Senaste nytt

Inställt flyg, ombokad plus förlorat bagage

Hej Alla
Hoppas kunna få hjälp av någon av er att reda ut vad som gäller i denna situation som jag sitter i just nu:

Var inplanerad på att flyga Köpenhamn - Aberdeen igår den 31/3 kl 1805 med ankomst 1850 lokal tid, 10 minuter innan boarding så ställer SAS in flighten och vi blir ombeda att bege oss till Transferdesk i Köpenhamn.

Blir ombokad ganska snabbt och enkelt till Lufthansa till Frankfurt för vidare connection till Aberdeen, men det visar sig att flyget från Frankfurt är drygt 1h10min försent in från Frankfurt vilket medför försening från Köpenhamn på cirka 50 min. Blev även downgraded från SAS Plus till Ekonomi.

Till slut hamnar jag i Frankfurt där jag har missat min anslutning till Aberdeen och blir ombokad till en flight som är planerad att ta av kl 2110, cirka 24 timmar senare.

Blev sedan ombokad av resebyrån jag använder till British Airways vid lunchtid från Frankfurt via London till Aberdeen med ankomst 1600 lokal tid.

Det som var droppen som fick bägaren att rinna över var att SAS inte förde över mitt bagage till Lufthansa så jag kunde få med mig min väska.

Så min fråga till er kunniga här inne på forumet:

Kan jag förvänta mig att kunna försöka få ersättning för något av detta? Inställt flyg, förlorat bagage, downgraded från SAS Plus till ekonomi på Lufthansa, ankomst 20 timmar senare till sin destination?
 
Kan jag förvänta mig att kunna försöka få ersättning för något av detta? Inställt flyg, förlorat bagage, downgraded från SAS Plus till ekonomi på Lufthansa, ankomst 20 timmar senare till sin destination?
JA! Du bør have ret til kompensation for alle de ting du nævner, dog kommer det lidt an på hvorfor flyvningen blev aflyst. Du har også lov til at købe nødvendigt tøj og hygiejne artikler på forsikringens/flyselskabets regning.

Der er andre som har bedre styr på beløbstørrelsernen end jeg.
 

jumbooze

Medlem
1) du ska kräva ersättning av sas för downgrade
2) kolla varför det blev inställt
3) kolla hur resan betalades, om det var kort vilket och vad säger kortförsälringen om försening och försenat baggage
4) har du hemförsäkring vad säger den om dito
Som sagt EU261/2004 skrevs med detta i åtanke
5) du bör även få för förseningen men 2) här är viktigt isf
 
Flyget från Köpenhamn blev inställt på grund av det saknades Crew för att utföra flygningen.

Resan bokades och betalades via resebyrå via företaget jag är anställd i, har inte några utgifter förutom kostnad för hotell och eventuellt inköp av kläder om väskan inte dyker upp idag.
 
Toppen