Senaste nytt

Vad heter du när du är ute och reser? (Flygbiljett mot pass)

Ja, det är ju så jag brukar ange vanligen. Ville mest bara gnälla av mig på att Fritidsresor hittar på egna regler. Men så blir det väl när man blandar in resebyråer i det hela. Inget jag brukar göra i normalfallet alltså.
Japp, resebyråer är lite som CDG - de hittar alltid nya sätt att göra en besviken på...
Nu synes jeg man skal passe på med at tørre den af på rejsebureauet. Hvis du bare afleverer et pas hvor du hedder A B C, så er det vel ikke overraksende at du får en billet med navnet C/mrAB.. Hvis man vil have andet navn på billetten end det som står i passet så bliver man altså nødt til at oplyse det ved booking.
 
Nej, det ska man förstås inte. Men jag sa till dem att jag heter Jonas. Men eftersom vi ska på kryssning var det väldigt viktigt med det där att första namnet i passet står på biljetten istället och då följde det som automatiskt med över till flygbiljetten trots att det inte är lika viktigt där.
 

agehall

Medlem
Nej, det ska man förstås inte. Men jag sa till dem att jag heter Jonas. Men eftersom vi ska på kryssning var det väldigt viktigt med det där att första namnet i passet står på biljetten istället och då följde det som automatiskt med över till flygbiljetten trots att det inte är lika viktigt där.

Nja, det är nog inte så viktigt på kryssningar heller, även om bolagen försöker säga det. Jag hade själv en rejäl dust med RCI om det. De vägrade fatta att jag har mitt andra förnamn före mitt tilltalsnamn vilket var ganska irriterande. Nu kommer det att lösas under året genom att jag byter plats på mina förnamn innan jag skaffar nya pass i sommar.
 

agehall

Medlem
Näe, jag vet. Mina föräldrar var förutseende nog att inte ge mig ett namn med åäö i och som funkar bra internationellt, men de förutsåg inte hela förnamn-i-rätt-ordning-prylen.

Jag kan vara otroligt principfast i vissa frågor, men detta är en fråga där jag bryr mig så lite att det inte ens är nämnvärt. Då är det enklare att bara slippa allt tjafs och fixa problemet. Framförallt när det är så enkelt som det är.
 

Mike@GOT

Medlem
Jag bokade precis en resa med SAS till Edinburgh. Plötsligt slog det mig - på biljetten, vars uppgifter togs direkt från mitt eurobonus-konto vid bokning, står bara mitt tilltalsnamn och efternamn. Behöver jag fundera på att uppdatera namnet på biljetterna så att alla mina förnamn är med - eller ligger de inne i Eurobonus redan utan att jag kan se det? Kan jag göra det själv eller är det bara till att kontakta SAS kundtjänst?

Det verkar vara lite knepigt att göra namnändring i Eurobonus vilket förstås vore det smidigaste så att det alltid blir rätt i framtiden. Har ni några förslag på vad jag ska göra? :)
 
Toppen