Senaste nytt

Spendera EuroBonus poäng

troligt

Medlem
Hej!

Jag har idag cirka 80 000 Eurobonus poäng och min fru cirka 70 000 Eurobonus poäng. Vi har en resa inplanerad i slutet av april till Nice som torde ge oss 8 000 poäng till vardera (så cirka 166 000 poäng fördelat på två konton).

Vi skulle vilja använda dessa för att flyga business class (eller first om så vore) i sommar och undrar hur vi bäst går till väga för att nyttja poängen.

  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN.
  2. Var är din destination? SFO, LAX, LAS eller SAN (alla fungerar utmärkt in/ut).
  3. När vill/behöver du resa ut? Tidigast 21/7.
  4. När vill/behöver du komma hem? Senast 20/8.
  5. Hur länge vill du vara borta? 15-22 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna.
  7. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Valfritt så länge EuroBonus poäng kan nyttjas.
  9. Vad är din budget? (per person) 88 000 + 78 000 EuroBonus poäng (totalt) samt 10 000 kr / person.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Att få nyttja EuroBonus poängen på ett smart sätt.
    • Att få flyga bekvämt hela sträckan (Business eller First)
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna ett par dagar i New York eller Washington, men det är absolut inte ett måste.
Målsättningen är helt enkelt att få nyttja våra EuroBonus poäng på ett bra vis för att ta oss till västkusten i USA på ett bekvämt sätt. Hur går vi bäst tillväga eller är det för kort varsel?

Mvh,

Daniel
 

palmen

Moderator
För kort varsel är det inte (om ni flyger med star alliance), men tyvärr räcker inte poängen till. Ska ni flyga med SAS är det 100k poäng till USA, om det är med Star Alliance är det 110k per person. Mig veterligen får man inte ta poäng från två konton för att få ihop summan.

Om ni flyger med SAS kan ni nyttja bästa tillgänglighet och betala med poäng + pengar, dock tror jag det kommer behövas lite mer än 10.000 kronor per person för det. Nyttjar ni bästa tillgänglighet kan ni dock inte ta stopp i NY eller Washignton mig veterligen om ni ska till San Francisco.

Jag skulle nog sikta på att dra in 110k poäng för att göra den resan, då kan ni flyga med alla star alliance bolag och är inte bundna till SAS. Vill man dessutom åka mitt i sommaren så behöver man vara ute tidigt om man ska hitta biljetter med SAS troligtvis, de tenderar till att försvinna väldigt fort när de vlä släpps.
 

Stefan62

Medlem
Satsa på att snabbt få ihop till en "2-4-1"-voucher och sedan skapa ett familjekonto. (Är dock osäker på om redan intjänade poäng hamnar på det gemensamma kontot.)

Boka sedan StarAlliance-biljetter med exempelvis Lufthansa i Business/First - det blir en del skatter och avgifter, men värt varenda krona!
 
M

Monkey_Class

Guest
Satsa på att snabbt få ihop till en "2-4-1"-voucher och sedan skapa ett familjekonto. (Är dock osäker på om redan intjänade poäng hamnar på det gemensamma kontot.)

Boka sedan StarAlliance-biljetter med exempelvis Lufthansa i Business/First - det blir en del skatter och avgifter, men värt varenda krona!
Redan intjänade hamnar INTE på det gemensamma kontot.
Annars så är familjekonto en riktigt bra grej tycker jag. Synd bara att de blir extrapoäng. En trevlig grej hade ju varit om man kunde få typ välja om man vill ha 100% som etxra eller 50% som baspoäng eller liknande :)
 

Kimmen00

Medlem
För kort varsel är det inte (om ni flyger med star alliance), men tyvärr räcker inte poängen till. Ska ni flyga med SAS är det 100k poäng till USA, om det är med Star Alliance är det 110k per person. Mig veterligen får man inte ta poäng från två konton för att få ihop summan.

Om ni flyger med SAS kan ni nyttja bästa tillgänglighet och betala med poäng + pengar, dock tror jag det kommer behövas lite mer än 10.000 kronor per person för det. Nyttjar ni bästa tillgänglighet kan ni dock inte ta stopp i NY eller Washignton mig veterligen om ni ska till San Francisco.

Jag skulle nog sikta på att dra in 110k poäng för att göra den resan, då kan ni flyga med alla star alliance bolag och är inte bundna till SAS. Vill man dessutom åka mitt i sommaren så behöver man vara ute tidigt om man ska hitta biljetter med SAS troligtvis, de tenderar till att försvinna väldigt fort när de vlä släpps.

Annars är det väl bara att föra över 30k poäng från ena till andra kontot så de har 110 på ett konto.. Kostar dock pengar.
 

troligt

Medlem
Hej!

Tack för all snabb respons, det uppskattas verkligen!

Vår grundtanke var att köpa en ekonomibiljett t/r någon av dessa destinationer (till en kostnad av 6-8'/styck gissningsvis) och sedan använda poängen vi har för att uppgradera flygklass till Business eller First t/r. Är inte det en möjlig väg framåt? Hur kan vi i så fall, innan vi köper en ekonomibiljett för pengar, veta att vi garanterat kan uppgradera den med poäng till Business eller First? Eller finns inga sådana garantier?

Åter igen, uppskattar verkligen er input!

// Daniel
 

flum

Medlem
Haha, alla här är väldigt fokuserde på bra metoder men glömde den uppenbara som du själv tänkt ut :) Dock är ju uppgradering med poäng ingen garanti vilket gör att man måste vara beredd på nederlag. Problemet med uppgradering med Eurobonus på Star A-partners är att man ofta måste ha en väldigt hög biljettklass(=dyr) för att få göra det.
 
A

Aurora

Guest
Envegs F-ticket til USA ligger på ca 76-78k eurobonuspoeng. Så kan du jo booke en billig tur/retur eco-billett (USA-europa-USA) for returen. Hvis du er veldig ute etter den first class opplevelsen :)
 
Toppen