Senaste nytt

En vecka i Asien (del3) - ANA First Class review

Del 3 av reserapporten som följer min vecka i Asien då jag prövar på olika bolag i Första klass. Nu har det kommit till den mest intressanta av dom alla, ANA (All Nippon Airways) som anses ha en riktigt bra första klass bland BC medlemmarna.

Passa på att läsa del 1 och 2 av resan innan ni läser denna del.

Del 1: En vecka i Asien - Lufthansa, Thai och ANA First Class review | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Del 2: En vecka i Asien (del2) - Thai First Class review | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

_______________________________________________________________________________

Jag har nu kommit ut i avgångsområdet i Terminal 1 som huserar alla Star Alliance bolag. En väldigt mäktig terminal kan jag tycka med mycket tydliga skyltar överallt som förklarar vart man skall checka in för respektive bolag. Klockan hade nu hunnit bli 06:50 och jag går med raska steg bort mot ANA check in.

På Narita finns en dedikerad First Class check-in så kallad ANA Suite Check in. Denna del har en egen dedikerad säkerhetskontroll och ska incheckningsprocessen vara väldigt smidig. Tyvärr öppnade inte denna del tills 07:30 och jag kände inte att jag ville stå och vänta 40 min efter en sömnlös natt på flyget upp från Bangkok så jag checkade in i vanliga Star Alliance Gold disken.

ANA Suite Check-in
DSC_0390.JPG

Får mitt boardingpass och ber dom att checka in väskorna hela vägen till Stockholm via Paris som jag skulle flyga. Inga problem sa dom och taggar bagaget hela vägen med ANA first class taggar.

Tar min väska och beger mig mot säkerhetskontrollen. Denna har inte riktigt öppnat ännu så det blir lite väntetid men det var rätt uppenbart vart fast track-kön var med denna stora kub som märkte upp detta.
DSC_0391.JPG

Var den andra personen genom kontrollen sen var de rulltrappa ner en våning till passkontrollen som klarades av på knappa minuten. Passkontrollanten undrade nyfiket varför jag fått mitt visum utfärdat bara 35 min tidigare och var redan på väg ut ur landet, jag smålog tillbaka och sa bara connection.

Vid de här laget var jag riktigt trött och jag kände verkligen att jag behövde sova. Jag kollar upp avgångstavlan som finns direkt efter passkontrollen och ser att min avgång är planerad från gate 54 som ligger ut i vänstra piren på terminal 1.

Jag tar mig med tunga steg vid de här laget upp till ANA suite loungen som ligger precis ovanför min gate. Väl när jag kommer in blir jag artigt välkomnad av 3 kvinnor bakom disken som alla är lika ivriga att scanna mitt boardingcard. Det blir lite velande fram och tillbaka och ett gott skratt innan jag räcker fram kortet till en av dom. Ställer en snabb fråga om det finns möjlighet att sova i loungen då jag har ett par timmar framför mig i loungen och får en perfekt svar: Walk in and our colleague will show you.

Det som händer härefter är ett praktexempel på perfekt service. För den tiden det tar för henne att avsluta den meningen och jag tar mig in genom dörren pratar vi om 10-15 sekunder och när jag går runt hörnet möter en av deras kollegor direkt upp mig. Att påvisa var det inte en av dom som jobbat bakom disken utan en i serveringspersonalen och hon visade mig in till ett mindre privat rum där det fanns en "sleeper chair". Hon kom även med 2 vattenflaskor och en varm handduk innan hon önskade mig god natt och jag somnade som en sten.

5 timmar senare vaknar jag upp och känner mig riktigt yr i huvudet. Jag gör mig i ordning och tar mig ut i loungen igen för att ta mig något att äta trotts att jag kände att jag behövde sova någon timme till. Jag sätter mig ned vid ett av borden och får direkt en varm handduk till mig och frågan om jag vill ha något att dricka, Vatten tack, sa jag.

ANA Suite Lounge.
IMG_3527.JPG

Buffé
IMG_3528.JPG

Drycker
IMG_3530.JPG

Noodle bar
IMG_3531.JPG

Översikt
IMG_3532.JPG

Översikt
IMG_3533.JPG

Utsikt från loungen
IMG_3534.JPG

Klockan har nu hunnit bli 13:00 och jag är riktigt hungrig. Beställer in Spagetti Bolongese från Noddle bar då jag kände att jag inte ville göra det allt för komplicerat med matvalet. Får in en ordentlig portion som jag slukar i mig och känner mig direkt piggare.

