Senaste nytt

Terminal 5C har öppnat på Heathrow

Jacob

Medlem
Den 1 juni öppnade terminal 5C på Heathrow vilket gör att färre passagerare behöver åka buss ut till sina flygplan, från cirka 20% till 5%.

Första flygplanet att avgå från terminal 5C var en British Airways flygning till San Diego.

Terminal 5C har 12 gater varav 8 har tre passagerarbryggor och klarar av att hantera flygplan som Airbus A380.

Det ska dock nämnas att det inte finns någon lounge i terminalen, och även om det praktiskt finns plats för en lounge finns det inga planer på att öppna någon då de existerande loungerna i övriga delar av terminal 5 fortfarande används under sin kapacitet.
 

Lennw

Medlem
Det ska bli jäkligt spännande när två fullsatta A380 samtidigt dockar T5C samtidigt som det kommer ett par B747 till T5B. Något säger mig att det lilla tåget som redan idag har kapacitetsproblem kommer att kollapsa.
 

Concorde

Founding Member
Tågen är korta idag. Dom ska bli längre (fler vagnar alltså). Men det ska bli intressant att se hur logistiken kommer fungera. Hittils har T5 varit en mycket bra terminal för mig i över 3 år. Dom få missarna är utformningen av Flight Connections (och bristen på engagerad BAA personal som hjälper till) samt valet av hel-automatiska röntgen maskiner (samma som ARN installerade på T5) i security som sackar processen rejält.
 

Lennw

Medlem
Ja som sagt det ska bli spännande. Jag landade på T5B förra veckan och det var helt kaotiskt på tågstationen. Långa tåg men en del tåg hoppade över T5B och gick direkt till T5C. Kanske var det tester och intrimmning. Oavsett så var det tryckfullt på hela plattformen och BAA-personal som skrek att boarding måste gå fort eftersom dörrarna kommer stängas snabbt. Inte så hög glamourfaktor när en hord människor pressar sig mot tåget. Väl ombord så var det "shinkanzenkänsla" i rusningstrafik och man var bokstavligen ihoppackade som sillar.

Ett par A380 samtidigt som ett par B747 är närmare 2000 människor som ska ta tåget samtidigt. Jag kan bara hoppas att de har planerat kapaciteten.
 

Concorde

Founding Member
Tyvärr så är rapporter från mina bekanta Londonbor (britter) att T5C har gjort upplevelsen betydligt sämre. Kaos på perongen i T5B då tågen inte verkar fixa logiken, samt härligt ociviliserade BAA personal som skriker och pressar in pax på tåget. Kul att landa i F eller Club och mötas av detta.

I vanlig god Engelsk anda så fixar man inte större projekt inom infrastruktur.
 

Lennw

Medlem
Tyvärr så är rapporter från mina bekanta Londonbor (britter) att T5C har gjort upplevelsen betydligt sämre. Kaos på perongen i T5B då tågen inte verkar fixa logiken, samt härligt ociviliserade BAA personal som skriker och pressar in pax på tåget. Kul att landa i F eller Club och mötas av detta.

I vanlig god Engelsk anda så fixar man inte större projekt inom infrastruktur.

Trist, då var det alltså ingen engångshändelse som jag var med om för ett par veckor sedan. Las Vegas har ju en liknande tåglösning mellan terminalerna och den kan också bli kaotisk när många ska åka samtidigt.

En (del)lösning på T5 måste bli att annonsera ut gate mycket tidigare så att resande pax sprider ut sig.

Frågan är dock om BAA helt enkelt inte ska slänga ut tåget och ersätta med gångband. Något måste de göra, speciellt innan A380 kommer.
 
Toppen