Senaste nytt

Gratis turistvisum till Indonesien för svenskar?

SvartMjolk

Medlem
I morse fick jag sms från två kompisar i Indonesien där presidenten uttalats sig om att erbjuda gratis turistvisum till några nationaliteter. Svenkar är en av de nationaliteter han nämnde. Jag har inte hittat några svenska/engelska källor på detta, men visst skulle det vara trevligt att slippa ha med sig en summa USD för att komma in i landet? Möjligtvis kommer detta vara igång redan under 2015 berättar mina vänner.
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut så. Även för danskar, norrmän och finnar.
Inget fast datum är angivet dock.

Indonesia to Offer Visa-Free for 30 Countries in April | GIVnews.com - Indonesian Perspective to Global Audience
GIVnews.com skrev:
Indonesia to Offer Visa-Free for 30 Countries in April
Posted On 17 Mar 2015

Jakarta, GIVnews.com – Indonesia will offer visa-free short visit to citizens of 30 countries next month. This is in part aligned to the country’s target in welcoming 10 million tourists annually, from the nine million achieved in the past few years.

Currently, Indonesia has a visa-free policy for short term visit by tourists coming from 15 countries and regions. The policy applies to visitors staying in the country for 30 days or less.

Among the citizens that will be offered free visa are those originating from China, Japan, South Korea, United States, Canada, Mexico, New Zealand, Russia, United Kingdom, Netherlands, Italy, Spain, Switzerland, Belgium, Sweden, Austria, Denmark, Norway, Finland, Poland, Hungary, Checkoslovakia, Qatar, United Arab Emirates, Kuwait, Bahrain, Oman, and south Africa, Minister of Tourism Arief Yahya said Monday

Originalartikel på indonesiska: Indonesia Bebaskan Visa untuk 45 Negara - Kompas.com
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Låter utmärkt dvs destå färre köer desto bättre......
Det var väl bara ett halvår sedan som Australien fick slippa det..
 

Dr. Miles

Expert
Jag såg japanska nyheter att Indonesien kommer att erbjuda visumfri vistelse för japanska medborgare fr o m juni 2015 (det är för att Japan redan erbjuder visumfri vistelse för indonesiska medborgare) men det verkar inte gälla för 29 andra länder som de skulle erbjuda enligt originalplanen.
 

Sofia

Medlem
Någon som har testat detta IRL? Skulle gärna vilja veta hur det funkar på Bali med köerna. Var ska man börja osv.
 
Toppen