Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

dino_81

Medlem
SAS är väldigt tydliga på sin hemsida om att det räcker med tilltalsnamn (oavsett om detta står först eller inte i passet) och efternamn vid resor med dem.

Till Storbritannien måste du ange APIS och där uppger du namnen i den ordning som framgår i passet vill jag minnas.

Men för själva flygbiljetten (om resan går med SAS) räcker det med tilltalsnamn och efternamn.
 

Mike@GOT

Medlem
Tack för era svar!

Jag dubbelkollade med SAS, och de sa i princip att tilltalsnamn och efternamn används i för alla biljetter i alla länder, och i de fall som länderna kräver mellannamn så är det i länder som kräver t.ex. ESTA och APIS.
 

Mr.A

Medlem
Jag använder bara tilltalsnamn och har aldrig haft problem vare sig i Kina, USA, Sydamerika, etc...
 

maswan

Medlem
Eftersom mitt tilltalsnamn är mitt andra förnamn så har ibland TSA haft lite synpunkter på det i USA sporadiskt (<5% av säkerhetskontrollerna), men det har löst sig när jag har kunnat visa upp ett kreditkort i tilltalsnamn+efternamn. Jag försöker komma ihåg att kanske boka i första förnamnet + efternamn till USA-resor av den anledningen.
 

nissefalk

Medlem
Jag har 3 förnamn varav det i mitten är mitt tilltals namn, har alltid haft endast tilltals namn i bokningar, bara en gång har man ifrågasatt det men det var inga problem till sist efter att visat kredit kort och visit kort,
 

Kricka

Medlem
@maswan Jag hade tidigare samma problem dvs. mitt tilltalsnamn stod som
"andranamn" i passet. Tröttnade på allt småstrul och namnändrade hos Skatte-
verket, vilket var mycket smidigt. Passade på att göra detta strax innan det var
dags att skaffa nytt pass så att det nya blev med namnen i "rätt ordning". Sen
tillkommer kostnaden för att skaffa nytt körkort..
 

maswan

Medlem
@Kricka Jag har funderat på det, men tycker att rytmen är bättre i ordningen som det är nu. Men får se, det är ju rätt många utländska ställen som inte alls förstår.
 

agehall

Medlem
Att inte uppge mellannamn är DÅLIGT++. Att däremot inte uppge alla förnamn utan bara ange tilltalsnamn är i princip aldrig ett problem.

Värt att notera här är att ett svenskt mellannamn är ett andra efternamn. Tex Johansson-Andersson, där Johansson är ett mellannamn och Andersson är efternamnet. Många gör misstaget att blanda ihop de anglosaxiska "middle name" med svenska "mellannamn" men det är alltså inte samma sak. I Sverige är ett "middle name" bara ett förnamn som inte är tilltalsnamn. Detta kompliceras ytterligare av att många inte är döpta till Tilltalsnamn Förnamn1...n Efternamn utan har tilltalsnamnet efter ett antal andra förnamn. Vi tänker inte så mycket på det, men i länder där man mer konsekvent heter Tilltalsnamn Förnamn Efternamn så blir de ibland misstänksamma. Det brukar dock gå att reda ut rätt enkelt.

Men, som sagt, mellannamn är inte samma sak som middle name.
 

johhenrik

Medlem
Jag har under alla mina år jag har rest aldrig stött på patrull gällande Förnamn, tilltalsnamn och efternamn. Jag anger alltid bara tilltalsnamn på biljetter, om det inte specifikt står att man måste ange alla namn som står i passet. Oftast gäller ju sånt bara visum och i princip aldrig biljetter. (och bara för det så kommer det väl strula i immigration på JFK på tisdag ;) )
 
Toppen