Jag sitter o njuter av mer vatten och lite chockladbitar innan klockan slår 13:45 och jag bestämmer mig för att lämna loungen för att kolla in Tax free innan boardingen börjar 14:00. Bemötandet från entrépersonalen är lika artigt som när man kommer och som när man går från loungen och dom önskar mig en trevlig resa.

Ett snabbt besök vid tax free och hittar inte något direkt jag behöver eller vill köpa så beger mig bort mot gate 54. Som i tidigare delar i denna rapport så beskriver jag hur organiserade japanerna är vid boarding och här var det detsamma med separata köer för First Class, Business Class och Premium Ecornomy/Economy Class. För att inget skulle ställa sig fel gick även 3 ur gatepersonalen fram till början av kön och höll upp extra stora skyltar för att påvisa vilken kö som gällde för vilken klass.

DSC_0392.JPG DSC_0393.JPG

Boardingen påbörjas prick 14:00 som utskrivet på boardingpasset. Personalen gör ställer upp sig och meddelande om att boarding för flight NH205 till Paris skall påbörjas görs varpå personalen bugar.

Vi var 4 personer av totalt 8 i first class idag och vi fick också vara dom första ombord på planet. En egen gångbrygga gick ut till första dörren på planet och jag blir varmt välkomnad av en äldre kvinna (Pursern).

DSC_0395.JPG

Hon visar mig till min plats och tar hand om min rock samt frågar om jag önskar något att dricka. Ber om ett glas champagne och sätter mig ned i stolen.

NH205 Tokyo - Paris

Ombord på dagens flygplan, en Boeing 777-300ER, fanns den nya ANA first class produkten kallad Square Suites. Totalt 8 platser i en 1-2-1 konfiguration kändes det väldigt privat och härlig känsla i kabinen.

Stolen är en "fully flat" och går att fälla 180 grader till en säng om så önskas.

Överblick kabinen
IMG_3538.JPG

Överblick sviten
IMG_3539.JPG

Touchskärm för styrning av stolen
IMG_3546.JPG

Smidigt fack för telefonen
IMG_3548.JPG

Strömuttag samt mediauttag med USB
IMG_3549.JPG

Ett glas champagne kommer in och jag frågar om de är Krug varpå hon säger: Sorry sir you have to wait until we take off until we can serve Krug... Jaha tänkte jag, i-landsproblem! Inga problem. sa jag.

Tiden gick väldigt fort och ganska snart var de dags för avgång. Vi backar ut och en snabb taxning ut mot startbanan blir de en vänstersväng ut på banan och vi sticker iväg upp i luften.

Avgång från bana 16R, Tokyo Narita
IMG_3543.JPG

Dagens flygning, en lång sådan med 12,5 timmars flygtid.
IMG_3545.JPG

5 min efter start släcks skylten för säkerhetsbältet och jag fäller stolen i ett bekvämt läge där man sittligger. Får mina menyer, en för mat och en vinlista för dryckerna som serveras ombord.

Beställer samtidigt in 2 glas champagne, alltså ett av dom två olika champagnerna som serveras ombord i ANA First Class.

Krug Grande Cuvée och Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 1996
IMG_3554.JPG

På dagens flygning serveras lunch, och sen en middag. Självklart kan du själv välja när du vill äta då det gäller "eat on demand".

Beställer in en stor lunch i följande ordning.

appertiff: Osäker :) Fanns ej med på menyn.
IMG_3557.JPG

Oscietre caviar, röda och gul rödbetor, Svärdfisk och Creme.
IMG_3559.JPG

Taraba krabbkött med grapefrukt och gurka, sake majonnäs.
IMG_3563.JPG

Grillad Norsk lax med potatispuré
IMG_3572.JPG

Chokladtäckt chockladmousse med ananas
IMG_3575.JPG

Macarons, grön tekaka, chokladbit
IMG_3579.JPG

Maten var riktigt god och även laxen var riktigt saftig och inte torr som jag förväntade mig. Tillsammans med vin och champagne var det en väldigt bra lunch för att vara på 41 000 fots höjd.

Lunchen var avklarad på 1,5 timme och jag passade på att kolla lite film efter detta. Systemet ombord var faktiskt inte det smartaste när de gäller uppbyggnad. Det fanns ingen riktig kategori system vilket gjorde att man fick scrolla genom alla filmer i alfabetsordning. Samtidigt var det dubbletter av allt då det fanns 2 - 3 st olika språk på varje film så fanns filmerna 3 gånger i listan. Trotts detta kunde man ändå välja språk i sista valet före man spelade filmen. Vet inte om det var just jag som var trött eller missade något men inte det bästa AVOD systemet jag använt.

