Senaste nytt

Etikettfråga: Vad gör du om någon tar ditt säte på flygplanet?

JL Pomeroy has flown long enough to know that there are limits to how obliging she will be to her fellow passengers, especially those who want her seat.

"I always pretty much just say no," she said. She rarely gives her decision a second thought.

"I always pick a very specific seat for very specific reasons, and somebody's fleeting whim at the last minute isn't something I want to accommodate on a long flight," said Pomeroy, who runs a film and event production company.

For passengers in increasingly stratified plane cabins, the scramble for the right seat has become more intense than ever. Just asking to switch remains a popular choice, but increasingly, frequent travellers say fellow passengers are breaching long-established etiquette and simply plopping down in a seat of their choice.

"It's a little bit of they don't understand the value," said Joanna Bloor, a consultant. "It is truly lack of an awareness that this is a transaction."


Jag läste det i denna artikel och kände igen mig.
Swapping seats on planes: What's the etiquette?

Vad gör du om någon har tagit din plats eller vill ha din plats ombord?
 
Jag var med om en konstig sak 2005 när Thai flög 747 till Köpenhamn. Kom till min plats i Economy - fönsterplats.

Där sitter en ung thailändsk kvinna på min plats. Jag förklarar att det är min stol och hon pekar på mannen i aisle-sätet (gång), förstår att hon inte vill sitta mellan två västerländska män. Men jag vill inte ha mittenstol i economy till Bangkok...så jag förtydligar att jag vill ha min stol.

Då blir det lite drama, hon börjar gråta, talar med en flygvärdinna som försöker lösa situationen. Uppgradering till Business Class! Men inte för mig utan för den gråtande tjejen... :(
 

henrik l

Medlem
Svarar på ett lite finare sätt men andemeningen är: i h-e heller, just den här platsen bokade jag för ett halvår sedan. Detta gäller i synnerhet longhaul. Senast jag fick frågan var nog något år sedan när jag hade bokat min favoritplats i premium economy och en man odefinerat 30+/- frågade om jag ville byta med honom så han kunde sitta med sin flickvän. Svaret blev just: Sorry jag bokade den här platsen för ett halvår sedan. Till historien hör att dom till slut hamnade tillsammans på mittenraden:D På short-haul är jag inte så kinkig så länge jag slipper mittensäte.
 
A

Aurora

Guest
På short-haul är jag inte så kinkig så länge jag slipper mittensäte.

På short haul gir jeg fra meg window/aisle hvis det er noen jeg føler "fortjener" setet, selv om jeg selv får midtsete selv. Håper at det gir meg en form for "god flykarma" :p

Kanskje også fordi jeg har vært "a needy person" som har trengt vindussetet tidligere. Vet hvordan det er å være "that person", så det blir enklere å være empatisk. Dessuten tar jeg det som god trening, alltid greit å trene litt på å ikke sitte niklistra fast til vinduet 24/7 :p
 

Dr. Miles

Expert
Vad gör du om någon har tagit din plats eller vill ha din plats ombord?
Någon satt på min stol när jag kom till mitt säte på CA185 till Taipei.
Han lyckades att dricka upp sin champagne och använda handduk och tofflor innan han gick tillbaka till sin rätta plats i Economy class...

Nu är det dags att flyga till Asien igen [med miles] | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Det fanns en kinesisk herre som satte på min plats 16A när jag kom ombord på CA185 till Taipei.
Han visade sitt boardingkort och det stod också 16A. En manlig kabinpersonal kom och kollade bådas boardingkort.
Det visade sig att andre mannens (inte mitt) boardingkort var för 46A men bläcket fattades så det såg ut som 16A.
Hans kortvarig uppgradering var slut och jag fick min plats. Han har dock hunnit att dricka ett glas champagne, använda både handduk och tofflor innan han gick vidare till sin rätta plats.


På short-haul är jag inte så kinkig så länge jag slipper mittensäte.
Samma här. På short haul är det nog okej att byta plats även om man hamnar i mittensäte, beroende på situationen.
 

Storsteffe

Medlem
Har jag valt en bra plats på längre flygningar så vill jag nog helst ha kvar den men är det exempelvis ett barn och förälder som fått spridda platser eller liknade så flyttar jag gärna förutsatt att någon frågar vänligt.

PS
Bytte bort 4 EF mot 45A i julas på BA för att mor och barn skulle få sitta tillsammans. Det var ingen stor uppoffring, fadern var rätt nöjd ändå på sin 70 års dag ;)
 

olo

Medlem
Tidigare i vintras hade mitt 1F blivit ersatt med 14B pga av ett sent equipment change. Viss tröst var det då tjejen på 14C frågade om vi kunde byta plats för hennes kille satt på 14A. De hade visst bokat A+C längst bak i PLUS för att hoppas på ett ledigt mittensäte.
 

mtlmr

Medlem
Jag byter gärna, det brukar finnas en bra anledning - minst för att ett sällskap vill sitta tillsammans.

Jag har karma att ge igen på. Var på väg Arlanda-Heathrow dagen efter vi begravde en mycket god vän och en underbar kvinna bytte sin aisle-seat mot min middle seat för att jag och min sambo skulle kunna få lite tid tillsammans "ensamma" - eller iaf utan någon annan som pockar på vår tid och vårt engagemang. Inga problem där! Det gav så fruktansvärt mycket för oss och definierade hela vår helg.
 
Toppen