Senaste nytt

Tokyo Narita flygplats avskaffar ID kontroll vid ankomst med landtransport

Dr. Miles

Expert
Fr o m idag 2015-MAR-30 tar Tokyo Narita flygplats bort ID kontroll vid ankomst med landtransport (tåg, buss, bil).
Denna regel infördes i sambandet med invigning av Tokyo Narita flygplats 1978 och det har varit enda flygplats i hela Japan som krävde ID kontroll vid ankomst med landtransport.

Anledning till ID kontrollen fanns var att det fanns stark opposition mot byggande av Tokyo Narita flygplatsen och en del av de oppositionen blev terrorister.

Tokyo Narita flygplats öppnar Terminal 3 fr o m 2015-APR-08 och används främst för LCC flyg inom Japan. Det finns ingen legitimation för Japaner och ID kontroll är inte ett krav när man flyger inrikes i Japan. Därför avskaffande av ID kontrollen är en nödvändig åtgärd.

成田空港、30日に検問廃止 ノンストップゲート実施へ
 

agehall

Medlem
Va? Var man alltså tvungen att visa ID när man kom med tex NEX tidigare alltså? (Ja, jag är i Japan för första gången... :) )
 

AABack2ARN

Medlem
Jag kom med flygbuss för något år sedan och in i bussen kom en polis/vakt som kollade på alla pass. Gick förhållandevis smidigt men jag funderade lite på vilken nytta den där kollen egentligen gjorde.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kom med flygbuss för något år sedan och in i bussen kom en polis/vakt som kollade på alla pass. Gick förhållandevis smidigt men jag funderade lite på vilken nytta den där kollen egentligen gjorde.
Singapore Changi har också kontroll när man ankommer med buss. Likadan procedur även där.
 

palmen

Moderator
Lite småirriterande kontroll när man kom dit på morgonen i rusning med buss från hotellet. Som tur var hade jag med mig handbagaget inne i buyssen så jag hade tillgång till passet. Tog ett bra tag att ta sig igenom det filtret
 
Lite småirriterande kontroll när man kom dit på morgonen i rusning med buss från hotellet. Som tur var hade jag med mig handbagaget inne i buyssen så jag hade tillgång till passet. Tog ett bra tag att ta sig igenom det filtret

Menar du att du brukar ställa väskan i lastutrymmet med passet ? o_O
 
Toppen