Senaste nytt

Ombokning vid inställd Lufthansaflight (pga strejk)

Thornado

Medlem
Hej!

Min kollega har en bokning med Lufthansa imorgon ARN->MUC->TLS (Toulouse), men har just fått SMS om att hans flighter är inställda pga en strejk hos Lufthansa.
Uppenbarligen så behöver han kontakta Lufthansa för att boka om (funkar inte att boka om online), och när man ringer så säger de bara att det är för många som ringer och lägger på (hamnar inte ens i telefonkö).
Hursomhelst så känns det som att det är bra att ha en plan när man väl kommer fram till Lufthansa.

Har ni erfarenhet om hur flexibla Lufthansa brukar vara vid sådana här situationer?
Det finns en möjlighet att flyga germanwings via Hamburg, och jag antar att det borde vara hyfsat enkelt att få igenom detta då de ägs av LH. Min kollega slipper dock helst flyga germanwings. Skulle helst flyga *A för loungeaccess men det verkar svårt (förutom att flyga TK via Istanbul, men då blir det tyvärr lite väl lång väntetid på IST).
Hur stor är sannolikheten att de går med på att boka om till BA eller Air France/KLM?
Vidare - hans egentliga slutdestination är Bordeaux (ska ta tåget dit från Toulouse); har han en chans att få bli ombokad till en flight direkt till Bordeaux istället?
 

AABack2ARN

Medlem
Kommer hen fram skulle jag tro att de kan vara ganska generösa, men alternativ 1 och 2 kommer vara Lufthansagruppens egna flyg. Därefter kanske annat Star-flyg och som sista utväg med flyg från de andra allianserna. Men det kan nog bero på lite hur mycket folk som påverkats och de vill få iväg ut ur systemet.
 

flugplan

Medlem
Är också drabbad och "lite lätt" irriterad av att de stänger 18.30 i Sverige och att det är överbelastat på tyska numret och att de'vägrar låte mig boka om på nätet. Finns det någon telefon för *G?
 

Thornado

Medlem
Är också drabbad och "lite lätt" irriterad av att de stänger 18.30 i Sverige och att det är överbelastat på tyska numret och att de'vägrar låte mig boka om på nätet. Finns det någon telefon för *G?

Min kollega satt i telefonkö i 90 minuter hos det brittiska numret innan han gav upp...
 

flugplan

Medlem
Min kollega satt i telefonkö i 90 minuter hos det brittiska numret innan han gav upp...

Kom fram efter en dryg timme på tyska numret. Och ombokad blev jag med. Normalt sett skulle jag vara "lite lätt" irriterad av att spendera kvällen i en telefonkö men just idag känns det bra ändå. Och snart står middagen på bordet. Heavens.
 

Jonas C

Medlem
Blir nog ett helvete att försöka övertyga Lufthansa om att boka om dig till Turkish, i synnerhet då de hatar varann mer än något annat på jorden. Ombokning till flygbolag utanför *A skulle nog innebära att Lufthansa får betala en fullpris IATA-biljett till dessa bolag, vilket de förmodligen inte heller vill. Det mest sannolika blir nog Germanwings, alternativt SWISS eller Austrian ifall dessa har någon lämplig förbindelse.
 

AABack2ARN

Medlem
Det sket väl sig? I stället blev det en satsning på deras lowcost longhaul linjer från Dusseldorf och andra liknande flygplatser. Eller var det två olika satsningar?
 

Thornado

Medlem
Det blev germanwings för min kollega. Efter omständigheterna så var han relativt nöjd då han trots allt kommer fram till Frankrike (bara en timme sen), och dessutom så fick han komma in i loungen på Arlanda då de fortfarande kunde se hans flight på hans EB-kort.
 

Dr. Miles

Expert
Skönt att höra att det löste sig.
Hur stor är sannolikheten att de går med på att boka om till BA eller Air France/KLM?
Vidare - hans egentliga slutdestination är Bordeaux (ska ta tåget dit från Toulouse); har han en chans att få bli ombokad till en flight direkt till Bordeaux istället?
Min kollega och jag skulle resa till Seoul med Lufthansa blev vi ombokad till Hong Kong med Lufthansa och vidare till Seoul med Cathay Pacific när vårt plan hade diversion till en annan flygplats pga dåligt väder.

Detta var dessutom bonusresor i Business class med miles från US Airways Dividend Miles.
 
Toppen