Senaste nytt

Alla EU pass ska börja kontrolleras

D

Deleted member 4971

Guest
Ja vad kan man göra, hålla sig hemma? Så länge dom ser till att det finns ordentligt med personal så det inte skapar onödiga köer.
 

AABack2ARN

Medlem
Vissa passkontroller (jag har upplevt i det i Spanien vid inresa från USA och i tråden om köerna på Kastrup verkar det ha skett samma sak nyligen) så tittar passkontrollanten knappt i passet över huvudtaget. Räcker uppenbarligen med att det var ett EU-pass...

Vid inresa till Sverige scannar de oftast passet men ibland öppnar de bara passet och tittar på fotosidan och på passinnehavaren.
 

anjak

Medlem
Så vad har man gjort fram tills nu i passkontrollen då?
Oftast tycker jag dom bara tittar snabbt i passet och sen får man tillbaka det. Nu ska alla scannas och kontrolleras i datorn vilket säkert kommer ta mer än dubbelt så lång tid. Hoppas dom får till automatiska spärrar på Arlanda.
 

johhenrik

Medlem
Min erfarenhet på ARN är att de alltid scannar. Nåja, det som är nytt är väl att det ska sättas upp nya databaser som man ska söka mot helt enkelt, eller?
 

Fredrik

Medlem
Nu kan jag inte hitta var jag läste det men jag tolkade det jag läste så att det visserligen inte är beslutat men kommer att bli. Det var i någon av artiklarna om alla "tappade" svenska pass.

Ett exempel på att det är/var ett förslag här. Det var dock inte den artikeln jag läste förut.
EDIT: Tappade pass en miljonaffr - DN.SE
 

Jacob

Medlem
In och ut ur EU blir väl samma som idag med Schengenavtalet (in och ut ur Schengen), undantag Norge/Schweiz/Storbritannien/Irland.
 
Toppen