人民优步) i Kina några gånger och jag vill dela min erfarenhet med er.

Bokning:
Bokning kan man göra på appen men man måste ringa till chaffören för att guida honom/henne till pick up point.
Använder man svenskt SIM i roaming blir det inte lönsam alls.
I Guangzhou visar Uber appen bilregistreringsnummer och bilmärke men i Chengdu visar den bara bilmärke och biltyp. Det blir svårare att identifiera Uber bilen då.

Bilar:
Bilarna som används för People's Uber är privatägda bilar och det har alltid varit mycket bättre bilar än vanlig taxi och insidan har varit rena och fina.
Bilarna jag har åkt med var:
  • Toyota Collora, RAV4
  • Citroen C-QUATRE
  • Honda Crider

Chaufförer:
Chauffören är vanlig privatperson och de har en Uber app för navigering.
De har inte fått någon utbildning av Uber och pratar ofta inte någon engelska.
Några av dem kunde inte ens läsa kartan och jag undrar om hur ska det gå för vanlig utlänning som inte kan prata kinesiska

Pris:
Jag har bara använt People's Uber och det är ofta billigare än lokala taxi. Minimum 10 CNY.
Upp till 5-6 kilometers körning hamnar ofta inom minimum 10 CNY.

Karta:
Kartan på Uber appen måste vara Baidu Map. Google Maps funger inte i Kina.
Ifall Uber appen försöker att ladda Google Maps, stänga appen med Force Stop och starta nytt.


Stor fördel för mig är att chauffören inte vägrar att åka till destinationen när han/hon väl accepterat uppdraget.
Det har blivit svårt att ta tag i taxi i Kina som vill köra dit jag vill.

Jag har pratar med alla chaufförer om hur det är att köra åt Uber och de är nöjda med Uber i helhet då får de körningar ganska ofta.
Betalning till chauffören från Uber sker en gång i veckan och via Zhifubao eller till bankkonto.
I Chengdu var det så att lokala myndigheter var inte glada åt Ubers frammarsch och chauffören som körde mig till flygplatsen sa att jag skulle svara jag är hans kompis om någon polis skulle fråga mig.
 
Last edited:

David

Medlem
Har testat Uber i Chongqing. Två första gångerna avbröt två olika chaufförer antagligen då de inte hittade mig även om jag angivit en hotelladress, de kom nog inte fram till mitt svenska nummer från sin kinesiska telefon, kom jag på senare. Två gånger funkade det dock, båda de gångerna ringde jag upp chauffören. En färd i en halvdan Accord och den andra i en väldigt fräsch Lacrosse.

Då jag inte körde data roaming fick jag klara mig på wifi på hotellet men där kunde jag även få hjälp med att skriva in den kinesiska adressen i appen och ringa chauffören.

Uber-CQ.jpg
 
Toppen