Senaste nytt

Vilken dag är generellt lättast att hitta award-platser i business class? (LH)

Ja... Som rubriken lyder...

Kan man generellt sätt säga att det är lättare att hitta award-platser (hos LH i mitt fall) någon speciell dag i veckan.
Jag tänker mig att tillgängligheten borde vara bättre en lördag eller söndag, men jag kanske är ute och cyklar?
 

Alf

Medlem
Jag har letat under en tid nu och jag tycker att tisdagar och onsdagar verkar vara bäst för C och F. Trodde också det skulle vara på helgerna men där har det inte varit mycket ledigt.
 

agehall

Medlem
Jag har ingen vetenskap bakom detta uttalande, men jag håller med om @Alf's data. Jag resonerar så här:
Affärsresenärer reser mån-fre och tar upp många vanliga platser -> få anledningar för bolaget att släppa awardstolar.
Affärsresenärer reser gärna ut måndag, är borta ett par dagar och reser helst hem torsdag alt fredag. Därför är antalet affärsresenärer något lägre under tis-ons. Därmed finns det fler stolar tillgängliga och några av dessa släpps kanske som awardstolar.

På helgerna sker en hel del privat resande och även om det släpps awardstolar då, så snappas de upp fort och är därmed svåra att få.
 
Kanon! Tack för snabbt svar @Alf och @agehall

Följdfrågor:
Hur långt innan släpps dessa biljetter ungefär?
Det gäller CPH-SFO-LAS-CPH med LH eller likn. i oktober och ska betalas med EB-poäng samt 2-4-1 voucher.

Eller bör jag kanske ta detta i biljett-avdelningen på forumet?
 

palmen

Moderator
Personligen skulle jag boka första bästa som dyker upp, dyker det upp något bättre framöver är det bara göra en ändring för 150 kronor.
Att ta sig direkt till SFO från Europa kommer dock vara väldigt svårt med awardplatser, både LAX och SFO har väldigt få award-platser generellt från Europa.
 

HON-II

Medlem
På rejäla långdistansflyg är det min erfarenhet att man alltid (exempelvis i SQ, LH, LX och CX) får betala de dyraste bokningsklasserna i C och F för flyg över helgen. Logiken är att man inte "bränner" en arbetsdag för transporten. Ett lördagsflyg ger också en dag att återhämta sig på. Ur ett företags perspektiv är familjen sekundär, den har lägre prioritet..... Således: om bolagen kan sälja sina absolut dyraste C och F biljetter för helgflygen är de inte så benägna att släppa awardplatser. Min erfarenhet är ett SIN-FRA, LHR, ZRH, CDG och HKG-FRA, LHR, ZRH, CDG alltid är fullbokade (i revenue bokningsklasser) i ovannämnda bolag på helger. Undantagen är Mellersta Östern bolagen QR och EK, där platstillgången är lite bättre. Har ingen erfarenhet av Etihad.
 
Toppen