Senaste nytt

Har du rest på charterresa senaste åren?

Vilket charterbolag reste du med?

  • Apollo

    Votes: 11 20,0%
  • Fritidsresor

    Votes: 22 40,0%
  • Ving

    Votes: 23 41,8%
  • Airtours

    Votes: 2 3,6%
  • Detur

    Votes: 4 7,3%
  • Solfaktor

    Votes: 0 0,0%
  • Solresor

    Votes: 5 9,1%
  • Turkietresor

    Votes: 1 1,8%

  • Total voters
    55
BusinessClass i jobbet och charter på semestern?

Jag undrar hur många av er som rest på charterresa (ni behöver inte skämmas!) och vilket bolag ni anlitade då? Vilken destination åkte ni till?

Vore kul med "stora chartertråden" för jag vet väldigt lite om den här typen av resande.

Fanns en hel del fakta kring svenskarnas resande här:
Så reser svenskarna - Nyheter - Vagabond
 

Agö

Medlem
Ja, men det var länge sedan och på den tiden internet verkligen var i sin linda (slutet på 90-talet). Lanzarote, Gran Canaria, Fuerteventura, Tenerife, Cypern. Ving och Fritidsresor. Sista resan var charter till Ayia Napa på Cypern. Det var tämligen hårt.

Jag ser inget större fel i det förutom att det till stor del är one size fits all. Nu har väl förvisso flera bolag börjat marknadsföra lite bättre flygsäten osv. som ett alternativ och kanske erbjuder de stora aktörerna lite vassare boende idag, vad vet jag.
 

Storsteffe

Medlem
Åkte charter till Bulgarien för några år sen då det var det enda vettiga alternativet. Det är ju väldigt sällan prisvärt så även om jag inte har nått mot charter så blir det inte ofta.
 
Rundresa i Egypten Februari 2005 var senast jag flög charter. Flög en MD90 till Kairo och såg alla turistattraktioner där, sen en vecka i Hurghada för sol och bad innan hemresa.
 
A

Aurora

Guest
Ja, synes ikke det er noe å skjemmes over :D Har reist på chartertur 1 gang i året siden jeg traff min samboer. Vi bruker utelukkende Apollo, og reisen går alltid til Hellas (så langt: Rhodos, Santorini og Kreta). Var på veg til å besøke familien som bor på Gran Canaria nå i Januar, da skulle jeg flydd med SAS & Condor, men siden et familiemedlem døde ble det begravelse i stedet. Trist, men sånn er livet. Kunne gjerne tenkt meg å flydd med Thomas Cook til Tenerife, ellers er det ingen ting som frister annet enn Hellas (om vi snakker om Europa).

Når vi har flydd med Apollo har det 2 gang blitt SAS som operating carrier, og 1 gang Novair. Av de to synes jeg SAS var mest behagelig å reise med, da de ikke hadde så sykt charterpreg på flyvningen. Med Novair var det loddsalg og andre "cheesy" tendenser, mens hos SAS var det eneste som bar charterpreg at det var salg av taxfree + matserveringa.

Passer på å velge flyvninger med masse "gæmliser" på, da jeg er allergisk mot festfylt ungdom og småbarnsfamilier (sorry :) ).
 

Knucket

Medlem
Träffade min fru på Kos 1986 och vi åker på i snitt en resa per år, antingen någon grekisk ö sommartid eller Kanarieöarna vintertid. Har väl 65 % Apollo, 30 % Ving 5 % Fritidsresor.
 

Agö

Medlem
Når vi har flydd med Apollo har det 2 gang blitt SAS som operating carrier, og 1 gang Novair. Av de to synes jeg SAS var mest behagelig å reise med, da de ikke hadde så sykt charterpreg på flyvningen. Med Novair var det loddsalg og andre "cheesy" tendenser, mens hos SAS var det eneste som bar charterpreg at det var salg av taxfree + matserveringa.

SAS har ju dock en specifik chartermeny där du bland annat kan köpa en komplett drinkmeny (valfri grogg, vitt/rött vin, och runda av med cognac/whisky/jägermeister).
 
Toppen