Senaste nytt

Förslag på vingårdar i Napa Valley

telelina

Medlem
Hej! Vill gärna ha förslag på vingårdar i Napa Valley. Vi vill gärna ha en helupplevelse snarare än att bara stanna & handla. Rundvandring och provsmakning. Sedan om man kan bo över eller om ni har förslag på boende i närheten. Själv gillar jag Zinfandel, helhetsupplevelsen är viktigast i detta fallet.
 

OliT

Medlem
Jag kan starkt rekommendera Artesa. Besöksanläggningen är makalöst vacker och något av ett arkitektoniskt mästerverk. Bra vin och trevlig personal.
Artesa Vineyards & Winery - About Us

Vi stannade också till på Robert Mondavi och tog vanliga drop in-tastingen. Helt okej, men kändes inte lika trevligt som Artesa.

Kan också rekommendera en liten utflykt till samhället Napa. I brist på bättre matplaner hamnade vi på Mini Mango Thai - vilket inte alls var fy skam. Ytterligare ett tips kan vara ett stopp på The Olive Press på vägen mot Napa från San Francisco. Bra olivoljor och en hel del roliga vinägrar. Fritt fram att testa hur mycket som helst.
Google Maps
 

Agö

Medlem
Jag köpte en jättetrevlig bok, "California Wine Country" (Fodor's). Mycket bra tips kring gårdar.

Vi besökte följande gårdar enligt mina anteckningar i boken!:

Napa:

- Robert Mondavi (förstås, med tillhörande tur runt gården och provsmakning)
- Far Niente (grymt flott ställe!)
- Stag's Leap (också väldigt bra)

Sonoma (Russian River):

- Gary Farrell (riktigt skönt ställe med fantastisk utsikt)
- Hop Kiln Winery (längs med vägen)
- Rochioli Vineyards (litet charmigt ställe)

Vi bodde på Hilton Wine Country i Sonoma och River Terrace Inn i Napa. Båda trevliga ställen med pool (vilket kan vara rätt skönt beroende på när du är där).

I Napa kan du hyra cykel och cykla mellan ställena, lite svårare i Sonoma.
 

Totopez

Medlem
Mondavi är kul, men bättre är Opus One som ligger på andra sidan vägen. Bara förbokning när jag var där, och ett provglas för 35 USD. Men oj vad gott.

Agö nämner också Far Niente som jag gillar, men tipsar också om Nickel&Nickel som har samma ägare. Provade fem olika cab från samma år, men olika odlingar i Napa, som var så otroligt olika i karaktären. Rekommenderas! Stag's Leap som Agö också rekommenderar har jag inte varit på, men deras viner är fantastiska.

Slutligen, Beringer är kanske ingen höjdare vinmässigt (eller helt ok, men inte i nivå med de andra), men en bra upplevelse. Man kan smygtitta på Falcon Crest-huset!
 

Agö

Medlem
Nu längtar man tillbaka till Napa! Vi åt på Redd, det var kanonbra, i brist på platser hos French Laundry. Skön region och kommer man bort från den fula huvudvägen genom Napa resp. Sonoma finns hur mkt som helst.
 

honkenen

Medlem
Jag har aldrig varit i Napa, men varit två svängar i Sonoma och gillar det. Tillbringade en sommar i the bay area på ett internship och min kontaktperson som var uppväxt i SF förespråkade alltid Sonoma. Kanske för att hon tyckte de var mer turister i Napa och mer familjärt i Sonoma men har inget belägg för det mer än att folk alltid snackar om att dom ska till Napa.

Har åkt en gång på en tour med TERRIFIC TOURS - The Best Guided Wine Tours In Sonoma & Napa Wine Country! Private and Group Wine Tasting Tours of Sonoma Valley, Healdsburg, Russian River, Santa Rosa, Napa Valley & More! då blev vi upplockade SF och åkte på en dagsutflykt runt på 3-4 vingårdar i Sonoma. Killen som körde oss hade egen vingård och kände några personer på de vingårdar vi besökte så vi fick gå in i deras vinklubbslokaler och testa vin. Ett ställe jag gillade skarp var iaf: Imagery Winery | Broaden Your Palate och hade man besökt Familjen Benziger vingård innan så var det gratis.

Andra gången hade vi egen bil.
Jag körde, ni kan ju gissa vad som var roligast ;-)
 

flum

Medlem
Kan i stort hålla med om tidigare tips. Kanske vill jag komplettera med joseph phelps samt Hess. Tidigare hade jag en riktig liten favorit i Raynolds Family Winery som i slutet av 90-talet och början av 00-talet levererade cab i världsklass för inga pengar alls. Tyvärr har jag blivit besviken de två senaste gångerna jag varit där men kanske värt en chansning ifall ni vill besöka ett litet familjevineri.
 
Toppen