Senaste nytt

Hur oberoende är Businessclass egentligen?

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
D

Deleted member 4971

Guest
Med bakgrund av det som finns i den här tråden Hotel Spendido, autentisk glamour i Portofino | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Det är väl bättre att vi fortsätter i en ny tråd.

I tråden så handlar det alltså om 3 hotell recensioner som det först verkar som, vid närmare titt kan innehållet sägas vara av någon tvivelaktig karaktar.

För att citera @Jason BusinessClass

"Hei, BC har ingen vedtatt policy per dags dato om å opplyse nærmere hva rom / flights koster, om det er spanderat eller om vi betaler selv. Selv om det finnes flere medium som opplyser om dette, er det like normalt eller mer normalt å ikke gjøre det"

"Konkret så kan jeg bekrefte at vi ikke har blitt spanderat på alle de 3 hotellopphold du ref til."

"BC eies av en reiseaktør, det er sant. Men eieren har aldri påvirket forumet og jeg håper at ved at eieren til stadighet tilfører BC midler, så kan det med tiden bli et enda mer innholdsrikt og komplett reisenettsted. Hvilken retning det hele skal ta, der vi vil ha oppfatningen til dere som bruker BC og forumet..."

Är verkligen BC så oberoende som man vill ge sken av?

Edit: trodde jag skrev tråden i Feedback, går väl att flytta den dit?
 
Last edited by a moderator:
D

Deleted member 4971

Guest
Det er en bra diskusjon om en post som dette skal publiseres som en recension eller en artikel. Den tar vi gjerne. Neon vil mene at for å være en recension så skal den være negativ? Uavsett, dette er ikke en sponsrad artikel, og vi har ikke fått betalt for å besøke / skrive om Hotel Splendido. Forøvrig er nok mange invigningsflyg "by invitation", men igjen, jeg mener at det ikke skal påvirke innholdet. BusinessClass får aldri betalt for å skrive om hverken flyg, hotell eller lounger, i så fall skal vi såklart informere om det...

Okej ni har inte fått betalt för att skriva artikeln, det har vi kommit fram till. Men har ni fått en gratis vistelse där? Och om så är fallet, tycker inte du att den oberoende granskningen då kan bli lidande? Och bör man då inte skriva åtminstonde en rad om detta i själva artikeln/recensionen. Det behöver inte vara något avancerat utan kanske inleda med "Vi blev bjuda en helg till xxxx" och sen fortsätta beskriva precis som man vill. Då får läsaren inblick i att det inte är en betald vistelse och att innehållet när det beskrivs så fantastiskt faktiskt kanske beror på något? Nu säger jag inte att hotellet är dåligt, men det kan ifrågasättas om du förstår vad jag menar.

Jag ser inte ett problem att BC blir bjudna till hotell/flyg och andra evenemang, men det bör finnas en notering då det sker i artikeln/recensionen eller vad det nu kan vara
 

Knyhlen

Medlem
Den där artikeln bör publiceras på hotellets hemsida eller i hotellet kundtidning! Inte på en fristående site som gör sken av att vara oberoende. Jag har själv skrivit artiklar liknande den ovan. Det var inte i en roll som journalist utan som kundtidningsredaktör / webbredaktör för privata företag...

Jag tycker generellt att många av läsarnas egna reportage är mycket mer kritiska och neutrala (och mer givande) än en hel del av de egenproducerade reportage som finns på BC.

Som någon var inne på tidigare idag. Det är nog dags för BC att tydliggöra deras affärsmodell och hur de vill driva hela verksamheten. För jag tycker det är väldigt otydligt!
 

Jason BusinessClass

Team BusinessClass
Okej ni har inte fått betalt för att skriva artikeln, det har vi kommit fram till. Men har ni fått en gratis vistelse där? Och om så är fallet, tycker inte du att den oberoende granskningen då kan bli lidande? Och bör man då inte skriva åtminstonde en rad om detta i själva artikeln/recensionen. Det behöver inte vara något avancerat utan kanske inleda med "Vi blev bjuda en helg till xxxx" och sen fortsätta beskriva precis som man vill. Då får läsaren inblick i att det inte är en betald vistelse och att innehållet när det beskrivs så fantastiskt faktiskt kanske beror på något?

Jag ser inte ett problem att BC blir bjudna till hotell/flyg och andra evenemang, men det bör finnas en notering då det sker i artikeln/recensionen eller vad det nu kan vara

Hei,

jeg synes du har et godt poeng. Og vi har merket oss alle reaksjoner, det er klart. Og vi preges jo av deres reakjsoner. Det er jo for dere vi er her. Jeg tenker at vi skal ta en diskusjon internt i BC nettopp hvordan vi informerer om hva som er avtalt. Uansett, vi er enige i at troverdigheten ikke skal svekkes. Samtidig synes jeg vi skal ta diskusjonen om hvordan vi presenterer slike posts. Er det en artikel, er det en recension?
 

trekker

Medlem
Det vore valdigt bra att veta vad BC star for som sagt. Ska jag ta av min BC tagg nar jag ar ute och reser? Jag har taggen synlig for alla nar jag reser i hopp om att stota pa nagon annan BC resenar, jag vill inte garna gora reklam for ett foretag som inte representerar vad jag "trodde" de gjorde.
 
En enkel ingress där det framgår om BC har blivit inbjudna/"wallraffar" eller vad som ligger bakom besöket måste nog till ett tag framöver för att återfå mitt fulla förtroende. För mig passerades en gräns när texten hade samma kvalitet, känsla och innehåll som om den vore kopierad ur hotellets egna broschyr. När detta följdes upp med en länk till en möjlighet att boka hotellet, blev det för mycket. Först trodde jag faktiskt att det var ett troll som gjort inlägget för att tjäna pengar på en affiliate-länk... Nu blev det mest genant när det visar sig att BC är de som ligger bakom det hela.

