Senaste nytt

Air China Economy class: Beijing – Weihai

Dr. Miles

Expert
Jag har flugit med Air China Economy class inrikes några gånger och det är en reserapport från en flight mellan Beijing och Weihai (WEH).

Jag kom till Beijing flygplats ca 90 minuter före planerad avgångstid. Trafiken i Beijing blir värre och värre varje dag den går. Jag tog Airport Express tåg från Dongzhimen till flygplatsen den här gången.
Resan med tåg tog ca 20 minuter och jag rekommenderar detta Airport Express varmt om man inte har stor resväska eller fler resväskor med sig. Det är mindre risk att hamna i bilkö och relativt billigt. 25 CNY per person.

Jag gick till Air Chinas Economy class check in disk för inrikes flygningar. Det var en enorm kö där.
Air China Beijing T3C First class lounge_03.JPG


Jag flyger nästan enbart i Economy class Kina inrikes förutom då jag lyckades klämma in First class flight med mina tidigare bonusresor.
Tack vare mitt SAS EuroBonus Gold kort, kunde jag checka in på Business class check in där de hade betydligt mindre kö.
Check in processen skötes snabbt och smidigt av Air Chinas personal, men utan leende. När kommer de att lära sig att de jobbar i serviceyrke?
Air China Beijing T3C First class lounge_01.JPG


Jag promenerade mot säkerhetskontrollen. Där var det också många långa köar.
Jag har inte träffat otrevlig säkerhetskontrollant på kinesiska flygplatser hittills. Det är någonting som jag gillar med kinesiska säkerhetskontrollen.

Efter säkerhetskontrollen promenerade jag raskt mot Air Chinas inrikes lounge för att ta lite frukost.
Air China loungevärdinna hälsade mig och bad mig att visa boardingkortet.
Jag sträckte fram mitt boardingkort och mitt SAS EuroBonus Gold (MasterCard).
Hon sa att jag kunde inte komma in i loungen med ett kreditkort och jag förklarade för henne att det var ett Star Alliance Gold kort som råkade att ha kreditkort funktion.
Efter manuell inmatning av mitt SAS EuroBonus medlemsnummer var jag välkommen till loungen.
Air China Beijing T3C First class lounge_05.JPG

Air China Beijing T3C First class lounge_06.JPG


Det var mycket folk i loungen men jag fick en ledig fåtölj vid soffan.
Air China Beijing T3C First class lounge_10.JPG


På buffen serverades enkla dim sum och ångkokta bullar samt smörgåsar.
Air China Beijing T3C First class lounge_11.JPG

Jag tog några ångkokta bullar och en kopp jasminté.
Air China Beijing T3C First class lounge_12.JPG


Jag hämtade National Geographic Traveler tiding kinesisk version från magasinhyllan.
De hade intressant artikel om privatjet och review av premiumkabiner hos olika flygbolag.
Air China inflight magazine_03.JPG

Den här är en artikel om British Airways First class.
Air China inflight magazine_05.JPG

och den här är en artikel om lyxig privatjet.
Air China inflight magazine_04.JPG


Efter en stund i loungen såg jag att min flight var ”Go to gate” på informationstavlan. Jag lämnade loungen och promenerade sakta mot gaten.
Väl vid gaten hade de inte börjat boarding än. Några människor ställde sig i kön för boarding redan dock. Eftersom jag kunde inte hitta sittplatser vid gaten gick jag bort till annat gateområde där det fanns lediga stolar.
Det var en sansad ombordstigning. Till skillnad från något skandinaviskt flygbolags Priority boarding fungerade Air Chinas Priority boarding utmärkt. En kö för First class passagerare samt statusmedlemmar inkl. Star Alliance Gold, en kö för de andra.
Air China Economy class B737_01.JPG


Efter en flygvärdinna ropade ”Boarding completed” kom en annan flygvärdinna till mitt säte och hälsade. Hon tackade mig som var Star Alliance Gold för att jag flög med Air China den dagen och delade ut några kinesiska tidningar.
Air China Economy class B737_06.JPG


Beijing-Weihai, CA1597 med Air China
Avgång: 12:15
Ankomst: 13:45
Flygplan: Boeing B737
Klass: Economy



Efter säkerhetsbältesskylten släkts kom flygvärdinnorna ut med drycksvagn och började servera läsk, öl, kaffe och te. Jag bad en av flygvärdinnorna om ett glas bubbelvatten, men det fanns inte. De hade i alla fall vanligt mineralvatten.
Planet var utrustade med många små uppfällbara TV skärmar från taket. Det visade reklam och kinesisk drama som handlade om en ung tjejs dröm om att hitta den rätte.
Air China Economy class B737_07.JPG


Trots kort flygtid serverade de en varm enkel måltid och det var en omletthamburgare.
Air China Economy class B737_08.JPG

Det smakade i stort sett ingenting men den var varm i alla fall. Obligatoriska jasminté till maten.
Air China Economy class B737_09.JPG


Seat pitch i Economy class på denna plan är 31”. Det är OK benutrymme för mig som är 170 cm lång.
Air China Economy class B737_04.JPG

Air China Economy class B737_05.JPG


Vårt plan flög över Weihai först sedan gjorde en vänstersväng för landning.
Air China Economy class B737_12.JPG


Weihai flygplats är också en militärflygplats därför finns det några stridsflygplan på plattan.
Air China Economy class B737_14.JPG
Air China Economy class B737_16.JPG


