Senaste nytt

Bus4You från Linköping till Göteborg

Så sitter jag ännu en fredag på bussen från Linköping till Göteborg och tänkte att jag kan passa på att skriva en beskrivning/reserapport/recension av Bus4You. Ett företag som länge varit min stora favorit både utifrån hårda och mjuka värden, men som tyvärr börjat tappa i kvalitet efter “enhancements” de senaste åren.

WP_20150306_15_48_03_Pro.jpg
Bus4You i Linköping, snart på väg mot Göteborg

Bus4You startade 2007 en busslinje på sträckan Göteborg - Stockholm, med stopp i Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping. Det unika var att linjen trafikerades med bekväma bussar. Istället för den traditionella boskapstransporten som bussresande brukar vara, fanns gott om benutrymme, bekväma lädersäten i 1+2 konfiguration, fritt trådlöst internet och eluttag vid varje plats. År 2007 var det rätt unikt på den svenska marknaden med sådan lyx, och utrymmesmässigt finns fortfarande få alternativ.

I början fanns dessutom kylda drycker att köpa hos föraren, och en kaffeautomat längst bak i bussen, men efter upprepade problem med vattenförsörjningen under vintrarna fasades den senare ut med tiden. Andra saker som försvann var stoppet i Norrköping, vilket gjorde att det blev en direktlinje till Stockholm från Linköping.

För mig, bosatt i Linköping och med rötterna i Göteborg, passade det här utmärkt som alternativ till trånga och stökiga bussar och SJ:s minst lika långa resor med två eller tre byten. Det är oslagbart att stiga på i en stad, kunna jobba, titta på film eller sov ostört under tre timmar och fyrtiofem minuter och därefter kliva av i en annan stad. Det mest märkliga var prissättningen, där priserna ofta matchade eller till och med hamnade under Swebus vid samma tidpunkt och sträcka. Dessutom var chaufförerna mycket trevliga och personliga.

För några år sedan köptes företaget av norska Netbuss, som idag erbjuder två produkter parallellt: Bus4You och Nettbuss Express. Bus4You är fortfarande premiummärket, medan Netbuss Express motsvarar exempelvis Swebus. Bus4You trafikerar idag sträckorna Göteborg - Linköping - Stockholm, Oslo - Göteborg - Köpenhamn, Oslo - Karlstad - Stockholm samt Västerås - Arlanda.

I höstas hade de gamla bussarna gjort sitt efter nästan åtta år, och företaget köpte in nya dubbeldäckare av modellen Setra TopClass. Istället för de gamla envåningsbussarna, där hela bussen var Bus4You, är de nya uppdelade i klasser per våning: ovanvåningen är “plus” och nedervåningen “eco”. Av naturliga skäl är avgångs och ankomsttider samma för båda klasserna, men utrymmesmässigt skiljer de sig åt. “Eco” har 22 platser i 2+2-konfiguration i främre delen av bussen. Längre bak finns toalett, trappa samt lastutrymme. På ovanvåningen finns 36 platser i “plus” fördelade i 1+2-konfiguration.

WP_20150306_15_51_47_Pro.jpg
Plats 13A på ovanvåningen i Bus4You Plus

Lastutrymmet är uppdelat i olika delar, för att undvika att du ska behöva gräva fram din väska bland bagage som ska åka längre på linjen. Chauffören brukar informera om vilken sida som gäller för vilken stad.

Biljetter köps i förväg på företagets webbplats och kan fås antingen som e-postad PDF eller som sms för tre kronor. Dessutom är det möjligt att registrera sitt personnummer och använda sitt körkort som biljett, vilket är mycket smidigt. Biljetterna mellan Linköping och Göteborg kostar mellan 200 och 400 kronor beroende på avgångstid och veckodag.

Den nya melodin på Bus4You är tyvärr att allt som inte ingår kostar extra, och numera ingår enbart ett litet handbagage och en “incheckad” väska. Ett extra kolli kostar 49 kronor och specialbagage som musikinstrument kostar 99 kronor per styck. Jag vill naturligtvis inte uppmana någon att fuska, men jag har personligen mycket svårt att tro att det någonsin kommer att införas bagagekontroller eftersom du själv lägger in och tar ut dina tillhörigheter i lastutrymmet.

Avbokningsskydd, som innebär återbetalning fram till två timmar innan avgång kan bokas för 35 kronor, eller 18 kronor om du är medlem i företagets bonusprogram.

Bonusprogrammet Premium är annars kanske inget att jubla över, men ger dig bonuspoäng per köpt resa, vissa rabatterbjudande på bussresor, samt den nyss nämnda rabatten på avbokningsskydd. Bonuspoängen motsvarar pengar att köpa nya bussresor för, och baseras på hur mycket du spenderat inom tre kalendermånader. Resor för mellan 500 och 999 kronor ger 3% tillbaka, 1000 till 2999 kronor ger 5% och över 3000 ger 10%.

WP_20150306_16_08_22_Pro.jpg
Ombord Bus4you

Påstigning i de nya dubbeldäckarna sker numera genom den bakre dörren, ungefär mitt i bussen, så att passagerarna snabbt kan dirigeras till ovan- eller nedervåningen av föraren. Biljetterna skannas med en handdator och föraren talar om vilken plats du har blivit tilldelad. Det är det sista du ser av föraren innan du stiger av, då passagerarna i plus av naturliga skäl får klara sig själva på ovanvåningen.

Just platstilldelningen är något relativt nytt och i mina ögon en del av försämringen. Sedan starten har det, mot en avgift, gått att boka en specifik plats i bussen vid köp av resan. Vill du exempelvis sitta själv på rad tre, eller resa som ett par och sitta i dubbelsätet på rad fem, var det bara reservera mot en mindre avgift vid bokningstillfället. På de reserverade platserna placerade föraren ut en “Reserverat”-skylt innan påstigning. Övriga platser var oreserverade, och fria att sitta på för den som kom först. Var platsen ledig för tillfället, men reserverad från en senare hållplats, fanns en “Reserverad senare på sträckan”-skylt vilket gjorde att det var fritt att sitta där tills vidare men möjligt att du får flytta vid nästa stopp. I praktiken var det få som reserverade platser på bussarna. Det gjorde det smidigt att resa både ensam och som par utan att boka plats, bara du kunde tänka dig att vara lite flexibel med exakt var du fick sitta.

Det nya systemet erbjuder samma platsreservation vid bokningen, dock med differentierade priser mellan 25 och 75 kronor per plats. Billigast är dubbelsäten långt bak, och dyrast enkelsätet längst fram. Problemet är att alla passagerare som inte bokar automatiskt blir tilldelade en plats. Bokar du två platser tillsammans behöver inte platserna hamna tillsammans.

WP_20150306_15_52_17_Pro.jpg
Men var ska jag sitta då?

Platstilldelningen skapar vid varje påstigning spännande sociala interaktioner, speciellt när någon mer pragmatisk person satt sig där det varit ledigt eller bytt platser med någon annan tidigare på linjen. Idag hade ett äldre par bytt till sig ett dubbelsäte på väg från Stockholm, men i Linköping hade systemet tilldelat en nypåstigen passagerare samma plats. Den passageraren råkade vara jag, men efter lite krånglande lyckades jag och mitt sällskap byta till oss nya platser varpå vi strax fick frågan om vi verkligen skulle sitta där. Förvirrande, och irriterande att förstöra ett system som fungerade bra innan.

Värt att notera är också att numreringen börjar på höger sida, så plats 1A är längst fram till höger och 14C längst bak till vänster på bussens ovanvåning, till skillnad från flyget.

WP_20150306_16_08_29_Pro.jpg
1+2-konfiguration i Bus4you Plus

Toletten är på nedervåningen, precis intill trappan i mitten av bussen, och ungefär vad som kan förväntas av en busstoalett. Internet finns smidigt tillgängligt via ett trådlöst nätverk utan lösenord, även om hastigheten är som förväntat när den delas av så många. Lösningen tillhandahålls av Icomera, vilket är samma som exempelvis SJ. De nya bussarna har TV-apparater på samma sätt som de flesta långfärdsbussar, och de används för att spela upp en välkomsthälsning och förklara exempelvis stolsinställningarna vid varje hållplats.

Den tidigare bussmodellen hade nästan samma utvändiga höjd som de nya, och därför mycket högre i tak inne i kabinen och relativt gott om bagageutrymme ovanför dubbelplatserna. På dubbeldäckarnas ovanvåning är det inte ståhöjd för mig som normallång, och jag har slagit i huvudet rätt många gånger på väg fram och tillbaka i bussen. Nyss klev två längre ungdomar på i Jönköping, varpå den ene körde huvudet i taket så det ekade. Underhållande för resten av passagerarna i alla fall. Dessutom är bagagehyllan klart mindre, så större jackor får du ha i knät eller på golvet.

WP_20150306_17_49_28_Pro.jpg
Se upp för glastaket!

Stolarna i de nya bussarna har också förändrats och är nu av en annan modell. De är fortfarande fällbara, med armstöd och benstöd som kan fällas ut under låren och ett fotstöd fäst på stolen framför. Bordet har blivit lite större och stabilare, och stolsfickan är nu av nätmaterial och rymmer lite mindre.

WP_20150306_15_52_47_Pro.jpg
Benutrymme och stolsficka

Under armstöden, mellan dubbelsätena och närmast väggen för enkelsätena, finns ett vanligt eluttag per plats. Stolen går att fälla bakåt, men nackstödet är klart kortare än på den gamla modellen och väsentligt mer obekvämt för mig. Ovanför platsen finns läslampa och luftventil.

WP_20150306_15_53_11_Pro.jpg
Eluttag mellan dubbelsäten

Ett tips är att passa er för första raden på ovanvåningen, om ni inte har extremt korta ben, för benutrymmet är strax under Swebus-standard där. Detta trots att en av platserna kostar 75 kronor att reservera.

Sammanfattningsvis märks det tyvärr rätt tydligt att det gått från en liten uppstickare till ett stort etablerad bussbolag med många linjer och effektivisering som ledord. Trots det är Bus4You fortfarande det bekvämaste sättet att ta sig mellan Linköping och Göteborg, men jag saknar komforten från de gamla bussarna och den personliga servicen som närheten till föraren gav.

Foto: Kristofer Palmvik
 

Morgan

Medlem
Hur är stolen jämfört med den gamla? Jag gillade den men min fru tyckte det var som en fellutad tandläkarstol
 
Hur är stolen jämfört med den gamla? Jag gillade den men min fru tyckte det var som en fellutad tandläkarstol
Både jag och min fru, som är olika långa, är överens om att den gamla stolen var bättre anpassad att sitta länge i. Speciellt nackstödet på den nya stolen hamnar för långt ner i förhållande till huvudet, vilket gör att jag sitter och tittar upp i taket om jag lutar huvudet bakåt. Vad gäller stolsinställningar är de likvärdiga.
 

Fosca

Medlem
Intressant läsning!
Även jag har åkt ett antal turer med Bus4You.. Mellan Lund och Göteborg.
Håller med dig - det bästa var det gamla "reservationssystemet". Förr var det billigt och bekvämt. Det härligaste var ju när bussen var halvfull, nästan lite familjekänsla uppstod mellan resenärerna. "Ohh, är ni också ute på äventyr...och har medvetet valt buss" :)

Nu kostar det betydligt mer än tåg, man sitter packade som sardiner (högre fyllnadsgrad) och typ varannan av mina långresor har genomförts utan fungerande toalett. Kompensation? Ibland en resecheck på 50kr, ibland inte en krona.

Någon borde sätta sig och sammanställa en "Resenärers behovstrappa", fungerande likt Maslows behovstrappa... som vi sen kan överlämna till våra käraste reseföretag :) Vad är viktigast och vad som kommer först i andra och tredje hand. Komma fram till destinationen i någotsånär god tid - essentiellt. Fungerande toalett - essentiellt... Köföreträde vid påstigning - en skön bonus. osv.
 
Toppen