Gör läxan! Tydliggör att ni kommer att möjliggöra bokningar för att tjäna pengar, skriv om det är "kunden" som bjuder/betalar osv för innehållet i reportaget osv. Var transparanta och låt oss inte tro att ni/komma på er med att utnyttja vårt förtroende för er.

Vid minsta misstänksamhet om partiskhet etc kommer förtroendet för sidan att försvinna snabbare än investeringen hos era ägare har hunnit ge avkastning...

Det var mina 5 öre till debatten.
 

Jonas C

Medlem
Jag har nog större invändningar på självaste tonen som artikeln håller. Skribenten i fråga må vara väldigt kompetent som skribent, men hur pass erfaren är hon när det kommer till medvetet resande? Tycker att artikeln känns väldigt mainstream och kunde lika gärna passa i någon resetidning som Vagabond där man riktar in sig på en mainstream publik. BusinessClass.se är, har varit och kommer alltid att vara en nischad hemsida, där man bör sträva efter att hålla en viss tone of voice gentemot målgruppen. Den här artikeln tycktes helt sakna den tonen som vi exempelvis kan förvänta oss av ett reportage från Jacob, och med andra ord inget som jag riktigt kunde relatera till mig själv.

Från vad jag har förstått så lägger ni numera större fokus på att försöka värva professionella skribenter, utan att lägga något större anspråk kring huruvida personen har kunskap eller intresse för premiumresande. Med tanke på att allt fler branscher lägger större krut på relevant erfarenhet inom det specifika området än akademisk och professionell bakgrund, så borde väl samma princip gälla hos BusinessClass? Det spelar ju ingen störe roll hur bra en person är på att skriva om denne är totalt okunnig i ämnet som denne skriver om.

Gör om, gör rätt! Hitta folk som faktiskt har intresse för premiumresande och lägg ett större fokus på att faktiskt skriva bra resereportage än att tjäna pengar. På längre sikt kommer det nog löna sig…

Just my 2 cents.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Hei,

jeg synes du har et godt poeng. Og vi har merket oss alle reaksjoner, det er klart. Og vi preges jo av deres reakjsoner. Det er jo for dere vi er her. Jeg tenker at vi skal ta en diskusjon internt i BC nettopp hvordan vi informerer om hva som er avtalt. Uansett, vi er enige i at troverdigheten ikke skal svekkes. Samtidig synes jeg vi skal ta diskusjonen om hvordan vi presenterer slike posts. Er det en artikel, er det en recension?

Ja ni bör verkligen ta en funderare på det här. Samtidigt känns det fel när du skriver att "troverdigheten ikke skal svekkes" vilket den på ett eller annat sätt redan har gjort för min del. Men vad är egentligen skillnaden på en artikel, recension eller inlägg? För min del har jag alltid hanterat allt material här som oberoende oavsett i vilken form den har kommit...
 

Palazzi

Medlem
Kopierar från andra tråden:

"Min uppfattning är att det finns ett genomgående strukturellt problem med BC.se, något som inte känns värdigt en sida med nära 100.000 läsare. Det har eskalerat på sistone, och man kan inte vända andra kinden till. Det skrivs artiklar som uppfattas säljande, det är en oklar moderatorfördelning, trådar stängs utan förklaring, det anordnas resor utan större uppföljning när något går fel.....etc

1. Ni borde klargöra, igen, vad som är BC.se och dess roll på nätet. Vad vill ni åstadkomma... Nu känns det som om man provar sig fram med annordnade resor o artiklar/recensioner som skiljer sig alltför mycket i karaktär.

2. Ni borde ha en recensionsmall, som alla skribenter ska förhålla sig till. Nu syns det att det är en alltför duktig skribent, som lägger krutet på språk före innehåll. Det är lätt att skriva 100 rader om vatten när hotellet ligger vid havet, men det får inte gå ut över att annat relevant innehåll glöms bort.
Gör man hotellrecensioner utgår man från samma struktur varje gång - hur ska man annars kunna jämföra? Det är kanske det vanligaste problemet jag möter i mitt arbete...

3. Det är tydligt att sidans fokus förksjutits FRÅN forumet (förutom att man länkas dit för diskussion). Jag förstår att 100.000 läsare attraherar mer annonsbetalning, och därför producerar man mer material till förstasidan. Det ni glömmer är att forumets volym och innehåll speglar totalupplevelsen för läsaren, för det är endast ett klick bort. Klickar man in sig i en tråd som ser ut såhär.....då tror inte jag att det är en hemsida man återkommer till.

JAG tycker det liknar för mycket hobbyverksamhet, fast med goda intentioner. NÅGON borde, alternativt ta hjälp i, att göra en hållbar affärsmodell för bc.se, som fungerar för redaktion, ägare, läsare o forumedlemmar.

Bara det att man från redaktionen inte lyckas övertyga om att artikeln är objektiv (även om den kanske är det) är oroväckande. Ta tag i problemen innan det är försent.."
 

WTP

Medlem
Klart att det är sponsrad artikel och det är ingen fara - så länge det står att det är sponsrad! Adblock plus kan inte filtrera såna.

Har full förståelse att man måste ha intäkter så länge jag vet att detta är annons då kan jag ta själv ställning till. Annars är jag lurad då jag har stor respekt för BC:s forums medlemmar och deras egna recensioner.
 
Last edited:
Toppen