Senaste nytt

Söker Stockholm-Bangkok i december med 2 st 2-4-1 vouchers

ARN-FRA

Medlem
Hej

Vi har två vouchers som vi vill använda julen 2015 till att åka till Thailand.

En voucher som jag intjänat i juni 2014 som det står gäller med SAS i 12 månader. Jag har nu ett AMEX-elitekort och tror (?) att vouchern därmed förlängts till 2015 ut och gäller på Star Alliance också. Stämmer det?

En voucher som min fru intjänat i november 2014 som det står gäller på SAS och på Star Alliance och som är giltig hela 2015 ut. Min fru har dessutom fått ett silverkort av mig.

(Jag kommer att ha ytterligare en voucher intjänad som SAS guld/AMEX-elite-kortsinnehavare inom kort, (om min voucher från juni 2014 inte skulle vara giltig på Star Alliance eller under hela 2015).
Jag är osäker på om jag ska boka:

  • 2 bonusbiljetter, en barnbiljett och en infant in lap
  • 2 bonusbiljetter för fru och barn, och en fullpris för mig själv + infant in lap (då tjänar jag ju miles också)
  • 2 bonusbiljetter + halva bonus-priset på den tredje biljetten, + infant in lap
  • 4 bonusbiljetter, dvs awards till alla, vuxna, barn och infant

1. Varifrån vill du börja din resa?
Stockholm


2. Var är din destination?
Bangkok

3. När vill/behöver du resa ut?

17 december (+/- cirka 7 dagar om verkligen bättre flygförbindelser)

4. När vill/behöver du komma hem?

Avresa senast den 31 december pga voucherns giltighetstid (+/- cirka 7 dagar om verkligen bättre flygförbindelser)

5. Hur länge vill du vara borta? (om du är flexibel med hemresedatum)

10-20 dagar, rätt flexibel.

Hur många personer som skall resa? (Ange antal vuxna och barn. Även barnet/ens ålder)
2 vuxna + 1 barn 3 år + ett spädbarn 0 år i knä eller egen plats beroende på pris.

6. I vilken kabinklass?
Helst

o First, om tillåtet med spädbarn, barn
o Business, i annat fall
o Premium Economy, Economy, bara om det innebär direktflyg

7. Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance, gärna SAS, pga voucher och regler

8. Vad är din budget? (per person)
Vi har varsin 2-4-1 voucher intjänade 2014. Om jag förstår det rätt berättigar dessa till resor i hela Star Alliance i år. Min fru har 115.000 poäng; jag har 220.000 poäng. För skatter/avgifter är jag beredd att betala några tusenlapper per person och resa beroende på klass och restid. Men inte så mycket att det är rimligare att köpa en biljett med annat flygbolag och riva vouchern.

9. Vad är det viktigaste för dig?

o Kortare restid
o Sköna stolar med gott om plats
o Max 1 byte
o Biljettpris, dvs skatter etc snarare än poäng

10. Vill du stanna annanstans utöver destinationen?

o Stopover i Hong-Kong, Tokyo eller Seoul med 1-2 nätter är ett alternativ på ena vägen
o Peking, Moskva, andra länder av samma karaktär är uteslutna för oss

Tacksam för tips och råd i denna djungel. Ibland önskar jag att jag ingen voucher hade...
 
Toppen