Senaste nytt

Betalar ni dricks vid gratis hotellfrukost i USA?

rsimon

Medlem
Hej,
Ofta ingår frukost när man har någon form av status på hotellkedjor, Hilton från guldnivå t.ex.
I USA är det kutym att ge dricks på 15-20%, men oavsett procentsats blir det alltid noll ändå.

Brukar ni ge dricks för service i samband med fri frukost på hotellen, och i så fall hur mycket?
 

Voyageur

Medlem
Bor man på 5 stjärnigt och får allt från schysst service och uppåt tycker jag det är bara dumsnålt att inte dricksa nån Dolly eller två i ett land som förväntar sig och lever till viss del på dricksen. Hostels finnes annars.
 

Storsteffe

Medlem
Lönerna är anpassade för dricks av en anledning, att kunden ska få bra service. Är det ok service ger man runt 10%, mycket bra 15%, fantastisk 20+%, dålig 0 och urusel en quarter ;) och ett samtal med managern. Nu kanske det inte är så i hela USA som i princip består av 50 olika länder men i Texas så är det rätt vill jag påstå, dock kan man begränsa sig vid stora notor. Om man nu äter gratis av nån anledning så bör dricksen utgå ifrån vad det hade kostat tycker jag.
 

Stefan62

Medlem
Jag ger sällan dricks i "väst"-världen, men däremot gärna i Asien.

Att ge dricks i USA bara för att det är en del av kulturen gör jag aldrig om servicen varit dålig/oartig/snorkig/bufflig/påstridig/lismande etc och inte heller om det tas upp överraskningsposter på restaurang-notan. Har maten varit mindre bra så talar jag om det.
 

Senator

Moderator
Jag ger sällan dricks i "väst"-världen, men däremot gärna i Asien.

Att ge dricks i USA bara för att det är en del av kulturen gör jag aldrig om servicen varit dålig/oartig/snorkig/bufflig/påstridig/lismande etc och inte heller om det tas upp överraskningsposter på restaurang-notan. Har maten varit mindre bra så talar jag om det.

Så du praktiserar inte "When in Rome, do as the Romans"?

Jag ger ALLTID dricks. Jag säger också ALLTID till om något saknas på notan, annars får den anställda troligtvis betala. Jag säger också till om det jag fick inte är bra. ALDRIG ett problem.

Sedan ger jag mindre dricks om servicen inte håller helt mått.

För mig är en del av att vistas i ett annat land att respektera detta lands kultur. Håller man inte med så vistas man inte i detta land helt enkelt.. :)
 
Toppen