Senaste nytt

Eurbonuspoäng värdelösa? Finns det värde att sälja?

Jixxe

Medlem
jag har ca 110 000 SAS poäng och sedan har jag även en AMEX check (åk 2 betala för 1) som går ut i December.

Problemet är att destinationerna jag är intresserad av så finns det inga biljetter tillgängliga under perioden jag kan åka. Tänkte därför höra om det finns värde att sälja sina poäng genom att köpa 2 biljetter till någon annan. 110 000p + Amex borde man kunna åka t/r från skandinavium-USA i business class. Tror en sådan resa för 2 personer kostar runt 55 000kr, går att kunna sälja sina poäng för runt 35 000kr ?
 

Dr. Miles

Expert
Hej Jixxe, välkommen till BusinessClass.se.

Officielt får man använda EuroBonus poäng endast till sig själv och till sina närmaste familjmedelmmar.

SAS EuroBonus Terms & Conditions
3. Using points

3.1 Unless otherwise stated, points can be used only by the member personally or his/her closest family.

Jag hittar inte något specifikt text hos SAS EuroBonus, men många bonusprogram förbjuder att sälja bonusresor mot betalning eller dylikt.
 

Jixxe

Medlem
Hej, tack för svaret. Var ett tråkigt besked. Hade nämligen kollat med supporten över telefon och enligt dom kunde man boka biljetter i vilket namn man önskade.

Ska kolla om jag har hitta någon resa, men käns så onödigt att behöva resa bara för att ens poäng kommer gå ut...
 

A380*G

Medlem
I princip kan man boka åt vem som helst. Regeln AHO hänvisar till är dock till för att undvika precis det du försöker göra... :D
 

Tjaeng

Medlem
I princip kan man boka åt vem som helst. Regeln AHO hänvisar till är dock till för att undvika precis det du försöker göra... :D

Fast hur ska de kontrollera något sådant? Jag har bokat resor åt vänner med EB-poäng (utan att jag själv rest samtidigt) utan problem, visserligen utan att ta betalt, men ändå. Däremot kan jag tänka mig att 35000 kronor börjar närma sig den gräns då skatteverket blir intresserade av vart pengarna kommer ifrån och varför.
 

EBGGOT

Medlem
jag har ca 110 000 SAS poäng och sedan har jag även en AMEX check (åk 2 betala för 1) som går ut i December.

Problemet är att destinationerna jag är intresserad av så finns det inga biljetter tillgängliga under perioden jag kan åka. Tänkte därför höra om det finns värde att sälja sina poäng genom att köpa 2 biljetter till någon annan. 110 000p + Amex borde man kunna åka t/r från skandinavium-USA i business class. Tror en sådan resa för 2 personer kostar runt 55 000kr, går att kunna sälja sina poäng för runt 35 000kr ?

Klart du kan sälja detta, du "ger" ju bort dina poäng till en "god vän"! MEN du kommer ALDRIG få 35,000kr. Men med lite tur kanske du kan få 15-17,000kr...
Jag tror ingen betalar mer än vad man kan köpa poängen för genom US airways och boka samma resa.

Har sett annonser på blocket där folk säljer poäng, eller snarare "jag har X poäng och bokar en resa till dig för X kr"
 

A380*G

Medlem
Fast hur ska de kontrollera något sådant? Jag har bokat resor åt vänner med EB-poäng (utan att jag själv rest samtidigt) utan problem, visserligen utan att ta betalt, men ändå. Däremot kan jag tänka mig att 35000 kronor börjar närma sig den gräns då skatteverket blir intresserade av vart pengarna kommer ifrån och varför.

I praktiken är det väldigt svårt för SAS/skatteverket att bevisa. Men för skatteverkets del ligger bevisbördan inte på dem, utan på den skattepliktige. I detta fall misstänker jag att du måste bevisa att a) du inte fick betalat för det b) du och den du som använt poängen är "closest family".

Du skulle givetvis kunna åberopa att ni är med i italienska maffian... då är ni alla "In the Faamilyy"... :)
 

A380*G

Medlem
jag har ca 110 000 SAS poäng och sedan har jag även en AMEX check (åk 2 betala för 1) som går ut i December.

Problemet är att destinationerna jag är intresserad av så finns det inga biljetter tillgängliga under perioden jag kan åka. Tänkte därför höra om det finns värde att sälja sina poäng genom att köpa 2 biljetter till någon annan. 110 000p + Amex borde man kunna åka t/r från skandinavium-USA i business class. Tror en sådan resa för 2 personer kostar runt 55 000kr, går att kunna sälja sina poäng för runt 35 000kr ?

Hu har det gått, blivit av med poängen? Om inte annat bör du hålla utkik den 27 april, då kan du nog spendera en del. Annars kan du använda dem på SK standy by upgrade. Bra värde till/från BKK, NRT och PVG, samt på returen från ORD. Övriga är bara hyfsat värde enligt mig.
 
Toppen