Senaste nytt

Bästa kreditering av Qatar Airways-flighter för Star Alliance-resenär?

seat56f

Medlem
Har bokat ARN-DOH-BKK t/r, ena vägen Y(O), andra C(I), och har kollat runt lite efter om det finns något sätt att kreditera som ger något.

I övrigt flyger jag för lite för flera program och är, baserad i Sverige, fokuserad på SAS/*A. Har alltså inget i oneworld.

Har kollat Qatars bonusprogram, BAEC, Finnair Plus och AAdvantage och det verkar som att programmen i alliansen ger mig drygt 9000 miles (6155miles enkel väg, 125% i biz, 25% i cheapo eco). Finns det något program där den mängden miles (tillsammans med ev milesköp eller cash+points) kan tänkas köpa ngt vettigt? (Inrikesflight, hotellnatt, loungeaccess/liknande...)

Vad gäller status (krav på egen metall oräknat) får jag i AAdvantage 12000+ eqp, halvvägs till guld, i BA 350tp vilket är bronze och halvvägs till silver, Finnair är jag bara en kvarts väg till någon status alls och inte kommer jag någon vidare vart hos QR heller. Utan några vidare planer på att flyga särskilt mycket mer oneworld i närtid är det alltså ingen större faktor att ta hänsyn till.
 

Dr. Miles

Expert
Vill du kreditera Qatar Airways (oneworld medlem) till något av Star Alliance (*A) flygbolags bonusprogram?
Eller frågar du om bara vilket oneworld flygbolags bonusprogram passar bäst? I så fall det beror på ditt resemönster och ditt mål (status eller poäng).
 

seat56f

Medlem
Nej, inte kreditera *A.

Resemönstret: Privata resor, kommer högst troligt att huvudsakligen flyga *A även framöver.

Målet: Finns det något sätt där den här resan kan ge en meningsfull redemption av något slag. Jag har i stort sett avskrivit status som mål (om det inte finns något guldägg typ A3*G även i oneworld som jag kommer fram till eller väldigt nära, då kan jag kanske styra om framtida resor).

Meningsfull redemption: kort flight (inrikes USA t.ex.), hotellnatt eller en hyrbilsvoucher.
 

Dr. Miles

Expert
Om ditt mål är kort flight på inrikes USA, British Airways Executive Club passar nog bäst. Du behöver att ha aktivitet på konto minst var 36:e månader.
Flygsträcka upp till 650 miles med partner kostar bara 4.500 avios per segment i Economy class.

Zondelning av British Airways Executive Club bonusresor | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

I fall siktar du högt och vill boka en bonusresa i Business class eller i First class, skulle jag rekommendera American Airlines AAdvantage.
Du behöver dock att ha aktivitet på konto minst var 18:e månader på American Airlines AAdvantage.
 

seat56f

Medlem
Tack för hjälpen! Jag tror att jag överlåter premium-awardsen till *A och siktar in mig på att fylla igen eventuella hål i en Open Jaw eller liknande med det här. Lutar alltså åt BAEC.
 

nota bene

Medlem
BAEC är bättre för korta resor samt inom Europa - deras RFS inom Europa är inte så tokiga. Tog ut en DUB-LHR-ARN för typ 400kr+12000 avios nyligen. (De ville ha minst 3500 cash för detta)

När du ändå kommer upp till 350 TP är det inte så långt kvar till 600. Kanske du åker till London ibland över helg? (80 TP för ca 3200 SEK) Eller så gör man som @Tommy och åker runt i Skottland för ca 4500 SEK och 200TP...

Om du har nytta av status i OW beror ju dock på om du avser flyga med dem alls i framtiden.
 

T_J

Medlem
Ställer min fråga här då titeln stämmer in bra...

Jag reser mest med SAS och är för tillfället EBD men kommer att åka ner på EBG när brytpunkten kommer...

Har en del jobbresor till Mellan Östern och det ser ut som att Qatar Airways oftast är det bästa alternativet att åka med. Hittils har jag krediterat mina 2 resor till BAEC men det ger rätt dålig utdelning och verkar som att man måste ha BA flyg för att kunna kliva upp från nivå Blue. Mitt enda mål är egentligen att nå status för lounge och fast track så fort som möjligt, uttag av bonusresor är sekundärt. Är det förmånligast då att gå med i Qatars eget program och kreditera dit?
 

nota bene

Medlem
Om du åker till UK, varför inte ta BA på en t/r eller två? Alternativet är att 'offra' en resa typ ARN-CPH-WAW till att gå ARN-LHR-WAW i jobbet. Då får du ju dina fyra ben.

Om du reser C är BA definitivt bäst. Du får 560TP på en bokning i C till Sydostasien. Reser du Y är intjäningen till BA 25% på discount economy, vilket inte är alltför kul.
 

T_J

Medlem
Tyvärr så är det eco som gäller för min del på resor under 8 timmar, efter det tillåts premium eco men det finns ju inte på Qatar.

Får utvärdera läget helt enkelt, kommer snart att ha en till tripp till ME och förmodligen en sväng till UK också så jag får in ett par BA ben. Får se hur kontot ser ut efter 3 svängar till UAE/Saudi, förmodligen så kommer det inte att trilla in mer än 25-50%.
 
Toppen