Senaste nytt

Utnyttja Amex 2-4-1 för fem personer

RickardG

Medlem
Jag planerar att ta med hela familjen, fem personer, på longhaul i business om drygt ett år. Jag vill försöka komma iväg med SAS för att minimera kostnaderna (bränsletillägg) och utnyttja 2 st Amex 2-4-1.
Två frågor uppstår: För det första, är det ens möjligt att hitta fem platser som award på samma flight? Någon som lyckats med detta tidigare? För det andra, hur går jag till väga för att minimera kostnaden?

Barnen kommer vara 4, 10 och 11 år gamla. Är det bästa att försöka hitta fyra awardplatser och sen köpa till en vanlig plats? Kan jag i så fall köpa en barnbiljett endast eller får man inte ha endast ett barn på en bokning utan en vuxen som är med i samma bokning? Alternativt försöka skaffa ytterligare en Amex 2-4-1 och använda tre vouchers?
 

Börnen

Medlem
Har ingen erfarenhet av att boka fler än tre award tickets men det är inga problem att ha ett barn i en separat bokning (award eller betald), men man måste ringa och boka, och koppla bokningarna till varandra
 

RickardG

Medlem
Har ingen erfarenhet av att boka fler än tre award tickets men det är inga problem att ha ett barn i en separat bokning (award eller betald), men man måste ringa och boka, och koppla bokningarna till varandra
Då kanske det är mest rimligt att hitta fyra awardplatser med 2 st 2-4-1 och sedan koppla en barnbiljett med rabatt till den bokningen, som då även ger poäng till Familjekontot.
 

Senator

Moderator
Jag har inte läst att någon har hittat 4 platser med SAS på långsträckor i affärsklass. Jag vet att det finns på Lufthansa, United, Thai och Swiss men jag vet inte om någon härinne har lyckas med detta om man inte är Pandion.

Sedan är du begränsat till New York, Chicago, Washington, San Francisco, Houston, Beijing, Shanghai, Hong Kong, eller Tokyo om du vill åka SAS... Kanske det funkar för dig :)
 

agehall

Medlem
Jag har inte läst att någon har hittat 4 platser med SAS på långsträckor i affärsklass.

Jodå, det finns. Dock tyvärr sällan när man själv vill åka och ofta inte både utresa och hemresa. Men det är rätt ofta de faktiskt släpper fyra platser när de släpper stolar.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle tro att det på någon enstaka SAS-flight finns mer än två platser lediga i business men det är nog inte vanligt. Din största utmaning kommer vara att du behöver vara grymt flexibel med valbara dagar och resans längd. Så utrusta dig med tålamod.

Skulle tro att januari och februari är relativt bra månader men förutom Hong Kong och Houston är ju de månaderna inte så speciellt fantastiska när det kommer till vädret på SAS destinationer.
 

palmen

Moderator
Att hitta 4 plataser på samma SAS-flight kan du nog nästan glömma på en gång. 2 platser ska inte vara några problem, de enda gångerna jag sett mer än 2 platser är när SAS haft någon kampanj (var en för typ 6 månader sedan) då det släpptes massvis med awardplatser på flygen (kan ha varit i economy dock). Vid något enstaka tillfälle har jag även sett 4 platser hem i C från SFO, problemet har varit att det itne har funnits en enda utresa i någon kabinklass för poäng månaderna innan.

Något som skulle kunna vara möjligt till EWR är om ni kanske kan få till 2 från ARN och 2 från OSL (eller från CPH). Flighterna från ARN och OSL landar relativt nära varandra i tiden.
 

Chrille

Medlem
Något som skulle kunna vara möjligt till EWR är om ni kanske kan få till 2 från ARN och 2 från OSL (eller från CPH). Flighterna från ARN och OSL landar relativt nära varandra i tiden.

Såvida det inte är kungafamiljen som reser så är det knappast troligt att man delar upp sig på två flighter. Det är att komplicera resandet mer än nödvändigt. Om det inte går att hitta fyra platser får man nog sikta på att boka två Business och två i Go och sedan bevaka alla möjligheter att uppgradera resten av familjen senare. Av- och ombokningsvillkoren är ju väldigt förmånliga på award-bokningar.
 

palmen

Moderator
Såvida det inte är kungafamiljen som reser så är det knappast troligt att man delar upp sig på två flighter. Det är att komplicera resandet mer än nödvändigt. Om det inte går att hitta fyra platser får man nog sikta på att boka två Business och två i Go och sedan bevaka alla möjligheter att uppgradera resten av familjen senare. Av- och ombokningsvillkoren är ju väldigt förmånliga på award-bokningar.
Hur man väljer att åka är upp till var och en, men om man letar 4 biljetter till samma resmål med 2-4-1 vouchern får nog detta ses som ett alternativ trots allt. Frågan är väl bara hur viktigt det är att det är business jämfört med att alla ska åka på samma flight.
 

Najk

Medlem
Jag har hittat mer än 4 platser i C vid enstaka tillfällen till både SFO och ORD.
Däremot får du nog boka den ytterligare barnbiljetten via telefon, det har inte funkat för mig att boka enbart en biljett till barn via webben.
 
Toppen