Senaste nytt

Söker tips för kommande resa till Peru och Brasilien sommar 2015.

Impendill

Medlem
Hej!

I sommar flyger vi till Sydamerika. Första stoppet blir Peru där vi ska tillbringa 8 dagar. Givetvis ska vi ta oss upp till Cusco och Machu Picchu. Vi planerar att ta tåg från Cusco till Aguas Calientes och sedan se Machu Picchu över en dag.

Vi söker tips på fler sevärdheter/utflykter i Peru under de dagarna vi är där.
Vi har funderat på att ta tåget till Puno eller Juliaca men har fått blandade recensioner av den resan.
Vad tycker ni man bör göra mer i Peru?

Sedan flyger vi till Sao Paulo och Rio där vi sammanlagt har 12 dagar i Brasilien. Hur rekommenderar ni att vi utnyttjar semestern där? Jesusstatyn, sockertoppen och Copacabana är givet, men vi söker fler tips för vår vistelse där.

Kan man klämma in en tur på Amazonas?

Tips mottages tacksamt.
 

Dr. Miles

Expert
Cuzco är ganska hög (ca 3.400 m) och vi tog landvägen med buss från Nazca så vi klarade oss med lindrig höjdsjuka. Men vissa andra gäster som bodde på samma hotell som kom med flyget hade tyngre höjdsjuka.
Cuzco är brant och många stället kan man inte besöka med taxi så ta det lugnt i alla fall första dagen.
Badet i Aguas Calientes var äckligt smutsigt när vi besökte där. De hade nog inte bytt vatten speciellt ofta. Problemet var att vi inte fick se badet innan vi betalade entréavgiften.

Vi bokade ett sightseeingpaket som ingick dagtur Cuzco och omnejd, buss till Ollaytantambo, tåg till Chachabamba och trekking guide från Chachabamba till Machu Picchu genom Inkaleden.
Vi var glada att vi tog bara en del av Inkaleden (ca 10 km) och inte från Ollaytantambo. Inkaleden var ganska kraftig upp och ner steg och det tog ca 6 timmar för de 10 kilometerna.

Vänligen komma ihåg att sista bussen från Machu Picchu till Aguas Calientes avgår runt kl. 17:30 och vi missade det så vi fick gå ner till Agua Calientes i mörkret.
 

jumbooze

Medlem
Jag flög till Cusco från Lima och fick en rejäl släng av "känna mig som en 90 åring", om man flyger till Cusco så skulle jag lägga till en dag eller 2 för anpassning.

Tips: Om ni vill se Machu picchu i soluppgången från berget bredvid så är det begränsad platser (tror det var 200) och då behöver man gå upp tidigt för att ha en chans att komma upp och få en nummerlapp.
 

vistet

Ny medlem
Höjdsjuka handlar i första hand om hur högt du sover första nätterna. Cusco , samma höjd som min andra hembygd ( Leh i indiska Himalya ) kan vara tufft för en del , och det finns inget sätt att förutsäga det i förväg. Bästa sättet att vara närmare full kapacitet hela tiden är att börja med nätter kring 2000+ meters höjd : starta med att gå direkt ner till Ollantaytambo eller Aguas Calientes , och avsluta med Cusco.

Det finns medicin som hjälper ( Diamox ) om man tar det i förväg . Prata igenom det alternativet med en kunnig doktor när du går igenom vaccineringar osv. Och det finns lokal "medicin" som inte hjälper :
BAI Award 2014 : Soroche Pills | high road to..
 

Impendill

Medlem
Tack för era inlägg!

Bortsett från att besöka Machu Picchu, har ni fler förslag på vad vi bör göra med våra 8 dagar i Peru?
 

Dr. Miles

Expert
Bortsett från att besöka Machu Picchu, har ni fler förslag på vad vi bör göra med våra 8 dagar i Peru?
Om du är lätt att få åksjuka, skulle jag inte rekommendera flygning över Nazca-linjer. Det var riktig sväng med kraftig G och mina medpassagerare mådde inte bra alls.
Annars var det kul att se Nazca-linjerna. Det är dock svårt att ta sig dit. Det blir buss eller att charta ett flygplan.
 

Glenn123

Medlem
I Peru har jag bara varit i Lima men tycker inte det var så mycket att se där iaf. Strosa runt vid mira flores, drick en pisco sour, ät lama, se lite av centrum etc. Finns en golfbana mitt i stan om man gillar sånt. Lima gör man rätt snabbt utan några specifika preferenser.

SP, Rio och amazonas på 12 dagar är nog tight men säkert möjligt om man vet exakt vart man ska och vad man vill se.
De säljer tours från Rio till Amazonas men minns att det var jäkligt dyrt. Nog min 5dagar för en sån tur(Manaus) skulle jag gissa.

SP är ju väldigt urbant och inte så turistigt kan jag tycka. Rio är grymt på alla sätt och vis. Där finns det väldigt mycket att se och göra.
Inflygningen till Santos dumont är fin.
 

Homer

Medlem
Tack för era inlägg!

Bortsett från att besöka Machu Picchu, har ni fler förslag på vad vi bör göra med våra 8 dagar i Peru?

En tur till Amazonas är ett måste, t.ex en utflykt från Puerto Maldonado som ligger ett stenkast (med flyg) från Cusco alternativt Manu.
Alternativt Iquitos men då krävs det mer tid.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Typisk utflykt är väl 3-5 dagar, hämtas/lämnas på flygplatsen, kryssning på Amazonas, stopp här och där för utflykter ut i djungeln.
Det finns en uppsjö av organisatörer och turer i alla prislägen från spartanskt till extrem lyx.
 
Toppen