Senaste nytt

Tips på bokrean

Jacob

Medlem
Imorgon drar bokrean igång i Sverige. Passerade precis förbi lokala livsmedelsbutiken Ica Maxi på Kungsholmen som av en slump bjöd på tjuvkik på bokrean tillsammans med lite mousserande och snacks. Mycket trevligt!

Det finns en bok på rean i år som heter "Stora flygboken" som jag bläddrade lite i. De flesta flygböcker brukar vara ganska tekniska med fokus på just flygplanen. Men den här boken var ett ordentligt undantag.

Det fanns sidor om flygbolagsallianser, en stor karta över vilka flyglinjer i världen som flygs på natten, fakta om världens stora flygplatser, flygplan och flygbolag. Det fanns till och med ett uppslag om mat på flygen, en sida om bagage (med en bild på en Star Alliance prioritetstagg som förklarades), ett uppslag om första klass och business class med bilder och tabeller vad man kan förvänta sig i respektive klass, samt en sida om lounger med bilder från första klass terminalen i Frankfurt och Thais lounge i Bangkok.

En bok man kunde bläddra i en stund... ;)

Jag vet i alla fall vad jag kommer köpa imorgon. 99 kronor kostar den i de flesta butiker på rean.

Så här ser den ut:
Stora flygboken - Andreas Fecker - Bok (9781445429885) | Adlibris Bokhandel - Alltid billigt, alltid fraktfritt

Kul beskrivning förresten:

Stora flygboken är tillägnad alla som är intresserade och fascinerade av flyg, men också dem som är smått besatta av det, de som lusläser varje artikel de kommer över i ämnet och som följer flygbolagssammanslagningar och utvecklingen av nya flygplan med stor iver.

Haha! :D
 

JensE

Medlem
Kommer med ett tips jag med. Köpte denna bok när jag brände mina sista EB poäng
Dröm och verklighet : ett yrke i det blå - Marianne Bjurtoft ... - Bok (9789172430396) | Adlibris Bokhandel - Alltid billigt, alltid fraktfritt
I den kan man läsa hur SAS startades och hur en flygvärdinnas jobb såg ut på den tiden.
Sen mycket läckra bilder bland annat på den gamla tiden då SAS hade äkta flat-beds :)
Dom som inte känner till det så hade SAS så hade de riktiga sängar på DC-6 och DC-6B
Alla flygplanstyper som flugits är med och finns många trevliga berättelser som "First over the pole" mm.
 

Kricka

Medlem
Stora Flygboken finns på rean hos Akademibokhandeln till det facila priset
av 99:- SEK. Inhandlade ett ex nu på morgonen.
 

Jacob

Medlem
Då var boken inhandlad.

Har redan fått lära mig historien bakom när och varför man började med flytvästar ombord.

Jag har även fått förslag på sex jorden runt resor (två med varje allians), lärt mig hur man tyder en pappersbiljett och blivit upplyst om att Senator loungerna minsann inte är tillgängliga för business class passagerare som får "hålla till godo med en inte riktigt lika överdådig affärslounge".

En kul bok helt klart. Och tröttnar man på att läsa kan man njuta av en bild på en Cathay flygvärdinna som serverar champagne i First (fast tyvärr gamla kabinen).
 

MarcusC

Medlem
Då var boken inhandlad.

Har redan fått lära mig historien bakom när och varför man började med flytvästar ombord.

Jag har även fått förslag på sex jorden runt resor (två med varje allians), lärt mig hur man tyder en pappersbiljett och blivit upplyst om att Senator loungerna minsann inte är tillgängliga för business class passagerare som får "hålla till godo med en inte riktigt lika överdådig affärslounge".

En kul bok helt klart. Och tröttnar man på att läsa kan man njuta av en bild på en Cathay flygvärdinna som serverar champagne i First (fast tyvärr gamla kabinen).

Har också inhandlat den idag, läste också just att endast First resenärer kommer in i SEN loungerna....."hello SEN a26 FRA, världens mest förstklassiga lounge....;)" (citat mina egna tankar)

En annan kul detalj, Malmö Aviation är med på kartan som "lågprisflyg" i Sverige!?

Överlag dock väldigt mycket intressanta fakta!
 

Jacob

Medlem
Har också inhandlat den idag, läste också just att endast First resenärer kommer in i SEN loungerna....."hello SEN a26 FRA, världens mest förstklassiga lounge....;)" (citat mina egna tankar)
Haha! Första klass standard rakt igenom, till och med förstklassiga ståplatser vid vissa tider på dygnet... ;)
Men faktiskt, räknar man bort det här med guldkort är det korrekt skrivet, Senator loungerna är första klass lounger.

En annan kul detalj, Malmö Aviation är med på kartan som "lågprisflyg" i Sverige!?
Den hade jag missat. Undrar vad Bengt Roswall tycker om det... :D

I övrigt tycker jag författaren är förvånansvärt insatt och boken förvånansvärt up-to-date.
 
Toppen