Senaste nytt

Tågtrafiken - Påsk 2015 (avstängningar)

Hej!

Tänkte ju som en av dom BC medlemmarna som har rätt bra insikt i tågtrafiken skriver jag en liten tråd till er som skall ut och åka tåg i påsk.

Många banarbeten kommer att orsaka avstängningar och främst är det Stockholm - Södertälje som är drabbat då majoriteten av tågen ställs in på sträckan och ersätts med buss.

Trafikändringar

Tack vare att det igår på morgonen spårade ur ett godståg i höjd med Nykvarn fick all tågtrafik ställas in mellan Södertälje och Eskilstuna. Var där under hela kvällen och natten och rensade upp så att trafiken körs med reducerad hastighet förbi här men det lär vara enkelspår i minst 2 veckor då dom rev ner bokstavligen allt i sin väg...

Se lite bilder här: Oense om ansvaret för olyckan - Nykvarn - www.lt.se

Pendeltågstrafiken står även still efter påsk mellan Spånga och Bålsta på grund av utbyggnaden av spår på sträckan: Pendeltgen - SL


Glad påsk på er och res lugnt och säkert! Själv ska jag se till att tågtrafiken rullar hela påsk utan problem på jobbet!
 

Palazzi

Medlem
Fasen då...ska till Södertälje 6:april. Sista dagen av barnarbete tydligen. Västerås-Stockholm är ändå bäst med buss nuförtiden, för det är ALLTID något arbete på den rälsen.

Men men...värre problem finns ju i världen :)

Tack för upplysningen!
 

Bryant

Medlem
Vad säger du Simon? Vågar man skicka familjen med tåg?

Det har ju varit lite eländig på spåren den senaste tiden.
 
Vad säger du Simon? Vågar man skicka familjen med tåg?

Det har ju varit lite eländig på spåren den senaste tiden.

Det som hände med gårdagens urspårning var på ett sidospår som inte trafikeras av passagerartåg.

Du kan med all säkerhet sätta din familj på tåge.
 

palmen

Moderator
Söndag 5 april till natten mot måndag 13 april går det inga pendeltåg mellan spånga och bålsta. Kan ju vara bra att veta. Som tur är drabbar det bara 3 arbetsdagar för min del.
 

nilsson

Medlem
Det har ju varit lite eländig på spåren den senaste tiden.

Nu har inte myndigheten för trafikanalys (jo, den finns) släppt statistik för 2014 än, men antalet urspårningar ligger ganska konstant senaste åren (totalt ned 20% senaste fem åren jämfört med tidigare fem år), trots att antalet personresor gått från 151 till 205 miljoner över de 10 åren. Tågolyckor totalt har gått ned 8% samma period.
 

rvarttinen

Medlem
Arbetet på Årstabron (stängda spår) kryddat med ett "kraftigt" signalfel var inte kul i måndags! Det blev SL-buss via Liljholmen och Södertälje C för att ta mig till kontoret nära Södertälje Syd .. istf. 40..50 minuter så blev restiden drygt det dubbla .... :mad:

Funderar på att be Trafikverket ta ned den där 'klämkäcka' banderollen (på nya bron - synlig för alla i tåg som åker förbi) som talar om för oss resenärer att vi inte kommer märka så mycket av renoveringsarbetet på bron (klart i början av augusti). Det märks visst! Och, i kombination med andra störningar blir det mycket märkbart!
 

AABack2ARN

Medlem
Den spin doctor som inte säger att trafiken påverkas av alla arbeten borde själv få åka tåg/pendeltåg hela sin arbetsdag med tider att passa ;) Funkar riktigt dåligt i Stockholmsområdet just nu :( :(
 
Toppen