Senaste nytt

Married Segments

toer00

Medlem
Hej

Under Kristi Flygare 13-17 Maj så skall vi och tillsammans med några vänner åka till Madrid.
Våra vänner valde DY, men då skillnaden till LH, Z klass inte är så vansinnigt stor så valde vi det alternativ istället bokat och klart, men behöver inte betalas/biljetteras innan 3 Maj.

Men på hemvägen så blev det "stopp" ända chansen att få till det hela var acceptera WL MUC - ARN.:confused: och med LO som backup alternativ (blir dock dyrare än renodlat LH...)

1 LH 803Z 13MAY 3 ARNFRA*HK2 1305
2 LH1122Z 13MAY 3 FRAMAD*HK2 1700
3 LH1803Z 17MAY 7 MADMUC HK2 1525
4 LH2420Z 17MAY 7 MUCARN HL2 1920 :eek:
6 LO 434Z 17MAY 7 MADWAW*HK2 1530 1910
7 LO 455Z 17MAY 7 WAWARN*HK2 2005 2150

Men det roliga i kråksången är att om man ser på hur det ser ut idag så verkar LH inte direkt sugna på att sälja biljetter mellan MAD - ARN...?

madmuc.PNG


Men tittar vi på segmentet MUC - ARN oberoende av det vi bokat så ser det ut enl. följande.

mucarn.PNG


Dvs nästan en vidöppen flight... men ändå så låter de oss stå på WL fast vi är bekräftade på seg. MAD-MUC. Detta verkar helt ologiskt att merried segment skall slå på pass ologiskt...?
Eller är det något del i deras logik..?

Någon som har tips om hur man kan förbi detta? Ringa direkt till LH? Någon som gjort detta förut och kan ge tips...?:)
 

Dr. Miles

Expert
Som vanligt, det finns en diskussion om detta redan. :)
Flygbolagen som har Married segment | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Följa @Senators instruktion och begära" Divorce of the married segments".;)
Du kan ringa Swiss och be dom att manuellt köra detta... Senast hade jag och agenten i Australien ett humoristiskt samtal hur morbid det lät när hon sa "I need to request to divorce these married segments". Jag svarade henne; "Madame, I am afraid I can't avoid making a pass at the notion of divorce sounds rather harsh given that we are talking about an airline ticket!" :p

Sen är frågan om det är värt att betala 250kr för denna resa? Jag hade en D-klass biljett fylld med "married segments" medan det fanns bra tillgänglighet på flighterna jag önskade... Lilla nackdelen med Swiss...
Stockholm-Genève-London, hittar bara hos ITA/Kayak | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
 

Senator

Moderator
Ibland går det också att prova boka segmenten separat på Lufthansa.com.. Jag lyckades med det till Aten för att få "P" och inte "D" på hemresan.

FYI: Swiss är villiga att dela segment, göra ett försök i alla fall. På Lufthansa har det blivit "Little Britain" när jag har försökt: "The computer says no" :(
 

toer00

Medlem
Jag skall ringa senare i dag, i går kväll kom jag inte fram...
Men nog är det knepigt de har 5 platser i Z klass MUC - ARN men de föredrar att INTE konfirmera WL :(

Kanske lika bra att köra med LO hem? de ger också 200 % i Z klass på EB (dock en tusenlapp dyrare...)
 

Dr. Miles

Expert
Du kan ringa Swiss och be dom att manuellt köra detta... Senast hade jag och agenten i Australien ett humoristiskt samtal hur morbid det lät när hon sa "I need to request to divorce these married segments". Jag svarade henne; "Madame, I am afraid I can't avoid making a pass at the notion of divorce sounds rather harsh given that we are talking about an airline ticket!" :p

Sen är frågan om det är värt att betala 250kr för denna resa? Jag hade en D-klass biljett fylld med "married segments" medan det fanns bra tillgänglighet på flighterna jag önskade... Lilla nackdelen med Swiss...
Jag hittade ett intressant dokument om Married Segments på Lufthansas amerikansk webbsida.

Enligt dokumentet, den som tvingar "en skilsmässa" av Married Segments, får betala något slags böter/straffavgifter.

Lufthansa skrev:
Additional information regarding Married Segment Violations

Lufthansa booking class inventory varies according to specific Origin-Destination cities requested. The Lufthansa booking policy requires connecting flight segments to be booked from a single availability display from point of Origin to point of Destination. Flight segments sold together are designated as “married segments” and must not be separated. Rebooking or cancellation of any one of the married segments must, at the same time, be applied to the connecting flight segment.

Married segment logic provides Lufthansa the capability to control changes made to the initial sale. Should a partial cancellation be required, Lufthansa may allow the cancellation depending on availability.
Lufthansa married segment procedure:
  1. Book according to passengers travel pattern, i.e. Origin & Destination (O&D) from the current availability display, multi segment O&D’s will be married automatically
  2. When rebooking, cancel the entire O&D and
  3. Rebook all newly selected flight segments of a married O&D in one entry

Lufthansa strictly forbids the practice to “un-marry / divorce” flight segments to circumvent the Married Segment Control Logic. The applicable compensation fees for proven manipulations of reservations (as of August 2011) are listed below and are related to broken/cancelled segments (in EUR or equivalent in local currency):
  • Economy Class (short-haul or continental flights)
    EUR 150 per passenger and per broken segment of the O & D
  • Economy Class (Intercontinental flight)
    EUR 250 per passenger and per broken segment of the O & D
  • Business Class (short-haul or continental flights)
    EUR 250 per passenger and per broken segment of the O & D
  • Business Class / First Class (Intercontinental flight)
    EUR 400 per passenger and per broken segment of the O & D

Lufthansa reserves the right to implement additional checks, as well as to change the fee amount for these and other compensation fee situations.

http://www.lufthansa-usa.com/downlo...LH-ADM-Description-FINAL-VERSION-20121109.pdf

och en annar webbsida som förklarar Married Segments.

Picasso Travel: Married Segment Abuse Policy
 

Senator

Moderator
Tack doktorn. Min erfarenhet är att det finns andra "nycklar" som kan låsa upp detta:
Boka direkt via telefon
Status kombinerat med bokningsklass

Exempel på Lufthansa. ARN-FRA-XXX i A-klass såldes med Married Segment mellan ARN-FRA där intressant nog, det var Married Segment med SAS som operating carrier. Eftersom ARN-FRA bokas i J och jag är Senator har jag "rätten" att få plats på alla flyg jag vill i J. Därmed löser det sig själv.

I andra fall har vi begärt Wait List (WL) i lägre klassar. Funkat utan problem.
 
Toppen