Senaste nytt

Fråga: New York->London->Taipei->New York i maj-juni

Dr. Miles

Expert
Jag behöver er hjälp.
Min vän i USA planerar sin studieresa till London och till Taipei i maj-juni.
Det känns kanske konstigt att jag frågar detta i Flygbiljetter forum men jag har tyvärr inte så mycket tid just nu och har begränsad tillgång till dator & internet.

  • Varifrån vill du börja din resa? New York
  • Var är din destination? London och Taipei
  • När vill/behöver du resa ut?

    Utresedatum: 2015-05-25 (ändrats från 30,31)
    New York->London


    Utresedatum: 2015-06-19,20
    London->Taipei


    Utresedatum: 2016-06-26
    Taipei->New York​

  • Hur många personer som skall resa? 1 person
  • I vilken kabinklass? Economy class
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? inget specifikt
  • Vad är din budget? (per person) 2.500 USD
  • Vad är det viktigaste för dig? Kortare restid så möjligt. Inga extra stämpel vid airside transit (Kina faller bort)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? om det går att ha lång layover i Hong Kong är det ett plus, men inte ett måste

Jag har kunnat att hitta all Turkish Airlines flight för ca 2.250 USD och all Air China flight för ca 2.500-2.600 USD på Kayak men restiderna är hemska.
2.500 USD inkl. skatter är en budget som min vän får från universitetet men han kan lägga till max 500 USD om restiden blir avsevärt bättre.
Eftersom min vän inte är intresserad av intjäning av miles/poäng så kortaste möjliga flygtider är det viktigaste.
Denna resa ska betalas genom universitetet där han jobbar, därför att köpa poäng och använda dem är helt uteslutet.
Han har bara 4 lediga sidor av passet kvar så han vill undvika extra stämpel på passet (även om layovern inkluderar gratis övernattning).
 
Last edited:

Mrjoe

Medlem
Här är två alternativ. Priser är ca och de är från Momondo utom Cathay pacific.

Första är ett paket, all flighter i samma bokning. visar med bild.
resa 1.jpg

Andra är 3 olika flighter. Den första flighten finns 3 olika flygbolag att välja mellan. Alla flighter är enkel resor.

Flight 1. 30 Maj New York --- London
1. Norwegian ca 3400kr 21:00 - - 10:45 ca 7tim
2. Air India ca 5400kr 21:00 - - 09:00 ca 7tim
3. Kuwait Airways ca 5500kr 21:00 - - 09:00

Flight 2. 19 Juni London --- Taipei
Eva Airways ca 8800kr 21:35 - - 21:10 ca 16tim 35 min

Flight 3. 26 Juni Taipei --- New York via Hong Kong
Cathay Pacific ca 11200kr resan är sökt på cathay´s egna hemsida så layover kan man trixa med minska eller förlänga.
TPE 10:15 -- HKG 12:00
HKG 18:45 -- JFK 22:35
total restid 24tim 20min med layover
 

Nemo

Medlem
Varför inte flyga KLM? New York - Amsterdam - (separat biljett Amsterdam-London-Amsterdam) - Taipei - (via Bangkok och Amsterdam) - New York. USD 1.706. Tillkommer Amsterdam-London-Amsterdam, som går på från USD 115.
drmiles.png drmiles2.png
Finns också utan Kina-bolag inblandade, dock blir det då via London på tillbakavägen och med Delta. USD 1.803.
drmiles3.png drmiles4.png
Gå in på klm.com och ändra datum så går det att få snabbare flygtider, kanske också billigare.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Split ticket AMS-LHR-AMS är såklart en risk man tar för att spara pengar, men med ombokningsbar biljett, många valmöjligheter (British Airways, EasyJet, KLM direkt och många andra med ett byte, finns även tåg) gör det ändå attraktivt. Exempelvis KLM finns för USD 222. KLM har nästan en avgång i timmen. Incheckat bagagekostnad kan tillkomma, i exemplet här USD 42.
Totalt blir det då 1706+222+42 = USD 1.970
image.jpg image.jpg
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Split ticket AMS-LHR-AMS är såklart en risk man tar för att spara pengar, men med ombokningsbar biljett, många valmöjligheter (British Airways, EasyJet, KLM direkt och många andra med ett byte, finns även tåg) gör det ändå attraktivt. Exempelvis KLM finns för USD 222. KLM har nästan en avgång i timmen.
Visa bifogad bild 33660 Visa bifogad bild 33661
'
Tack @Mrjoe och @Nemo.
Äntligen har jag tid att kolla biljetter åt min vän nu.

Problemet med förslag av två KLM biljetterna är det finns risk att man inte kan checka in väskan hela vägen till/från London.
Eftersom min vän i USA är rysk medborgare kan han inte komma in i Schengen (landside) utan visum, blir det svårt ifall han inte får checka in väskan hela vägen.

Det som jag hittade någorlunda OK tidsmässigt var, kombinationer av följande två biljetter.
1) Newark-London // open jaw // Taipei-(via San Francisco)-Newark med United
2) London-Istanbul-Taipei med Turkish Airlines

Summan är ca 2.600-2.700 USD inkl. skatter.
 
Toppen