Senaste nytt

Skillnad i hårdvaran mellan olika flygbolags Premium Economy/WT+/Eco x-tra etc

Hej alla!
Denna tråd berör samtliga allianser där flygbolag erbjuder Premium Economy, mellantinget mellan Eco och Business.
Men förutom en bredare stol, ett benstöd och bättre benutrymme, vad är det mer man får för pengarna? När man väl är i luften? Jag har bara erfarenhet utav SAS och BA:s premium produkt. Snart även Icelandairs Comfort Class.

Det jag på SAS får i eco extra istället för economy är förutom ovanstående:
-Val mellan 2 huvudrätter
-Fri bar, inklusive champagne, likörer, avec etc
-Andra måltidsserveringen är mer matrik än vad motsvarande är i economy. T ex. på ARN-ORD brukar de servera smörrebröd.
-Liten, enklare necessär.

British airways:
När jag flög med dem sist vilket var för 4 år sedan mellan MIA-LHR var den enda skillnaden (enligt kabinpersonalen) att man har ett bredare säte, separat kabin. Samma måltids/dryckeskoncept som i WT. Vet någon om det har ändrats nu? När jag då t ex. flög ville jag ha en likör till kaffet vilket inte gick då det bara serverades i CW.

Hur ser era erfarenheter ut hos t ex. BA, AF, TK etc?
 

henrik l

Medlem
Har inte lycka pricka den den nya WT+ än. Märkligt att du inte fick likör till kaffet, BA brukar ju ha fri bar i alla klasser. När det gäller maten i WT+ är min känsla att den är mycket lik det som serveras i WT. Men som sagt, det ska vara ändringar på gång.

Saxade detta från BA's hemsida:

"Your World Traveller Plus experience includes a complimentary bar service, juices, teas and coffees, snacks and meals throughout your journey.

You can look forward to a three-course meal for breakfast, lunch or dinner, depending on your flight time. On flights into and out of London Heathrow, your choice of entrée comes from the business class Club World menu, while all our entrée options are designed by leading chefs.

We also offer a wide range of special meals to suit different tastes and dietary requirements — from gluten free to kosher."

Fö finns en likande diskussion på en annan sida där hår varan diskuteras lite mera mot slutet.
 
Last edited:

hoss

Medlem
Har bara provat BA WT+ (nov. 2011) och dom har definitivt fri bar. Jag drack vin, whiskey, likör och cognac, inga problem. Maten var skaplig men förmodligen ingen skillnad mot WT. Dock serverades vinet i riktiga vinglas, i WT är det nog plastmuggar liksom hos Lufthansa.
För övrigt tyckte jag sätena var bekväma, inga problem trots lång flygtid (LHR-LAX). Hade turen att få sitta utan någon bredvid mig. Ser fram mot det nya, förbättrade konceptet med bättre mat och nya stolar, men det lär väl dröja innan det är helt genomfört.
 

Homer

Medlem
Tycker mig känna igen denna diskussion :rolleyes:

Så jag citerar mig själv:

BA uppgraderade sin catering i november så att det är nästan samma som i CW. (vet ej om det även gäller LGW rutterna )

BA håller på att byta ut sätena, på vilka rutter kan du se här
Tracking New WT+ (World Traveller Plus) - FlyerTalk Forums

De ser ut såhär http://www.flyertalk.com/forum/17692447-post284.html

Alla nya säten har fotstöd, men bara 1:a raden har benstöd (såhär alltså, detta är Quantas men sätena är nästan identiska) viktigt för en del betydelselöst för andra.
DSC_5320.jpg



Sen har vi ju det här med pris, SAS kostar rejält mycket mer än BA, ibland nästan lika mycket som BA business.
SAS rear aldrig BA rear ofta. Typiskt reapris till NY 8745kr medan typiskt SAS normal pris verkar vara 14 576kr

Vidare så ska Air New Zealand, Turkish och Qantas ha mkt bra PE, men allting är ju relativt vad det kostar också.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert

Homer

Medlem
Nja, Jag håller med om Air New Zealand och Qantas Premium Economy, men Premium Economy hos Turkish Airlines (de kallar det Economy Comfort Class) är skäligt prissatta.

Här kan du se Turkish Airlines Economy Comfort Class priser.
http://www.businessclass.se/deals/3...-fr-ryanair-ireland-7-860-sek-inkl-skatt.html

Du missförstod nog, jag menade inte att alla dessa 3 skulle vara dyra, utan att man även ska titta på priset inte bara produkten.
Som du påpekar är TK billigt, så att flyga till Asien via CPH med SK till ett högre pris framstår som ett milt sagt dåligt alternativ, om det är *A man vill flyga med.
 

Concorde

Founding Member
Kan bekräfta att ny WT+ sätet är mycket bekvämare. IFE med större skärm. Prismodellen förblir densamma.
 

Homer

Medlem
Om jag ska sova i stolen vill jag i alla fall ha benstöd, men då beror det ju också på hur högt det går att lyfta upp.
För min del är PE till för långa dagsturer inte för natturer, fast de finns ju andra som sover som en stock i Ryanairs säten.
Här syns det tydligt att bara första raden har benstöd.
img5024ax.jpg
4955398678_d668bdda02_o.jpg

4955398678_d668bdda02_o.jpg
 
Toppen