Många Mig-21(?) var parkerade med täcke på ena sidan plattan.
Air China Economy class B737_17.JPG


Folk började tränga sig framåt trots att dörren var fortfarande stängd. I och för sig det är inte någon unik syndrom i Kina.
Air China Economy class B737_20.JPG


Slutsats:
Det är omärkvärdigt men problemfritt flight. Det är helt okej för att vara en timmes flight. Jag fick min jasminté också. :)
Priority boarding fungerade och Air China är faktiskt ett av få flygbolag som utför status recognition (även status hos andra Star Alliance flygbolag) ombord även när man flyger i Economy class. Hur många andra flygbolag gör det i Economy class egentligen?
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Det verkar inte så illa att flyga inrikes i Kina trots allt. Är det kinesiska lågprisbolag man ska undvika om man vill undvika "kinesiska turister med dåligt beteende"?
 

nota bene

Medlem
Det såg ut som en ganska normal upplevelse med Air China!

Jag har aldrig haft något problem med dem - senast var det PEK-HKG och det gick ungefär som du beskrev. :)

Hur många andra flygbolag gör det i Economy class egentligen?
CX är duktiga på att hälsa Emeralds i OW, även i Y. Alltid personligt välkomnande vid stolen, extra vattenflaska etc.

Jag flyger ganska lite i Y när det gäller interkontinentalt, så har begränsade referensramar.
 

Kricka

Medlem
Lite OT så låter QR OW Emerald medlemmar att beställa mat först
(i Economy) för att inte råka ut för att den mat man vill ha "tar slut".
 
  • Gilla
Reactions: doc

dino_81

Medlem
Tack för en trevlig rapport!

Spännande att läsa om lite annorlunda flygningar i "långbortistan" som jag nog själv inte kommer att genomföra.

Emirates välkomnar ofta sina Gold/Platinum-medlemmar även i ekonomi.
 

David

Medlem
Har gjort ca 150 legs inrikes Kina, mestadels med Air China och jag var större delen av tiden Phoenix Miles Gold vilket nedan erfarenheter återspeglar. CKG-PVG/PEK/SZX-CKG är mest frekventa rutter. Har inte haft större problem med CA än med andra bolag i världen, och då har jag inte rest så mycket med några andra. Nu har jag nästan alltid suttit på 11L (första rad i ekonomiklass, vilket kan ha gjort att jag missat en del kaos bak i kabinen. ;-)

Prio check in och upplåsning av blockade stolar i första rad + nödutgång (kan även gå utmärkt ifall man är statuslös västerlänning har det visat sig på andra bolag), prio boarding funkar i princip alltid (inkl VIP-buss vid remote stand parking), välkomsthälsning vid plats och utdelning av engelsk dagstidning. Mestadels har det serverats en riktig måltid varm mat, normalt två alternativ, med någon kall liten förrätt och frukt. 2-3 dryckesrundor. Sitter man inte på rad 1-4 kommer de och serverar maten innan alla andra får (annars serveras det ändå framifrån). Ibland prio de-boarding tillsammans med F när jag sitter på rad 11 och då åka med VIP-buss från planet när det står på remote stand (annars brukar det ofta gå att säga att man har guldkort så pekar ground staff mot VIP-bussen även om man kommer lite efter F-paxen). Priobagage funkar i princip alltid.
 

FF#1

Medlem
Trevlig rapport. Känner igen mig från mina flygningar med Air China inrikes och till Hong kong. Helt Ok, men inte någon superupplevelse.
Två roliga saker om bord på senaste flygningen, var att de serverade "dry red wine" av inhemsk modell.. med betoning på hemsk... samt att någon tidigare passagerare hade gjort modifikationer på kartan angående Taiwan och dess tillhörighet...:)
Angående VIP buss så råkade jag ut för en lustig sak, VIP bussen kom till gaten, VIP folket inklusive jag själv gick på. Sen när vi kom till planet på plattan så hade redan den andra o-vippiga bussen kommit dit före oss på nått sätt och släppt av alla. Så vi "Vippar" hamnade längs bak... :)
 
M

Monkey_Class

Guest
Trevlig rapport. Känner igen mig från mina flygningar med Air China inrikes och till Hong kong. Helt Ok, men inte någon superupplevelse.
Två roliga saker om bord på senaste flygningen, var att de serverade "dry red wine" av inhemsk modell.. med betoning på hemsk... samt att någon tidigare passagerare hade gjort modifikationer på kartan angående Taiwan och dess tillhörighet...:)
Angående VIP buss så råkade jag ut för en lustig sak, VIP bussen kom till gaten, VIP folket inklusive jag själv gick på. Sen när vi kom till planet på plattan så hade redan den andra o-vippiga bussen kommit dit före oss på nått sätt och släppt av alla. Så vi "Vippar" hamnade längs bak... :)


Det är just sådana saker som gör att jag älskar Kina :)
 
M

Monkey_Class

Guest
Gillade Peking vore kul att se mer av Kina !

Tack för trevlig rapport !
Eller kanske inte då varken Peking eller Shanghai eller Shenzhen området är en särskilt bra representant för det riktiga Kina. Det är många (ffa politiker) som blir lurade i sin tro att har man varit i Bej Jing så har man varit i Kina - Boy! Så fel de har för sig :)
 
Toppen