Senaste nytt

Roligare Frequent Flyer Program?

WTP

Medlem
Ställer frågan här då är det mest besökt FFP forum.
Hur kan FFP vara roligare eller vad skulle den innehålla mer om ni fick bestämma?

Idag baseras nästa alla bonusprogram på att du som invid (eller kanske familj) skall tjäna ihop bonuspoäng som du kan använda på lite olika sätt. Som tillägg finns det också olika statusnivåer där en individ kan klättra i status och får vissa fördelar baserat på det.

Men det finns inte något program så vit jag vet som dessutom jobbar med andra sätt att visa status. För status är gömt i programmet mot en individ eller visas upp på en flygplats genom att en person för sitta i loungen, priority tag, osv.

Men om det skulle finnas en mer öppet forum. Där det fanns topplistor på vem som flugit mest från en flygplats, eller den som varit på mest flygplatser i Europa/världen osv. Vad skulle ni gå igång på? Vad skulle det finnas för saker som nu skulle tycka vara bra/kul/värt att visa?
 

FF#1

Medlem
Hehe... i jantelagens sverige.. skulle bli succé när kollegorna ser att man har flygit en massa F och C när de har fått trägas där bak. :)
Sen har vi allt det här med datainspektionen, intimitet mm.
 

nilsson

Medlem
Vi har väl alla olika uppfattningar om vad som är roligare. Hade jag gjort ett FFP (utan vidare reality check) så hade jag tittat på spelbranchen och deras achivements-system. Åk alla bolagets flygplanstyper. Åk till alla destinationer. Köp fika på 25 flighter.
 

Malu

Medlem
Eurobonus provade ju ett visst mått av "gamification" med EB-bingon där man skulle samla så många sätt att tjäna poäng som möjligt. Även upplägget med att utmanas om antal kommande resor är åt samma håll. Lite kul, men det är viktigt att reglerna är enkla och solklara.
 
  • Gilla
Reactions: WBX

gdaily

Medlem
Eurobonus provade ju ett visst mått av "gamification" med EB-bingon där man skulle samla så många sätt att tjäna poäng som möjligt. Även upplägget med att utmanas om antal kommande resor är åt samma håll. Lite kul, men det är viktigt att reglerna är enkla och solklara.
Och lika för alla, vilket inte var fallet här...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Som PR grej tror jag det skulle vara riktigt smart att göra nått liknande kasinon har, om inte annat för att knyta an ungdomar. Flygbolag är alldeles för mycket gubbe-som-ska-på-affärer idag. Ligger helt i tiden att skapa något nytt (eller kopiera...) Det finns ett otroligt intresse i flyg, märkte jag förra året om inte annat ;)

SAS kan starta en fristående sida där man reggar sitt EB nummer för att vara med (får man fler kunder till EB, som inte är medlem idag) och samtidigt får man bara medlemmar som vill vara med och tävla. Bara fantasin sätter stopp på olika tävlingar man hade kunnat anordna...

- Landskamper Sverige-Danmark-Norge.
- Topplistor av olika slag som redan nämnts.
- Man får en profilsida där alla SAS plan finns med, kan man räkna planen man flugit och var man suttit. och allt annat som rör SAS.
- Olika kampanjer likt det @Henrico nämner med kort sluttid som dyker upp något random.
- Sammankoppla instagram och väljt ut månadens bild.

Finns väl miljoner grejer att göra, priser behöver heller inte vara något extremt, en t/r europa i Go är inte fy skam och kan inte kosta SAS många kronor. Och sen kanske något månadspris t/r Business USA/Asien...

Edit...

Kunde inte riktigt släppa det här..

- Bli kompis med Tradera/Ebay och sälja flygbiljetter för 1 kr på utvalda destinationer.
- Låt folk rösta och utse månadens galnaste outfit ombord ett flygplan.
- Går ju att fixa rätt billiga priser som säkert många skulle uppskatta. Förutom mindre vinster som kan betalas ut i poäng, loungebiljetter, SAS prylar kan man exempelvis ha olika rundturer (piloterna, kabinpersonal, markpersonal osv...)
- Följa olika människor på SAS och göra reportage från deras vardag/ låta dom anställda sköta en telefon och använda instagram likt det dom gjorde på Landvetter där man byter efter 1v eller liknande.
- Utifrån sin profil och hur mycket man reser får man olika galna tävlingar som ska slutföras under året, där SAS kan gå ihop med sina partners och hitta på något kul.

Det gäller att sälja in SAS som det roliga flygbolaget, inte ett gammalt tråkigt statligt bolag som blöder pengar. Förutom att sälja billiga ungdomsbiljetter tror jag faktiskt man hade kunnat få in många på att anordna något liknande.
 
Last edited by a moderator:

oermen

Medlem
Det at opnå status er for de fleste (som ikke er medlem her) svært nok i sig selv.

Det absolut vigtigste når folk først har opnået status er at sørge for at de gerne vil blive ved med at have det, og for flyselskabet bør det være med til at sørge for at man flyver med dem i stedet for andre.

Lad mig tage mig selv som eksempel. Jeg har diamant medlemskab i Eurobonus. Det giver stort set ingenting mere end hvad et guld medlemsskab ville give mig, og samtidig blev det i Januar sværere at opnå = ingen grund for mig at gøre noget for at opnå det.

Min periode udløber i November. For det første har de soft landing til guld og for det andet optjener jeg uden at skulle behøve tænke over det mere end 45000 point.

Jeg har et priority pass. Det betyder i grove træk at frem til November så behøves jeg kun at tænke på at rejse med Star Alliance hvis jeg rejser economy og har behov for fast track. Ikke at jeg glæder mig til at rejse med Easyjet på fredag, men der var absolut ingen grund overhovedet til at vælge SAS. På min tur til Buenos Aires til Juni overvejer jeg for første gang i lang tid på en langdistanceflyvning at flyve med et ikke *A selskab.

Hvis SAS nu opgraderede deres status medlemmer så længe der var plads i en bedre kabine, ligesom man ofte ser de Amerikanske selskaber gør så ville der pludselig være sjovere at være status medlem.

Eller specielle ting når man flyver x gange pr. måned. Eller bare hvis man har fløjet mindst en flyvning hver måned i 6 måneder i træk f.eks.

Det kunne også være sjovt hvis man fik en overraskelse når man var ude at flyve på sin fødselsdag. Overraskelsens størrelse kunne være afhængig af status.

Det kunne også være en sjov ting hvis de delte kabinen op i medlemmer og ikke medlemmer. En sjov måde at få folk til at melde sig ind på.

Flere konkurrencer og altid et eller andet 50% point/miles tilbud til en eller anden destination.
 
Toppen