Senaste nytt

Checka in online bra för upgrade chans? Kreditera poäng rätt?

Ska om 2 dagar göra mitt livs första business class flygning med malaysia airlines. Jag har försökt söka svar på dessa frågor men är så mkt information så svårt förstå/hitta att jag hoppas någon kan hjälpa mig lite:)

Jag har vid bokningen angett mitt BAEC nummer, ska man återigen vid flygningen ange man vill ha poängen dit? Är det vid incheckningen?

Är det bra att checka in online tidigt för chans till upgrade?Brukar man kunna köpa billiga upgrades vid incheckningen eller är det vid gaten man ska fråga?
 

palmen

Moderator
När du checkar in har nog väldigt liten betydelse för om du får en upgrade till first eller inte. Om det skulle ha någon betydelse är det nog snarare sen incheckning som ger störst chans (förutsatt att det är överbokat). Mig veterligen uppgraderar man helst statuskunder, och inte vilken tid man checkar in så dina chanser att få uppgradering till First är nog minimala.
Köpa uppgraderingar vid incheckning/gate är sällan billigt, enda gången jag hört om riktigt bra priser var med SAS här om dagen när man tydligen kunde köpa uppgradering till business för någon tusenlapp.

Om du har angivit ditt BAEC nummer vid bokningen så ska du inte behöva uppge det igen. Det brukar synas på boardingkortet om det är inlagt, du kan alltid fråga vid checkin på flygplatsen om du är osäker på om det är inlagt eller ej.


EDIT: Ser att jag inte läste direkt tydligt att resan var med MH och inte BA, ändrat lite i texten.
 
Last edited:
Hvor er det du skal flyve? Malysia Airlines har Business / Regional First som højeste serviceklasse på størstedelen af deres flåde, kun på Airbus A380 er der tre klasser ombord. Jeg tror derfor ikke du har mulighed for at blive opgraderet.

Hvad point angår bør det være nok at registrere kortet ved booking, men det kan ikke skade at vise kortet ved check-in eller registrere det igen. HUSK: Gem dit boardingkort til du har fået pointene ind på kontoen.
 

agehall

Medlem
Jag tror risken är rätt liten att Malaysia Airlines uppgraderar dig till first om du inte har status hos dem. Det finns oändligt med teorier om ifall det är bäst att checka in tidigt eller sent för uppgraderingar, men jag vill nog påstå att det är skit sak samma för det händer så pass sällan ändå. (<1% av alla mina flighter)

Vad gäller ditt BAEC-nummer, så borde det räcka med att du skrev in det vid bokningen, men som sagt, kolla att det står på boardingkortet.
 

agehall

Medlem
Tja, om en flight får teknikproblem kanske de bokar om LHR/CDG pax till den andra destinationen och då kan det bli trångt... Men risken att det händer är nog ungefär 0.0000%.
 

WTP

Medlem
Om detta är ditt livs första business class flygning - ta det lugnt och njut av denna först.
Sen har du något att se fram emot (first). Många här skulle vilja kunna uppleva igen sin första business och first class :)
 
Toppen