Senaste nytt

Boka AAdvantage Award från Sverige?

Har börjat titta på att boka en resa med mina AA-poäng i September.
Om jag försöker göra det på aa.com så får jag bara upp ett meddelande att det inte finns några awards tillgängliga.
Detta måste vara för att AA inte själva flyger från Sverige.

Är det så då att jag måste boka en award-resa via ett OW bolag som flyger från Sverige, dvs BA eller AY?
 

henrik l

Medlem
När det gäller att boka awards med andra OW bolag måste du ringa det svenska numret som står på deras hemsida. Jag gjorde det i september för att boka en award MXP-TPE//BKK-MXP med CX. Som du mycket riktigt säger måste du använda BA eller AY om du ska ut ur Sverige. Ska du resa i C, så rekommenderar jag nog BA eller CX framför AA, beroende på vat du skall åka. Kom även ihåg att dom inte tillåter stop-over. Ska du leta platser kan du titta på BA'hemsida, eller KVS. AHO har också publicerat en guide här hur man använder Qantas sökmotor.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Du måste ringa till American Airlines call center för att boka bonusresa med partnerflgbolag.

Om du har Skype, så kostar det inte att ringa till USAs 800 nummer: +1-800-882-8880

Om det är kontorstid i Sverige, kan du också ringa till svenskt nummer: 08-590 000 90
Observera att bokningsavgift via svenskt nummer är dyrare(250 SEK) än i USA(25 USD).
 

henrik l

Medlem
Om du har Skype, så kostar det inte att ringa till USAs 800 nummer: +1-800-882-8880.

Hur mycket agent roulette är det om man ringer till US-numret. Har gjort en bokning via det svenska numret och jag upplevde aldrig några problem då. Det enda som har hänt är ju att Cathay har bytt plan mellan HKG-TPE så jag inte får flyga F den sträckan. Men just nu har dom också bytt till en 747 mellan BKK-HKG, så det var ju viss kompensation:) Men ska som vi diskuterade tidigare, jag ska se om jag kan åstadkomma någon kompensation för bytet när jag kommer till HKG.
 
Om det är kontorstid i Sverige, kan du också ringa till svenskt nummer: 08-590 000 90
Observera att bokningsavgift via svenskt nummer är dyrare(250 SEK) än i USA(25 USD).

Då ringer jag nog till svenska kontoret som jag har mycket bra kontakt med. Mycket trevliga och hjälpsamma tjejer som jobbar där.

För min del handlar det ju om en resa till USA så då borde det gå att få till några stopover också (hur många är tillåtna?).
Vad blir skatten och avgifter eftersom jag måste flyga med BA eller AY innan en AA flight?
 

Dr. Miles

Expert
Nu har henrik l hunnit svara före mig. :)

Här är i alla fall guiden: [Guide] Sök lediga award platser online - oneworld

Som henrik l har nämnt, generellt kan man inte flyga via tredje zon. Men som med allting finns det undantag.
Här kan ni hitta mer information om bonusrea via tredje zon:
Award Rules (AA) - FlyerGuide Wiki

NOTE: Travel via a third region
Travel via a third region is not allowed (Note the exception table below).

Routing exceptions
Connection in Europe allowed when traveling between North America and the Indian Sub-Continent / Middle East.
Connection in Europe allowed when traveling between North America and Africa.
Connection in Europe allowed when traveling between Central / South America Zone 1 and the Indian Sub-Continent / Middle East.
Connection in Europe allowed when traveling between Central / South America Zone 1 and Africa.
Connection in Europe allowed when traveling between South America 2 and the Indian Sub-Continent / Middle East.

Connection in Asia 1 allowed when traveling between North America and Asia 2.

Connection in Asia 2 allowed when traveling between the Indian Sub-continent / Middle East and Asia 1.
Connection in Asia 2 allowed when traveling between Asia 1 and Africa.
Connection in Asia 2 allowed when traveling between Asia 1 and Europe.
Connection in Asia 2 allowed when traveling between Asia 1 and South Pacific.
Connection in Asia 2 allowed when traveling between Asia 1 and the Indian Sub-continent / Middle East.
Connection in Asia 2 allowed when traveling between the Indian Sub-Continent / Middle East and the South Pacific.

Connection in South America 2 allowed when traveling between Central / South America Zone 1 and the South Pacific.

Connection in the Asia 2 airport of Singapore or Bangkok (or possibly in addition, the Asia 1 airport of Tokyo Narita or Osaka ) allowed when traveling between Europe and the South Pacific.
 

henrik l

Medlem
Europa-USA lär det väl inte behöva bli 3:e zoons problem, men frågan är hur det funkar med stop-over om man fortsätter inom USA?
 

Dr. Miles

Expert
Då ringer jag nog till svenska kontoret som jag har mycket bra kontakt med. Mycket trevliga och hjälpsamma tjejer som jobbar där.

För min del handlar det ju om en resa till USA så då borde det gå att få till några stopover också (hur många är tillåtna?).
Vad blir skatten och avgifter eftersom jag måste flyga med BA eller AY innan en AA flight?

Nej, ingen stopover(byte över 24 timmar) är tillåten om man väljer enkelresa award.
Totalt 4 segments per enkelresa award är tillåtet.

Skatterna på AAdvantage bonusresa är låg.
OBS: Om du väljer att flyga med British Airways, behöver du betala bränsletillägg fullt. Det kan sluta som en saftig nota.
 

Dr. Miles

Expert
Europa-USA lär det väl inte behöva bli 3:e zoons problem, men frågan är hur det funkar med stop-over om man fortsätter inom USA?

Om man bokar en returbonusresa med AAdvantage till/från Nordamerika, kan man ta en stopover i international gateway.
T ex flygplatser som New York, Chicago, Miami, Los Angeles etc räknas som international gateway.
 
Min plan är BA till LHR och sen AA till JFK, LAX eller SFO så frågan är hur saftig notan blir eftersom jag är tvingad till att flyga BA på mitt första leg till LHR.
 
Toppen