Problemet ang bakkemannskap (gatepersonell) er at det er så lavt bemannet som man overhodet klarer å presse det per dag i alle handlingselskaper, fra aviator til SAS ground handling. Dette er fordi bakkemannskap koster penger, og som alle europeiske selskaper må man kutte til beinet for å få rom til å selge billetter til 399 kr. Jeg har flere ganger klaget min nød til bakkemannskapet i SGH fordi de er seine til gate på Arlanda. Flyet har stått på gate, cabin og cockpit crew er på plass, men det er ingen på gate så man får ikke begynt boarding før veldig sent og dermed kan flyet bli forsinket. Dette gjelder især de få flightene fra T5 som går fra F-piren. Når jeg har klaget og spurt SGH-crewet er svaret at de har 1-3 minutter mellom hver flight, og hvis du da har en flight som går fra gate 8 eller 9 så tar det mer enn 1-3 minutter å gå/sykle derfra til gate F30. Enda verre hvis en flight bare blir litt forsinket. Planning av gatepersonell er altså kjempepresset, det er ikke mye ekstra tid å ta av på de større flyplassene som Arlanda og Oslo. Da skjønner man hvorfor det blir KAOS ifht manglende gatepersonale for info, hvis hele rutenettet kollapser og man får en backlog på pax som står og venter på flyplassen.
Så da har vi iallefall lokalisert det problemet, jeg synes det er kjempesynd at luftfartshverdagen er blitt sånn. Hadde det vært opp til meg skulle det vært mange, mange flere bakkemannskaper tilgjengelig på en vanlig hverdag, og enda flere i en kaotisk situasjon, men skulle man hatt det måtte billettprisen gått opp. Og det vil ikke folk betale for, erfaringsmessig
Deretter ser vi at som
@Siljevm sier, det er enda kaotiske tilstander på OSL i dag. Særlig for SAS. Årsaken er dessverre også relatert til SAS' rutenett i Norge. SAS har mange morgenavganger fra Norske byer. En kjempetidlig flight som sluser pendlere inn til Oslo. Crewene som flyr disse morgenavgangene bor på hotell i alt fra Kirkenes, Tromsø, Harstad, Molde, Kristiansund og you name it. Langs hele kysten, fra nord til sør. Dessverre måtte disse hentes ut fra hotellet tidligere for å fly folk, siden Oslo stengte og man ikke fikk ut fly. Dermed går disse crewene ut på arbeidstid på et tidspunkt man ikke planla (myndighetene tillater ikke at cabin og cockpit crew jobber noe mer enn x antall timer per dag, husker ikke i farta hva det er, mellom 12-14 timer. Hvis dette brytes kan selskapet få inndratt flyvelisensen sin ganske raskt, så dette er en regel man IKKE bøyer på). Når det også finnes crew som er "strandet" i disse kystbyene fordi man ikke har fått i gang en flight dit, så har man et stort etterslep (backlog) også i dag. Man mangler rett og slett crew, fordi crewplanen måtte forkastes og man måtte stitch together as best you could et lappeteppe av crewplanning i går. Dette gir ringvirkninger utover dagen.