Senaste nytt

Thai Airways - equipment change...

Stefan62

Medlem
Jag är på min första förstaklass-resa i Asien och det har hittills enbart varit positiva upplevelser i F och även i C, med ett litet undantag som kommer i en rese-rapport senare!

Nu har jag emellertid noterat att TG922, BKK-FRA, ofta är en A346 istället för den B747 som anges i tidtabellen. Detta upptäcktes då det var svårt att välja/bekräfta platser efter bokningen. (F-kabinen på TG922 den 6 april ser ut att vara helt full.)

  1. Finns det risk för downgrade - jag tolkar det som färre F-platser på Thais A346 än i B747?
  2. Vad gör jag om det blir downgrade - acceptera eller "kräva"/välja ett senare flyg om det erbjuds och kanske en annan routing?
 

NotRyan

Medlem
1. Risk finns det alltid, det är 8 F-platser i 346 mot 9/10 i 744
2. Stå på dig och be om ombokning till annat flyg med F. Om det är helt kört så skall du ha ersättning på plats där och då, annars blåser dom dig...
 

Stefan62

Medlem
Stå på dig och be om ombokning till annat flyg med F. Om det är helt kört så skall du ha ersättning på plats där och då, annars blåser dom dig...

Tack för svar!

Vad gör att det skulle vara helt kört?
Vad för ersättning kan jag kräva?
Blir det någon skillnad då vi är två och reser på award-biljetter?
 

NotRyan

Medlem
Tack för svar!

Vad gör att det skulle vara helt kört?
Vad för ersättning kan jag kräva?
Blir det någon skillnad då vi är två och reser på award-biljetter?
Tja, om det inte finns platser för två så blir det ju svårt att boka om...

Vad gäller ersättningsnivån så kanske det finns någon som varit i den situationen. @jumbooze hade ju ett fall, dock inte med Thai till/från Bangkok, men lite vägledning kan det kanske ge även om det regelmässigt är stor skillnad på att åka till eller från EU när det är en non-EU carrier.
 

Agö

Medlem
Tja, om det inte finns platser för två så blir det ju svårt att boka om...

Vad gäller ersättningsnivån så kanske det finns någon som varit i den situationen. @jumbooze hade ju ett fall, dock inte med Thai till/från Bangkok, men lite vägledning kan det kanske ge även om det regelmässigt är stor skillnad på att åka till eller från EU när det är en non-EU carrier.
Minst sagt stor skillnad eftersom 261/2004 inte tillämpas på denna situation...
 

agehall

Medlem
Precis som @Agö säger så är inte EU261/2004 tillämpbar på detta fall, så se till att du blir incheckat i F på ett eller annat sätt. Om det innebär att ni blir ombokade på en annan rutt eller dag etc så får man köpa läget, men om du blir nedgraderad till C så måste du se till att få ersättning på plats i BKK, annars lär du aldrig få det.

Det faktum att du reser på en award ska inte spela någon roll.
 

Stefan62

Medlem
Precis som @Agö säger så är inte EU261/2004 tillämpbar på detta fall, så se till att du blir incheckat i F på ett eller annat sätt. Om det innebär att ni blir ombokade på en annan rutt eller dag etc så får man köpa läget, men om du blir nedgraderad till C så måste du se till att få ersättning på plats i BKK, annars lär du aldrig få det.

Det faktum att du reser på en award ska inte spela någon roll.

Ok. Vad för slags ersättning är då rimlig?
 

jumbooze

Medlem
Ok. Vad för slags ersättning är då rimlig?
Jag hade sökt på nätet efter vad en cash upgrade kostar för motsvarande sträcka och tagit det som referenspunkt men som sagt när det gäller detta så se till att du får något i handen på plats, le och var vänlig men bestämd.
 
Toppen