Senaste nytt

Köra Malmö-Stockholm - vilken väg ska man ta?

A

Aurora

Guest
Vilken väg skal man ta?

Regner med E4'an raka vägen inte är "top pick". Men det är jo en solid stykke väg att ta E22'an langs kysten. Vurderer et kompromiss med kystruten (Malmø-Trelleborg-Ystad-Simrishamn(?)-Kristianstad) och så kryssa over til E4'an. Eller er E22'an worth it?

PS: Vi älskar köre bil så hvis strekkan er worth it har inte distansen så mycket att si.
 

Najk

Medlem
Det är ganska lätt att ta fel och ta E22 istället för E4 när man ska norrut mitt i natten efter en lång arbetsdag har jag hört.... då blir natten ännu längre.:rolleyes:
 

Alf

Medlem
Det beror lite på när du skall åka. Väljer du E22 tar denna 2-3 timmar längre tid än E4. Åker du på våren eller sommaren är det däremot en mycket vackrare och trevligare väg än E4. Malmö längs kusten via Ystad och Simrishamn till Kristianstad är en mycket vacker väg och man upplever det genuina Skåne, nämnligen Österlen.
Själv åker jag denna väg via Kristianstad och upp mot E4 när jag besökt Österlen. Den tar ungefär samma tid som att åka E6 från Malmö och upp till Helsingborg för att köra på E4 men är mycket trevligare.
Snabbast väg från Malmö är E6/E4.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ser inte riktigt fördelen med att välja någon annan väg än raka spåret (E6/E4) om man inte ska stanna på några särskilda platser. Kommer själv från Kalmar län så jag har sett E22 några gånger och vägen har inga partier som är lika fina som E4 norr om Jönköping och norr om Norrköping.

Däremot finns det hur mycket fint som helst om man vill stanna på några platser, i synnerhet runt Karlskrona och Kalmar, men inte riktigt som roadtrip enligt mig. Österlen är ju en helt annan femma, men där pratar vi också om en annan typ av resa.

Ett alternativ är den mycket lugna vägen norrut via Lund-Växjö sedan åka ut mot kusten antingen vid Oskarshamn eller Västervik, eller fortsätta norrut mot Linköping. Den här vägen passar verkligen som roadtrip just för att trafiken är så gles! Särskilt på sommaren är den kanon, finns mycket badplatser längs vägen om man känner för sånt.
 
Toppen