Senaste nytt

Finns det fortfarande kurirer?

Frågan har slagit mig några gånger, men finns det fortfarande kurirer som reser med dokument, juveler, konst etc.

Om de finns, har någon här någon erfarenhet om att ha anlitat en, känner någon som är det eller som kanske är det själv? Deras poängkontot borde ju vara sprängfulla hehe! :)

Vilka bolag erbjuder denna tjänst?
 

Henrik_B

Medlem
Intressant! Hur fungerar det med försäkring av dyra föremål? Vad händer om något går sönder eller blir stulet? Är det upp till kunden att försäkra eller tar du eller det anlitade företaget på sig det?
 
Det här kanske hör inte hit, men en kurir borde vara mer diskret.

För någon vecka sedan satt jag och @Tommy på ARN T2 loungen.
Där satt det en UPS loggad klädsel - man med en UPS loggad bag.

Han hämtade ett antal öl medan vi satt där medan bagen (liten) låg kvar i stolen,
Vad hade hänt om bagen försvunnit under öl - hämtadet ?
 

MarcusC

Medlem
Det förekommer behov emellanåt, dock sällan av juveler etc. Vanligast är reservdelar/komponenter. Dock finns en hel del alternativ varför det oftast är "sista utvägen" med en "hand carry". Oftast dessutom med såpass mycket "gods" så man behöver checka in väska/väskor/lådor.

Nere i Europa finns även en relativt stor "kurir" verksamhet med organ transporter mellan bl a Tyskland och USA.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Jag flyger gärna till olika delar av världen på någons annan bekostnad, kabin klass spelar ingen roll:)
 
Toppen