Senaste nytt

London Gatwick No1 Lounge - review

ACervin

Medlem
Gatwick lounge och flygplats

Gatwick ligger söder om London och är i stor utsträckning en charter och lågpris flygplats. Norwegian och Easyjet flyger härifrån men även fullservice bolag som US Airways och Lufthansa som startat en linje till Frankfurt. Det sistnämnda orsaken till mitt besök.

Tågen till Gatwick går från Victoria station. Expresståget tar 30 minuter och det vanliga tåget som jag använde, går var 15e minut, tar 40 minuter och kostar 13 pund. Avgår från plattform 16 till 19. Anlände alldeles för tidigt och som jag misstänkte så har LH bara en avgång och incheckningen hade inte öppnat. På andra våningen finns dock några cafeer och en restaurang - pub i kedjan Wetherspoon, The Beehive. Inget att vara ledsen för att man hamnade här. Bra utbud av lager och ale. Hamburgaren serverades på planka med pommes, saltgurka och friterade lökringar. Tar alla kort utom Diners. Annars så ger incheckningsområdet en slags 70 tals östeuropa känsla och hamnar väl snarast på 10 i topplistan över tråkiga flygplatser.

Check in på LH sker i södra terminalen, område D. Säkerhetskontrollen 1 trappa upp verkar ha bra kapacitet. Tunnelbaneliknande grindar där boardingkortet avläses. Avresehallen efter security är betydligt trevligare och bättre skall det sannolikt bli då här pågår stora renoveringar. OS som hägrar månntro? Här finns säkert ett tjugotal affärer, obligatorisk World of Whisky och Dixons för elektronik bland annat. Sympatiskt att här finns McDonalds som är en tröst för privatresande föräldrar med hungriga barn i släptåg (gällde inte mig den här gången). Flera andra restauranger bland annat italienskt. Loungen ligger två våningar upp, ovanpå Frankie and Benny's restaurang. Loungen är döpt till No1 och ger bland annat tillträde för Priority Pass. Finns för övrigt även på Heathrow terminal 3 samt på Stanstead vid gate 16 resp 49. Ljus med stora fönster ut mot flygplatsen där man kan avnjuta flygplanens rörelser. Vilket även går att göra från Frankie and Benny's. Drinkutbudet ser initialt lysande ut liksom maten med möjlighet att beställa varma rätter. Det visar sig dock att alla champagneflaskorna som ligger på kylning liksom den varma a la carten har ett pris. Varmrätter 8 till 14 pund och Bollingern 48 pund. Icke desto mindre finns här öl (Staropramen) och vin i olika färger samt lite smårätter, utan extra kostnad som man beställer i baren och som serveras vid bordet, liksom espresson. Vilket känns trevligt. Inte samma utbud som Lufthansa har i sina egna lounger, men miljön desto finare. Sammanfattningsvis, miljö och servicemässigt väldigt bra, matutbudet dock lite skralt. Är du vrålhungrig bör du börja någon annanstans. Men att sitta här med några drinkar och se solen gå ner över startbanan kan inte vara helt fel. Ganska bra bakgrundsmusik på lagom volym dessutom. Det är bara att nynna med. Undrar vad dom hade i ölen?
Gatwick 14.jpg Gatwick 12.jpg Gatwick 13.jpg Gatwick 11.jpg Gatwick 8.jpg Gatwick 10.jpg Gatwick 7.jpg Gatwick 4.jpg Gatwick 6.jpg Gatwick 5.jpg
 
Jag och frugan satt vid bordet under kronan på näst sista bilden idag. Det blev en Pilsner Urquell på fat, (Staropramenpump fanns inte).
Annars tycker jag LGW var en riktigt trevlig flygplats. Riktigt snabb check-in, och överlag trevlig personal på flygplatsen.
 
Toppen