Senaste nytt

Poängintjäning Eurobonus med Singapore Airlines

HansO

Medlem
Hej,
Har en resa i business till Singapore och Manila. Efter att studerat många trådar och blivit villrådig undrar jag om någon kan hjälpa mig med följande frågor ?

Som EBD skall jag boka direkt med Singapore Airlines eller vi SAS ?
Hur många poäng blir det till mitt konto ?
Blir det skillnad på poängen med de olika alternativen ?
 

NotRyan

Medlem
Hej,
Har en resa i business till Singapore och Manila. Efter att studerat många trådar och blivit villrådig undrar jag om någon kan hjälpa mig med följande frågor ?

Som EBD skall jag boka direkt med Singapore Airlines eller vi SAS ?
Hur många poäng blir det till mitt konto ?
Blir det skillnad på poängen med de olika alternativen ?

Vem man bokar genom spelar inte så stor roll egentligen, men du skall ALLTID boka flighten som SQ-nummer. Problemet om du bokar via SAS hemsida är att du i de flesta fall blir bokad på en biljett som SAS säljer under eget flightnummer (codeshare). Då vet du aldrig vilken bokningsklass på själva flighten du hamnar i, vilket gör att det kan sluta med att du betalar förhållandevis mycket för biljetten men kanske inte får några poäng alls.

Tabellen över bokningsklasser på Singapore Airlines på SAS sida gäller om du har ett SQ-nummer på biljetten. Generellt uttryckt kan man väl säga att om du inte är beredd att spela rysk roulette så skall du heller inte boka codeshare :)

Du kan bara säga i förväg hur många poäng du får om du bokar med SQ-nummer...
 

HansO

Medlem
Tack NotRyan för upplysningen. Låter som det är viktigt att det blir SQ-nummer
Men kan någon vänlig av er experter hjälpa mig att räkna ut hur många poäng det blir till mitt Eurobonuskonto ?
ARN-CPH-SIN-MNL-SIN-CPH-ARN
 
När jag bokar biljetter och flighten råkar vara Codeshare så brukar jag boka på det flightnummer som är operatörens nummer. Att det har blivit så är för att det brukar vara billigare än att boka på Codesharepartnern, åtminstone i de fall som jag har erfarenhet från.

Nu ska jag dock boka en resa till Singapore från CPH och där visar det sig att SAS flightnummer är 2000 kr billigare än att boka på SQ nummer. Spelar det någon roll på vilket nummer jag bokar när det gäller hur många poäng jag får till mitt Eurobonuskonto?

Jag bokar ekonomi och bokningsklasserna kan ju självklart vara olika också, men det kanske åtminstone finns någon tumregel att följa (förutom att undvika Codeshare :))?
 

Dr. Miles

Expert
Bokningsklassen på operating carrier när man bokar en codeshare flight är dynamisk så man kan inte förutse vilken bokningsklass det blir.
 
Bokningsklassen på operating carrier när man bokar en codeshare flight är dynamisk så man kan inte förutse vilken bokningsklass det blir.

Menar du då att om jag vill vara säker på vilken bokningsklass det blir så ska jag boka på SQ nummer? Om jag bokar på SAS nummer så kan det bli allt från 0 till typ 6000 poäng?
 
Jag åkte samma väg i år som september 2014, UME-STO-CPH-SIN, i SAS Go och CPH-SIN som SQ. I år var biljetten lite dyrare och det blev klass V och nu fick jag nästan 14 000 poäng. Jag tror som många säger att det är svårt eller omöjligt att förutse vilken bokningsklass det blir vid codeshare. Dock tror jag att ju dyrare biljett desto större chans till poäng.
 
Toppen