SAS's servicekoncept på europeiska flygningar är välbekant: snabbt ut med matlådorna och dryckerna och sedan snabbt tillbaka till pentryt och snabbt igen med skynket och - vips - borta är personalen under resten av flygningen. Jag förmodar att de flesta av oss också har märkt och irriterats av de växnade toalettköerna i SAS's pluskabin sedan C-klassen avskaffades och skynket togs bort, fr. a. på flyg längre än en timma. Efter ett antal SAS flyg i förra veckan i smockfulla plan mellan ARN-LHR fick jag på den sista flygningen höra SAS's innovativa lösning på problemet: pursern annonserade via högtalarna att det var ett fullt flyg, att det fanns en främre och en bakre toalett och att det p.g.a. fullt flyg kunde bli köer. Hon bad därför de som skulle köa i främre kabinen att göra det framför det fördragna skynket. Således: allt för att personalen inte skall störas bakom skynket, vad som försigår i pluskabinen spelar ingen roll. För detta nöje tar SK ett pris för fullt Y som överstiger BA's i D.....