Jag ser på en actionfilm och märker att jag börjar bli sömnig och ber pursern att bädda stolen bredvid mig då den är ledig. 5 min senare har jag en färdigbäddad säng med tempurmadrass och tillhörande kudde.

Sängen.

IMG_3582.JPG

Amnity-kit och hörlurar
IMG_3535.JPG

Jag la mig ner och somnade direkt! Sov 3 timmar gott och då menar jag riktigt gott, helt enkelt den bästa stolen/sängen jag legat i ombord på ett flyg. Man kände inte av några kanter i stolen eller annat störande moment som är vanligt i stolarna.

Otroligt nog när jag vaknat igen känner jag mig mindre hungrig igen och sätter mig i mitt fönstersäte igen.

Beställer in sista glaset Krug som fanns att servera, helt otroligt men sant.
IMG_3585.JPG

Lunch nummer 2

Caviar, igen :)
IMG_3586.JPG ¨

Beef curry med ris.
IMG_3589.JPG

Roasted Hakkinto Pork med svart ris och rödpeppar
IMG_3591.JPG

Eftersom vi redan efter 5 timmar i flighten druckit upp all champagne i första klass fick vi fortsätta på champagnen som serverades i business class.

Charles Heidsieck Brut.
IMG_3595.JPG


Sitter och njuter av en massa film vid de här laget och när vi har 2 timmar kvar till ankomst får jag mitt livs överraskning. Ut kommer 2 ur personalen varav en var pursern med en speciell efterrätt.

IMG_3598.JPG IMG_3601.JPG

En egenkomponerad efterrätt och på tallriken har dom handskrivit mitt efternamn och en text med "Thank you" i nutella. i Efterrätten har dom klippt ur en bit kartong i form av en Dreamliner (B787). Det är just sånt här som gör att man minns en resa otroligt mycket när personalen går den där extra biten med servicen för att göra kunden mer än nöjd.

Sakta men säkert närmar vi oss vår destination Paris och skylten med säkerhetsbältet tänds och kaptenen meddelar att vädret klar himmel och -1 grader och att vi ankommer 15 min tidigt.

IMG_3604.JPG

En mjuk landning och vi taxar dom närmsta 15 minuterna vilket gör att vi ankommer till gate på utsatt ankomsttid 19:20 lokal tid.

Ett sista hejdå stiger jag av planet och lämnar efter mig en av dom bästa upplevelserna ombord på ett flyg.


Slutsats:
ANA är riktigt bra, efter att ha prövat 3 andra bolag i första klass utöver denna flygning så kan jag nog säga att dom är det bästa jag flugit i luften. Tillsammans med servicen i loungen och ombord med mat och drycker slår dom allt jag prövat på marknaden. Inte ens Lufthansas färska äggröra hjälper dom här för ANA är ett 5 star airline!


_____________________________________________________________________________

En natt på Ibis CDG som var ett väldigt enkelt hotell och även mitt mest tveksammaste val när jag väl betalade den natten för 160 euro.... kändes inte värt det.

Dagen efter gick jag upp tidigt och åkte till flygplatsen tidigt varpå jag ändå fick sitta o vänta utanför loungen i 1,5 timme då personalen på flygplatsen inte ville följa SAS.se anvisade öppettider.

IMG_20150212_111806.jpg
En mindre försening på flygresan på vägen hem ombord en SAS B737-800 i SASPLUS. En egen rad och jag njuter av att kunna prata svenska ombord med personalen. Dom var väldigt nyfikna över resan jag gjort och dom frågade många frågor. 3 pizzor och 1,5 liter vatten senare ankommer vi till Arlanda på utsatt tid 13:10 lokaltid.

Ankomst till Gate 5 som ligger närmast SAS Loungen på Arlanda för alla som har koll. Nu ska jag påvisa hur snabbt bagaget ankom ut på bandet. Från det att planet stannar vid gate tills jag kommer ner för trappan och ut till band 5 direkt vid dörren kommer mina väskor ut, under 5 min från att planet parkerat tills dom rullar ut. Självklart först på bandet.


En otrolig resa genomförd på ganska precis 8 dagar och totalt 31248km i distans fluget. Hoppas jag snart får genomföra en liknande resa igen.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Tyck gärna till och ställ frågor om jag missat något ni undrar över.


The End.......







 

Attachments

  • IMG_3529.JPG
    IMG_3529.JPG
    {memory} MB · Visningar: 397
  • IMG_3547.JPG
    IMG_3547.JPG
    {memory} MB · Visningar: 388
Toppen