Senaste nytt

Vilket flygbolag och bonussystem passar mig bäst?

smillan

Medlem
Hej,

Jag är ny här på forumet och även ny i mitt arbete som serviceingenjör inom marina industrin Det kommer innebära cirka 20 flerdagsturer och en del dagsturer varje år (totalt ca 100 dagar borta/år). Därför funderar jag nu på vilket flygbolag som är bäst och som passar bäst, samt vilket bonussystem. I dagsläget har jag ett EBB utan några poäng att tala om. Jag hoppas att ni experter kan tipsa om vad som kan passa mig bäst.

- Jag utgår alltid från GOT, men tjejen bor i Sthlm så det hade varit med ett bolag som flyger till båda destinationerna (inte jätteviktigt med GOT-ARN eftersom jag hellre tar tåget den sträckan).
- Länder och ställen som kan tänkas besökas oftare än andra är: GIB/ALC, Paris, Holland, Grekland, Dubai, Qatar, Singapore, Korea, Filipinerna m.fl. (egentligen till alla länder som har egen kust).
- I princip alltid ekonomibiljett
- Behöver oftast inte någon flexbiljett

Viktigt för mig är:
- Bekväma plan och bra service
- Enkelt att utnyttja poängen till att ex. bjuda tjejen på en resa
- Access till lounger

Jag har mest erfarenhet av SAS, men även KLM, LH, AF, dock inte så mycket att jag kan göra en jämförelse. En erfarenhet för mycket är Malta airlines.

Hoppas ni kan ge mig några tips!! Tack på förhand.

Vänligen
Martin
 

agehall

Medlem
Ska du flyga mycket i Europa är SAS inte så dumt. Annars kanske LH M&M är ett bra alternativ. Det kan dock vara svårt för dig att nå upp i 100k miles som du behöver där för att nå guld (som kallas Senator hos M&M). Jag skulle skippa SkyTeam om jag vore som dig och hålla mig till något inom StarAlliance.

Varför inte börja med att bli EBG och när du nått dit så vet du nog på ett ungefär hur mycket poäng du kommer att dra in på ett år och kan därefter välja ett program som kanske passar dig ännu bättre men som kanske kräver mer än EB för att kvalificera sig till guld.

Ett argument för EB som jag tycker väger starkt för oss i Sverige, är att vi kan skaffa co-branded kreditkort, så vi kan få in en hel del extrapoäng som vi kan använda till resor och uppgraderingar. Det är en stor anledning till att jag är kvar hos EB istället för att byta till M&M...
 
@AHO: Tackar!

OT igen: AFs Petroleum Club kan också vara intressant.

Skaffa "Oil & Energy" så har du loungeaccess tills du har bestämt dig för vilket sällskap du ska vara med i, då går det ingen nöd på dig under tiden... :) Med AFs får du lite käk i utvalda restauranger mellan flighterna.
 

agehall

Medlem
Fast nackdelen med FB Petrolium Club är att man måste flyga SkyTeam för att få loungeaccess. Och loungerna på CDG är inte mycket att hänga i julgranen. KLMs lounger i AMS är dock helt ok.
 

smillan

Medlem
Aha, tack för tipsen! Hade inte en aning om att det fanns speciella system för olja/gas-relaterat, helt klart värt att kolla upp! Speciellt LH eftersom man fick 25% extra poäng till många destinationer som kommer vara aktuella för mig. Iof är det kanske bra att köra på EB som Agehall sa om det nu är lättare att komma upp i poäng. En del att tänka på =)

Men tycker ni det är skillnad på komfort och service mellan SAS och LH? Om jag kör på EB, kan jag då använda de poängen till att flyga med LH eftersom det är Star Alliance? Läste något om det här på forumet. I sådana fall spelar det kanske inte så stor roll? En grej jag kom på nu var att det kanske spelar större roll vilket bolag man tar om man flyger business, inte lika mycket om man flyger ekonomi?
 

agehall

Medlem
Klart det skiljer lite på komfort och service mellan olika bolag. Men skillnaderna är oftast inte enorma. Det som man kan tänka på, är att bolagen i princip alltid prioriterar sina egna guldmedlemmar före andra, så flyger man mycket med LH group är M&M fördel jmf med EB.

Om du samlar poäng hos Eurobonus kan du använda dem för att boka bonusresor med vilket bolag som helst inom Star Alliance. Det svåra är att hitta platser eftersom de flesta bolag bara släpper en begränsad mängd till medlemmar i andra bonusprogram, men det går om man letar lite. Det som *INTE* fungerar, är att uppgradera på flygplatsen med andra än SAS. Om du vill uppgradera med dina EB poäng på en LH flygning, måste du förboka denna via EB-sidorna, och det är långt ifrån alltid det går vägen.
 

Skillsen

Medlem
Instämmer med agehall, bolag prioriterar ofta sina egna status medlemmar. Av egen erfarenhet så bör man välja program på det bolag man kommer flyga mest. Reste i flera år som EBG och ca 70% var på Lufthansa. Bytte till SEN (m&m) och resorna blev ofta mycket bättre. Kunde välja fördelaktiga platser, ganska många op-up till business (även från eco till first en gång...) Lufthansa hade ett linjenät som passade mig.

Om man är osäker på resmönstret så kan man ta ett program för att snabbt uppnå guld för att få de fördelarna och sedan välja (EB, A3 eller liknande)
 
Hej
Skaffa Aegean bonuskort där kommer du snabbast upp till Guld och har access till alla louncher.
Sen när du fått guld på Aegean kan du ta övriga på poäng på SAS eller Lufthansa.
 
Toppen