Senaste nytt

SAS byter bokningssystem i helgen

Jacob

Medlem
Som vissa kanske redan läst och noterat kommer SAS i helgen byta bokningssystem. Man kommer överge Resaid för att gå över till Amadeus IT-plattform Altéa.

Bytet kommer göras mellan lördag 25 februari klockan 17 och söndag 26 februari klockan 07. SAS hemsida stängs ner för alla typer av bokningar och ombokningar redan från lördag klockan 15.

Ska man ut och resa i helgen (lördag eftermiddag fram till måndag morgon) rekommenderar SAS att man är ute på flygplatsen i extra god tid före avgång och om möjligt checkar in och skriver ut sitt boarding kort i förväg. Förmodligen måste en stor del av incheckningen göras manuellt.

Följande har SAS gått ut med:

-During the outage it will be possible for travel agents to request a new reservation and special service in Amadeus or any other GDS. This applies for both operating and marketing flights for SK, KF and WF. However, due to the system outage the request cannot be confirmed immediately, and the action code in the PNR will be HN (Holding Need)/NN (Need). Once the system is activated again, a confirmation, waitlist or reject status will be updated in the booking. The same applies to changes for already created PNR’s.
-It will not be possible to issue, reissue or refund any e-tickets on SK, KF or WF, or perform any changes to segments in already created PNR’s during the outage. This also applies for documents validated on other carriers if they include SK, KF and WF coupons.
-For products like online booking tools, the SAS Group flights (SK, KF and WF) will not be possible to book during the outage.
-The flights for the SAS Group carriers (SK, KF and WF) will not be shown in timetables on online travel agencies sites during the system outage.
-Bookings on SAS own websites will not be possible during the outage. SAS Call centers cannot either support you with bookings during this time.

Det ska ändå bli spännande att se vad bytet innebär. SAS har redan nämnt att den nya bokningsplattformen medför en rad möjligheter till nya "produkter". Jag skulle inte ha något emot "seat blocking" på SAS till exempel.
 

Dr. Miles

Expert
Det ska ändå bli spännande att se vad bytet innebär. SAS har redan nämnt att den nya bokningsplattformen medför en rad möjligheter till nya "produkter". Jag skulle inte ha något emot "seat blocking" på SAS till exempel.
Absolut! Bara om de inte börjar med "Starnet blocking"...
 

sungtae

Medlem
en av de omedelbara synliga förändringarna så här på morgon är möjligheten att boka open-jaw på hemsidan. Dock inte dubbel open-jaw.
 
Last edited:

mry

Medlem
Den uppbara saken jag ser är att jag får "Vi kan inte bekräfta de flyg du har valt. Skicka frågan igen. (15079)" oavsätt vad jag försöker boka..
 

sungtae

Medlem
Det verkar som man kan äntligen kan se resebyråbokningar också, vilket bl a betyder seatbookings på långflyg eller om man har status. Vet dock inte om det också innebär seatblockings.
 

Traveller

Medlem
SAS, det här är bättre! Kul att själv, äntligen, kunna bestämma sittplatsen långt i förväg och utan resebyråns hjälp.. I like!!
 

mry

Medlem
Allt ska tydligen vara uppe igen nu med undantag för Travelpass bokningar.

Prova boka LLA-BRU 3/5 - 7/5 så ser du att det inte går att boka den billigaste biljetten ner och tillbaka de dagarna..

1057 kr i boknignsklass T
09:55 - 11:15 SK005 Luleå - Stockholm, Arlanda (Terminal 4)
15:10 - 17:20 SK1589 Stockholm, Arlanda (Terminal 5) - Bryssel

1132 kr i bokningsklass L
18:00 - 20:10 SK1590 Bryssel - Stockholm, Arlanda (Terminal 5)
21:10 - 22:25 SK020 Stockholm, Arlanda (Terminal 4) - Luleå

LLA SK X/STO SK BRU 71.21TSE1RTM SK X/STO SK LLA 57.86LSE2M NUC 129.07 END ROE 6.74004 XT 280YA 243BE 796YQ

Edit: Får bara säga tack till Frans på SAS som bokade denna biljett över telefon till detta pris eftersom att de inte kunde förklara varför biljetten fanns där...
 
Last edited:
Toppen