Senaste nytt

American Airlines, Delta eller United

danjel_e

Ny medlem
Hej.

Kommer att flytta till USA i sommar för att arbeta. Kommer flyga inom landet minst 2 ggr/månad plus att det blir ca 4 Europaresor per år.

Har idag elitstatus på Star Alliance (SK) och Oneworld (BA). Vill gärna höra era tankar om vad jag ska välja som huvudbolag när jag reser. Kommer även koppla på ett kreditkort. Min hemmahamn kommer att vara MSY, mao ingen hub.
 

AABack2ARN

Medlem
Om du har för avsikt att behålla de två programmen och inte skaffa något nytt skulle jag nog rekommendera AA som huvudbolag och kreditera till BA. Det finns väl kreditkort i USA som kan ge BA-poäng men knappast SK-poäng.

Överväger du att gå med i ett amerikanskt program kan du ha åtanke att Delta och United bägge har gått över till Revenue-baserade program medan AA inte gjort det (ännu). Reser du på dyra biljetter tror jag DL och UA kan vara en fördel medan om du reser på billiga biljetter är nog AA en fördel. Förekommer spekulationer om att även AA skall till ett revenue-baserat upplägg men inget som (av naturliga skäl) går att att få bekräftat.
 
Toppen