Senaste nytt

Nytt pass vid borttaget mellannamn?

Jonas C

Medlem
Som titeln antyder, undrar jag ifall man måste skaffa ett nytt pass om man tar bort ett av sina förnamn hos skatteverket, eller kan man fortsätta att använda det gamla passet tills att det går ut?

Har visserligen inget emot att betala 350kr men det är ju lite trist att förlora alla stämplar som man har samlat på sig. Likaså blir det ju ett färre pass att ta ut i 5 års perioden, ifall att man skulle behöva ett extrapass eller ersätta ett förlorat.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
I princip måste man skaffa sig ett nytt pass när namnen ändras, även om passutgivaren / Polisen accepterar att man använder det gamla passet ett tag, exempelvis vid namnbyte efter giftermål. Troligen borde även redan bokade biljetter och visum gjorda i gamla namnen ge en respit.
 

LarsCph

Medlem
Hvis du booker fly med det navn som står i passet er alt vel OK.

Jeg fik nyt efternavn da jeg blev gift - men beholdt passet med mit forrige efternavn i 3 år uden problemer. Blot at huske at booke fly med det "gamle" navn :) Det er så et dansk pas - som koster 626 dkk at forny for 10 år så det var egentlig nærighed som gjorde at jeg ventede.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas C

Medlem
Noterade att namnbytet är genomfört. Antar att jag måste skaffa ett nytt pass omgående, och kan kan råka ut för problem om jag reser på det gamla passet?
 

nota bene

Medlem
Så länge biljettens namn överensstämmer med passets ska det inte kunna orsaka några problem. Flygbolaget och utländska myndigheter vet ju inte vad ditt 'nya' namn är...
 

Jonas C

Medlem
I see. Tänkte främst på när man reser in och ut från EU när de scannar passet. Då finns ju en risk att det upptäcks i databasen att namnet är bytt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen