Senaste nytt

Vinner "Status" över att bo trevligt ?

Valley

Medlem
Eftersom jag för närvarande harvar runt i Norden så lägger jag inlägget här. Fast det är en world wide fråga.

Slog mig som en blixt från klar himmel efter veckans norgeäventyr att jag utifrån mina värderingar, nog i framtiden ger blanka F i att försöka behålla vissa nivåer.
Hade första natten på Grand (BW), Halden - allt var som att komma hem till en god vän. För att nästa dag köra Gabelshus (Choice), Oslo.

Insåg med en gång att nu när jag kommer öka mina hotellnätter avsevärt. Då vill jag ha det trevligt där jag bor.
Började så smått fundera på vilka hotell jag bott på som gett mig en trevlig känsla.
Nu är det väldigt olika hur man är som person vad man trivs med. Men för egen del har jag insett att när det gäller anslutna till någon kedja så är det ett antal BW-hotell som jag trivts allra bäst med. Gäller även i ett antal europeiska städer.
Och näppeligen jag bor där för deras eminenta bonussystem inte.

Choice ger mig för det mesta mardrömmar. Ta bara deras hotell i Nacka. Allt går i brunt, orange och någon konstig vit/grå kulör.
Stelt och sterilt.

Är det månne flera som resonerar som jag ?
 

RobHK

Medlem
Självklart både flyger och bor man efter det som passar en bäst, som en bonus kan man få poäng och liknande. Att göra något obekvämt eller sämre i form av längre resväg, mindre fritid eller längre ifrån den plats man egentligen vill bo på är i alla fall inget för mig. De extra man får av höjda statusnivåer är inte värt särskilt mycket i min bok.
 
  • Gilla
Reactions: SG
På hotellen kör jag som du @Valley , jag bor helt enkelt på de hotell som jag tycker om. Jakt på status styr inte mitt val av hotell. Flyg är en annan femma, men där skiljer det inte (vanligtvis) lika mycket mellan allianserna som det kan göra mellan olika hotell. (Och precis som lågprisflygen så undviker jag de sunkigaste hotellen såklart)
 

johhenrik

Medlem
Då ska jag vara den som är lite annorlunda här. Jag bor i princip alltid på IHG om jag kan. Jag gillar min RA-status och gör vad jag kan för att upprätthålla den. Nu bor jag iofs ungefär 85% av mina stays på IC, men annars går jag neråt i kedjan beroende på. Hittills har jag dock aldrig varit missnöjd, men som sagt, jag bor där jag har status helt enkelt.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Har aldrig brytt mig nämnvärt om status när det kommer till hotell då jag inte tycker det gett mig så mycket, sen är det oftast mycket trevligare att hitta små vattenhål än dessa stålburar på 100 tals meter.
 

sweflyer

Medlem
Hotell är lite annorlunda mot flyg. Jag finner att på hotell där man bor ofta lär man känna receptionspersonalen, och det är det som gör att man får ett personligt bemötande och det lilla extra - inte så mycket min status. Flyg är betydligt mer "massproducerat", där det knappt finns möjlighet att lära känna speciellt många centrala i servicestrukturen. Därför prioriterar jag ner status i bonusprogram när det gäller hotell för att bo trevligare.
 
Jeg prioriterer hotelkæder hvor jeg har status. Hvis jeg bor et sted (hvor jeg har status) og ikke er tilfreds finder jeg alternativer til næste besøg herunder hoteller hvor jeg ikke har status.
 

Moco

Medlem
Båda delar kan ju inverka. Status i bonusprogrammet och vad det nu ger tenderar, iallafall för mig, att inverka på hur totalupplevelsen blir.
Upplever att jag som HHD får många förmåner jag inte skulle få på andra ställen, vilket givetvis gör att jag har ett gott öga till dem.
Men jag förstår vad du menar och det är inte alltid helt lätt. Man missar lätt mycket som slavisk poängtorsk. Jag försöker beakta ett flertal faktorer.
 

Matsson

Medlem
Vi bor helst på Conrad/ Hilton. Speciellt med nuvarande dollarkurs som gör det jobbigare att behålla HHD. Enkla privata hotel/guesthouse är ett bra komplement på vissa orter. Dock undviks mellanklass.
 
Toppen