Senaste nytt

Hur undviker man magsjuka i Indien?

Någon som rest runt i Indien som kan berätta hur man bäst undviker magsjukan som alla nästa åker på om man läser rese reportage eller är detta överdrivet ?

Ska mest vara i Mumbai så storstad och toppklass på hotellen men jag gissar att det är att undvika kranvatten, sallader och sprita händerna ofta ?

Några andra tips på hur man bäst överlever 2 veckor utan magsjuka/turistmage ?
 
Jag vet inte om jag kan rekommendera en metod jag prövade på en rundresa i Kenya, men den funkar... Överdosera koltabletter kraftigt så att "systemet" korkar igen. Behövde inte uppsöka toalett på en vecka. Det släppte under inflyningen till CPH. Jag var först av planet kan jag lova.

Glad påsk!
 

Paby

Medlem
Någon som rest runt i Indien som kan berätta hur man bäst undviker magsjukan som alla nästa åker på om man läser rese reportage eller är detta överdrivet ?

Man kan bli väldigt sjuk i Indien, och det går inte att helt gardera sig. Kollegor och bekanta har blivit rejält sjuka trots försiktighetsåtgärder.

Om man vänder på det så är det inte givet att man blir sjuk bara för att man åker till Indien. Jag har klarat mig helt från magbesvär flera resor och ibland haft Delhi Belly, typ några/många toabesök extra men inget värre som hindrar en från att göra det man är där för. Trots ett gäng resor har jag fortfarande aldrig blivit riktigt sjuk. Jag återkommer efter nästa resa med ifall det där blev "famous last words". ;)

Som du säger så kretsar försiktighetsåtgärderna främst kring handsprit (mycket och ofta) och att undvika råa grönsaker och kranvatten. Ett par saker till:
- Var försiktig med sånt som folk tillåts ta med egna händer av. I kantinen på jobbet äter jag inte bröd som ligger i korgar för alla att ta av med händerna och spritar alltid besticken innan jag börjar äta av samma anledning.
- Ät inte frukt med skal utan att sprita skalet.

På vissa hotell kör jag också:
- Borstar inte tänderna i kranvatten.
- Försöker att hålla munnen stängd i duschen.
Dom allra finaste hotellen (t.ex. Trident och några av dom västerländska kedjornas anläggningar) har egna reningsverk för vattnet och där behöver man inte bry sig om det här.

Beroende på var jag äter har jag olika inställning till försiktighetsåtgärderna:
- På dom allra finaste hotellen bryr jag mig inte. Äter allt, även råa grönsaker och all frukt.
- På fina restauranger utanför hotellet äter jag röror som inte är ångande varma men inte råa grönsaker och frukt.
- På alla andra ställen kör jag strikt - inga råa grönsaker, ingen frukt, inga rumstempererade röror, bara ångande varm mat.


Med det här i åtanke så finns massor av utrymme att njuta av maten. Alla grytor, tandoori, grillat - så många härliga smaker! Så länge det är rejält varmt så har man mycket (men inte totalt) skydd mot tråkigheter.

Trevlig resa!
 
så leva på öl,sprit och förkolnad kyckling..check...

jag brukar klara mig ganska bra men Indien brukar sänka..även det bäste..dock så har ingen av mina kollegor åkt dit så man får hoppas att man har turen på sin sida ...el så åker man dit och förlorar 2 dygn och sen är det över...Apoteken där nere har ju bra grejer för att ta hand om magbesvären !
 

Rob_flyer

Medlem
Mjölksyretabletter innan, och handsprit under resan till Indien.

För ett par år sen var jag rätt ofta i Indien och för mig har det funkat bra när jag börjat äta mjölksyretabletter ett par dagar innan jag åkt.

Under mina resor till Mumbai blev jag aldrig dålig. Jag åt mest på de stora hotellen och välkända restauranger. I Delhi var däremot magen ofta rätt orolig, men jag blev aldrig magsjuk.

Senast resan till Indien hade jag ett uppdrag i Kerala, och där tog de ut mig på lokala mindre restauranger. Och jag fick absolut inga som helst problem med magen.

10 dagar efter Kerala blev jag dock superdålig i magen. Men det berodde på en Ceasarsallad på Hard Rock Cafe i Aten
 

Gus

Medlem
Oj så härligt med Bombay! Topp 3 av städer i världen enligt mig! När min fru och jag var där blev jag magsjuk men inte min fru. Enda skillnaden mellan oss var att jag borstade tänderna i kranvattnet men inte min fru, som använde flaskvatten.
 
Toppen