Senaste nytt

Nu är det officiellt: SAS nya serviceconcept för pluskabinen-reducera den till en lång toalettkö

HON-II

Medlem
SAS's servicekoncept på europeiska flygningar är välbekant: snabbt ut med matlådorna och dryckerna och sedan snabbt tillbaka till pentryt och snabbt igen med skynket och - vips - borta är personalen under resten av flygningen. Jag förmodar att de flesta av oss också har märkt och irriterats av de växnade toalettköerna i SAS's pluskabin sedan C-klassen avskaffades och skynket togs bort, fr. a. på flyg längre än en timma. Efter ett antal SAS flyg i förra veckan i smockfulla plan mellan ARN-LHR fick jag på den sista flygningen höra SAS's innovativa lösning på problemet: pursern annonserade via högtalarna att det var ett fullt flyg, att det fanns en främre och en bakre toalett och att det p.g.a. fullt flyg kunde bli köer. Hon bad därför de som skulle köa i främre kabinen att göra det framför det fördragna skynket. Således: allt för att personalen inte skall störas bakom skynket, vad som försigår i pluskabinen spelar ingen roll. För detta nöje tar SK ett pris för fullt Y som överstiger BA's i D.....
 
A

Aurora

Guest
Ved trykkfall är det inte nok surgas-masker til alla om man står 5-7 stk i galley. Derfor kan man inte stille seg innafor gardinen. Det er heller inte nok masker om man står i en lang kø och flyget er fullt, selv i PLUS-kabinen.

I all øvrighet har cabin crew hos SAS sine matpauser i luften. Det vil si at når de forsvinner bak gardinen så spiser de lunch, slik du och jag gjør på jobb. Alle som tror det er helt greit å spise lunch med folks bakender i ansiktet, anbefaler jeg å prøve cabin crew jobbet i 1 måned.
 

Dr. Miles

Expert
I all øvrighet har cabin crew hos SAS sine matpauser i luften. Det vil si at når de forsvinner bak gardinen så spiser de lunch, slik du och jag gjør på jobb. Alle som tror det er helt greit å spise lunch med folks bakender i ansiktet, anbefaler jeg å prøve cabin crew jobbet i 1 måned.
Jag verkligen ogillar din retorik som du använder. Så fort någon klagar på SAS så säger du nästan alltid "du får jobba som xxx" eller "har du jobbat som xxx annars får du hålla käften".
Om jag får använda samma logik så kan jag säga "Res så mycket så att du blir HON Circle member innan du uttalar något".
 
Last edited:

HON-II

Medlem
Alle som tror det er helt greit å spise lunch med folks bakender i ansiktet.....

Detta är precis vad det rör sig om: det är inte så trevligt "att spise lunch" eller frukost med "folks bakender i ansiktet". Det är således en fråga om passagerarkomfort. Med tanke på de priser som betalas för pluskabinen är det rimligt att förvänta sig mer än det som SAS levererar. Tyvärr..
 

mha321

Medlem
Ibland brukar de faktiskt annonsera att man ska köa bakom rad X, där x matchar första raden i Go. Fast de brukar sällan ange just att det är skiftet plus/go de pratar om, och det är nog inte många som kommer ihåg vilken rad det pratades om - om de kommer ihåg något alls om någon rad.

Sedan är det ju tyvärr som vanligt inget som följs upp, så när folk ändå köar där framme så blir de inte ombedda att flytta bak.
 
D

Deleted member 4971

Guest
På kortare flygningar under 1,30h har jag aldrig upplevt detta som ett problem. Men på längre har det hänt några gånger att det blivit långa köer och ibland fast den bakre har varit ledig, och visst känns det något knepigt. Tycker gott man borde ha Go-bakre och Plus-främre.
 

palmen

Moderator
På kortare flygningar under 1,30h har jag aldrig upplevt detta som ett problem. Men på längre har det hänt några gånger att det blivit långa köer och ibland fast den bakre har varit ledig, och visst känns det något knepigt. Tycker gott man borde ha Go-bakre och Plus-främre.

Kan bara hålla med, GO nyttjar de bakre toaletterna och PLUS den främre toaletten. Är det ingen kö alls ser jag dock inga problem att man nyttjar valfri toalett.
 

matte_ante

Medlem
Detta är precis vad det rör sig om: det är inte så trevligt "att spise lunch" eller frukost med "folks bakender i ansiktet". Det är således en fråga om passagerarkomfort. Med tanke på de priser som betalas för pluskabinen är det rimligt att förvänta sig mer än det som SAS levererar. Tyvärr..

Klockrent. Klyschan "Passagerarna är inte en störande del av jobbet, de är skälet till att du har ett jobb" passar utmärkt in här.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Så är det ju och det har jag hört sägas många gånger ombord SAS. Ärligt talat så kräver det ju gardin för att upprätthållas. Inte minst med tanke på att "poliserna", dvs. CC, alltsom oftast befinner sig i galley.

Kan bara hålla med, GO nyttjar de bakre toaletterna och PLUS den främre toaletten. Är det ingen kö alls ser jag dock inga problem att man nyttjar valfri toalett.

Ja många gånger har det ropats ut, men där folk helt enkelt inte brytt sig och då har man inte gått vidare med det. Samtidigt behövs det nog en gardin, att ibland tillåta (ledigt) och ibland förbjuda (upptagen) fungerar inte, det måste vara konsekvent för att inte bli en soppa.
 
Toppen