Senaste nytt

Det går bra för SAS(?)

Siffrorna pekar i rätt riktning även i Mars, Di har en fin sammanställning och hurra ropen skalla.
(di.se - Fler flyger med SAS

Det var inte därför jag skapade tråden dock, det hade varit allt för torftigt.
Det jag däremot la märke till var första kommentaren på just Di.se´s artikel.

En viss "Omnisiensus" skriver:
"SAS behöver en ny, mer självsäker strategi.
1. Ny ägarbild: Låt Wallenbergstiftelserna och Svenska staten äga 25% vardera, och börsen 50%.

2. Kväs Danskarna ordentligt, och dela upp långdistansflyget mellan Arlanda, Kastrup och Gardemoen. Anställ samtlig personal i Sverige med svenska arbetsmarknadsregler.

3. Utöka långdistanslinjerna och ställ om flygplansflottan radikalt. Släpp/sälj ut smådestinationerna i Skandinavien till mindre aktörer. Fokusera på 4 flygplansmodeller från 2 tillverkare. Airbus 350 och Boeing 737 ER för långdistans, och Boeing 737 och Airbus 320 för kortdistans

4. Återinför First Class för långdistans. 8 platser i de stora 350-planen och 4 platser i de mindre 737. Bruna läderfåtöljer som blir flatbed 200x80 cm med madrass och riktiga sänglinnen. 26" flatscreen och free wifi. 4-rätters lunch och 8-rättersmiddag. Vinkällare.

5. 24+24 Långdistansplan och 30+40 kortdistans plan (118 plan totalt)
A350: 8 FC/36 BC/200 EC
B737 ER: 4 FC/24 BC/120 EC
B737: 24 BC/140 EC
A320: 12 BC/108 EC"

Tycker det luktar BC medlem lång väg! :) Så vem vill erkänna?

Samt, vad tycker ni? Låter det rimligt vad denne Omnisiensus tycker?
 
4. Återinför First Class för långdistans. 8 platser i de stora 350-planen och 4 platser i de mindre 737. Bruna läderfåtöljer som blir flatbed 200x80 cm med madrass och riktiga sänglinnen. 26" flatscreen och free wifi. 4-rätters lunch och 8-rättersmiddag. Vinkällare. [B skrev:
B737 ER: 4 FC/24 BC/120 EC [/B]
B737: 24 BC/140 EC

Intressant att se hur man ska få allt de i en liten 737:a
 

mtlmr

Medlem
Ett av SAS största problem i min mening är att man har/vill ha just tre olika "långdistanshubbar". Marknaden är för liten för att bära PTP och du har svårare att få upp matarfrekvensen till ALLA tre flygplatser på ett smart sätt.

Bortsett från punkt 3 (är det inte detta man redan gör?) är resten klart ironiskt ;)
 
  • Gilla
Reactions: pep

nilsson

Medlem
First Class på SAS?! Snubben kan väl omöjligen mena allvar

Kan man inför plus och go koncept i bussiness-delen? Ha 8 platser främst som blir first om det säljs, annars business. Enda skillnaden är vad man lastar på och vilken service man ger. Men det kanske ger mer problem än vad det är värt.
 
Kan man inför plus och go koncept i bussiness-delen? Ha 8 platser främst som blir first om det säljs, annars business. Enda skillnaden är vad man lastar på och vilken service man ger. Men det kanske ger mer problem än vad det är värt.
Det er lige SAS-ånden! Flere ombordprodukter end kabineklasser.
 
Toppen