Senaste nytt

Familjeresa USA, uppgraderingsstrategi

Totopez

Medlem
Familjen Totopez (herr, fru, dotter 14 och son 9) ska åka lite berg och dalbanor i sommar (surprise...), och gör en mindre USA-turné i samband därmed. Utresa ARN-EWR 16 juni och hemresa SFO-CPH 8 juli. Alla resor är bokade i economy.

Enligt nuvarande uppgifter är utresan på A330 med uppgraderad kabin och hemresan med A340, och det finns en ambition att göra något kul med någon eller båda sträckorna. Jag har ungefär 140 000 EB-poäng som jag gärna bränner. Tyvärr räcker det precis inte till att låta hela familjen flyga C, men skulle räcka till att flyga Plus båda vägarna. Dock är jag frestad av att på förhand uppgradera alla till Plus på utvägen och sedan försöka uppgradera hustru och dotter till C på ARN. Ingen av dem har flugit business tidigare. Jag flyger nästan uteslutande ekonomi, och har inga problem med det. Har inte drabbats av något business class syndrome...

Optiontown kostar €156 till Plus och €340 till C. Tyvärr är detta inte aktuellt av budgetskäl. Möjligtvis till Plus en väg.

Så hur ska man maximera nöjet? Det vore såklart skönt att sitta något bättre SFO-CPH, men det var länge sen jag flög gamla Plus på SAS. Är det värt pengarna/poängen, eller ska man försöka prioritera när man har den nya kabinen? Eller ska man tänka tvärtom, att nya kabinen är helt ok även i ekonomi, och satsa på att uppgradera på hemvägen? Eller satsa på Plus båda vägarna?

Upplys mig, o allvetande forum!
 

flum

Medlem
Varför inte köra optiontown till plus och om den går igenom uppgradera till C för poäng "vid gate".
 

Malu

Medlem
Jag skulle också lägga in om Optiontown så långt budgeten räcker, t ex till Plus på utresan. Om detta faller in så blir det ju dessutom fler nya poäng in på kontot - och du kan prova uppgradering för poäng både i förväg (hemresan) och på flygplatsen. :) Lycka till!
 

palmen

Moderator
Det är alltid kul att starta semestern på ett så bra sätt som möjligt så jag skulle nog ansöka om optiontown på utvägen i alla fall om det ryms inom budget. Om det inte går igenom, uppgradera med poäng (är väl dock lite risk när man ska blanda både optiontown och poänguppgradering).

På hemvägen är det helt klart en fördel om man kan sova någorlunda bra, det finns dock risk för att ni får LAN-kärran på hemvägen och då är PLUS mer eller mindre helt bortkastat i min mening. Har ingen koll på beläggningen SFO-CPH mitt i sommaren, men skulle kunna gissa att det inte är direkt många som bokar business eller plus då så det borde gå att uppgradera med poäng.
 

sembl

Medlem
Jag tycker att du skall köra optiontown, det är faktist ett helt ok pris. Dock är det viktigare att flyga bekämt hem på kvällen/natten än en dagsflight till US. Om du kan uppgradera vid gate så är det 40k per person från Y till C och då blir det knapert med poäng.

Offtopic: Härligt att höra att det finns andra tokar som gillar bergochdalbanor. Passa på att testa Fury på Carowinds som nyss blev klar och testats inför säsongen.
 

Agö

Medlem
Jag tycker att du skall köra optiontown, det är faktist ett helt ok pris. Dock är det viktigare att flyga bekämt hem på kvällen/natten än en dagsflight till US.

Problemet är väl att det garanterat är A340 som gäller från SFO i sommar och då stor risk för gamla kabinen. Jag skulle definitivt lägga pengarna eller poängen på uppgradering till USA under dessa premisser och uthärda hemresan - det känns inte som att den fallfärdiga gamla kabinen är värd att uppgradera till längre.
 

Totopez

Medlem
Offtopic: Härligt att höra att det finns andra tokar som gillar bergochdalbanor. Passa på att testa Fury på Carowinds som nyss blev klar och testats inför säsongen.
Tyvärr blir det ingen tripp till Carolina den här gången. Men jag gillar Carowinds, och hoppas återvända dit inom några år. Stora målet i sommar är SFMM, men vi räknar med åtta parker totalt.
 

Totopez

Medlem
Problemet är väl att det garanterat är A340 som gäller från SFO i sommar och då stor risk för gamla kabinen. Jag skulle definitivt lägga pengarna eller poängen på uppgradering till USA under dessa premisser och uthärda hemresan - det känns inte som att den fallfärdiga gamla kabinen är värd att uppgradera till längre.
Det är lite så jag känner. Ska man lägga pengar eller sina surt förvärvade poäng så vill man att det ska bli något bra.
Funderar på att köra OT på ditvägen, med försök till poänguppgradering till C. Då har vi poäng till en Plus-uppgradering på hemvägen.
 

Layzedad

Medlem
Jag hade absolut satsat på uppgraderingar på utvägen. Det är ju då man är relativt pigg och kan passa på och njuta av servicen.
 
Toppen